VERTAISTOIMINNAN MERKITYSTÄ PAIKANTAMASSA LASTENSUOJELUN AVOHUOLLOSSA – VANHEMPIEN KOKEMUKSIA VERTAISTUESTA
Ruokonen, Mirka (2021-01-13)
VERTAISTOIMINNAN MERKITYSTÄ PAIKANTAMASSA LASTENSUOJELUN AVOHUOLLOSSA – VANHEMPIEN KOKEMUKSIA VERTAISTUESTA
Ruokonen, Mirka
(13.01.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102053924
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102053924
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on vertaistuen merkitys lastensuojelun avohuollossa lastensuojelun asiakkaina olevien vanhempien näkökulmasta. Tutkielman ensisijaisena tavoitteena on kuvata vertaistuen kokemuksia ja sitä, millaista apua tutkimukseen osallistuneet vanhemmat ovat vertaistuesta saaneet. Tutkimus on toteutettu laadullisin tutkimusmenetelmin. Empiirinen aineisto on kerätty temaattisin haastatteluin. Haastattelut tehtiin kuudelle lastensuojelun avohuollon asiakasvanhemmalle, jotka olivat osallistuneet lastensuojelun avohuollon palveluna tarjolla olleisiin vanhempainryhmiin. Tutkimuksen ensisijaisena analyysimenetelmänä on sisällönanalyysi kokonaiskuvan selkiyttämiseksi. Analyysi on soveltavaa hyödyntäen myös narratiivisia- ja diskurssianalyyttisia piirteitä.
Tulosten perusteella voi todeta, että vanhemmat olivat lähteneet hakemaan vertaistukiryhmästä apua ja tukea omaan perhetilanteeseen ja nuoren kanssa toimimiseen, tietoa sekä paikkaa, jossa puhua ja jakaa omia kokemuksiaan. Lopputulemana vanhemmat olivat saaneet monenlaisia kokemuksia, joita he eivät vielä alkutilanteessa olleet osanneet odottaa. Usean osallistujan elämää olivat leimanneet sosiaalisen tuen puute sekä vaikeus saada apua omaan tilanteeseen. Vertaistukiryhmässä vanhemmat olivat saaneet tietoa ja vinkkejä oman nuoren kanssa toimimiseen, tietoa lastensuojelun prosesseista sekä palveluista ja he pystyivät soveltamaan tietoa oppiakseen uutta sekä tehdäkseen arkeensa muutoksia. Vanhemmat olivat saaneet jakaa kokemuksiaan, puhua sekä käsitellä tunteitaan. Ennen kaikkea vertaistuki oli tuonut toivoa ja rauhaa tulevaisuuden suhteen, hyväksyntää ja vahvistumista vanhempana sekä kauan kaivattua sosiaalista tukea.
Johtopäätöksinä voi todeta vertaistuen mahdollistavan sellaisia avun kokemuksia, joita ei välttämättä muutoin saisi. Ammattilaisilla, ajalla ja paikalla vertaistuen kokemusten mahdollistamiseksi on oma merkityksensä. Vertaisryhmien sisältöjen sekä merkitysten ymmärtäminen vaatii monitahoisten näkökulmien ja kokemusten ymmärtämistä. Lastensuojelussa tarvitaan rakenteita, joilla voidaan tehokkaasti rakentaa empaattisia, vastavuoroisia ihmissuhteita sosiaalisen syrjäytymisen ja eristäytyneisyyden ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. Vertaistuella voidaan myös vahvistaa lastensuojelun yhteiskunnallista tehtävää. Vertaistuen olemassaolo olisi mahdollistettava yhdessä kentällä toimivien ammattilaisten, kokemustiedon ja asioista päättävien tahojen yhteistyöllä.
Tulosten perusteella voi todeta, että vanhemmat olivat lähteneet hakemaan vertaistukiryhmästä apua ja tukea omaan perhetilanteeseen ja nuoren kanssa toimimiseen, tietoa sekä paikkaa, jossa puhua ja jakaa omia kokemuksiaan. Lopputulemana vanhemmat olivat saaneet monenlaisia kokemuksia, joita he eivät vielä alkutilanteessa olleet osanneet odottaa. Usean osallistujan elämää olivat leimanneet sosiaalisen tuen puute sekä vaikeus saada apua omaan tilanteeseen. Vertaistukiryhmässä vanhemmat olivat saaneet tietoa ja vinkkejä oman nuoren kanssa toimimiseen, tietoa lastensuojelun prosesseista sekä palveluista ja he pystyivät soveltamaan tietoa oppiakseen uutta sekä tehdäkseen arkeensa muutoksia. Vanhemmat olivat saaneet jakaa kokemuksiaan, puhua sekä käsitellä tunteitaan. Ennen kaikkea vertaistuki oli tuonut toivoa ja rauhaa tulevaisuuden suhteen, hyväksyntää ja vahvistumista vanhempana sekä kauan kaivattua sosiaalista tukea.
Johtopäätöksinä voi todeta vertaistuen mahdollistavan sellaisia avun kokemuksia, joita ei välttämättä muutoin saisi. Ammattilaisilla, ajalla ja paikalla vertaistuen kokemusten mahdollistamiseksi on oma merkityksensä. Vertaisryhmien sisältöjen sekä merkitysten ymmärtäminen vaatii monitahoisten näkökulmien ja kokemusten ymmärtämistä. Lastensuojelussa tarvitaan rakenteita, joilla voidaan tehokkaasti rakentaa empaattisia, vastavuoroisia ihmissuhteita sosiaalisen syrjäytymisen ja eristäytyneisyyden ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. Vertaistuella voidaan myös vahvistaa lastensuojelun yhteiskunnallista tehtävää. Vertaistuen olemassaolo olisi mahdollistettava yhdessä kentällä toimivien ammattilaisten, kokemustiedon ja asioista päättävien tahojen yhteistyöllä.