Varustamobarometri - Rederibarometern 2017
Alhosalo, Minna (2021-02-08)
Varustamobarometri - Rederibarometern 2017
Alhosalo, Minna
(08.02.2021)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7094-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7094-0
Tiivistelmä
Varustamoalan suhdanteita kuvaavat tunnusluvut ovat kuluneena kautena olleet pääsääntöisesti positiivisia. Kehitys on ollut nousujohtoista jopa siinä määrin, että kuljetuskysyntää ja Suomen meriliikenteen vientiä kuvaavien lukujen kohdalla on saavutettu koko barometrin 12-vuotisen historian ennätykset. Myös usean muun teeman kohdalla saldoluvut hipovat ennätyksiä.
Merikuljetusmarkkinoiden suhdannetta kuvaava saldoluku on noussut edelliseen vuoteen verrattuna yli sadalla pisteellä, minkä johdosta on saavutettu toiseksi paras saldoluku koko barometrin historian aikana. Tilanteen ennakoidaan tästä vielä hieman parantuvan, joskin melko maltillisesti. Kuljetuskysyntä Itämeren ja Pohjanmeren alueella on kasvanut kuluneena kautena niin, että tällä kaudella saavutettu saldoluku on ennätys. Aiempi ennätys on peräisin kymmenen vuoden takaa. Kuljetuskysynnän tulevaisuus nähdään myös erittäin positiivisena.
Suomen meriliikenteen vientiä ja tuontia kuvaavat ennusteet ovat myös erittäin myönteisiä. Viennin kohdalla vastanneista 85 % on ilmoittanut viennin kasvavan jonkin verran tai huomattavasti. Tämän seurauksena saldoluku on kivunnut ennätyksellisen korkealle. Myös tuonnin osalta tulevaisuus näyttää valoisalta; kaksi kolmesta vastaajasta uskoo meriliikenteen tuonnin kasvuun.
Merikuljetusmarkkinoilla käydään jatkuvaa kilpailua, mistä osoituksena ovat negatiiviset saldoluvut koko barometrin historiassa. Toteutunut kausi ei ole poikkeus, ja kilpailun ennakoidaan kiristyvän entisestään.
Merikuljetusrahtien hintoja kuvaava saldoluku on sahannut ylös alas kuluneiden 12 vuoden aikana. Viimeisimmän saldoluvun mukaan hinnat ovat nousseet melko huomattavasti aiemmasta, mihin vaikuttaa suoraan polttoaineen hinta. Kuluneella kaudella polttoaineen hinnat ovatkin nousseet, minkä osoittaa kyselyn vastausten lisäksi Bunkerworld-tilasto. Sekä Suomen lipun että muiden maiden lippujen alla purjehtivan merihenkilöstön määrä on kuluneella kaudella kasvanut jonkin verran.
Investoinnit Suomen ja ulkomaiden väliseen liikenteeseen ovat kasvaneet merkittävästi, ja ennusteen mukainen saldoluku onkin toiseksi korkein koko barometrin historiassa. Kaksi kolmesta vastaajasta ilmoitti liikevaihtonsa kasvaneen kuluneena kautena. Tulevaisuus nähdään vielä tätäkin myönteisempänä, sillä 85 % uskoo liikevaihtonsa kasvavan entisestään. Varustamoiden kapasiteetin käyttöaste on sekin noussut merkittävästi. Mikäli tuleva 12 kuukauden ennuste toteutuu, niin silloin rikotaan vuodelta 2007 peräisin olevat ennätyslukemat.
Merenkulkupolitiikkaan ei aiempien vuosien tapaan olla edelleenkään tyytyväisiä. Merkittävin mainittu este varustamoalan kasvun tiellä oli huono hintakehitys. Kahtena edellisenä kautena mainittu huomattavin este, talouden yleinen epävarmuus, ei sen sijaan enää yltänyt viiden merkittävimmän esteen joukkoon.
Suomalaisten varustamojen markkinaosuus on ennusteen mukaan nousussa. Barometrin toteuttamisen ensimmäisestä vuodesta lähtien Suomen lipun alla purjehtivien alusten osuus Suomen ja ulkomaiden välisessä tavaraliikenteessä on vaihdellut 30 % molemmin puolin. Osuus on vakiintunut tälle tasolle kymmenen viimeisen vuoden aikana.
Teemakysymyksenä varustamoilta kysyttiin niiden mielipidettä merialuesuunnittelusta. Vastaukset jakautuivat varsin hajanaisesti, mikä osoittaa, että varustamot ovat suhteellisen epävarmoja merialuesuunnittelun tulevista vaikutuksista. Merialuesuunnittelu on vasta hiljattain käynnistynyttä toimintaa, joten on ymmärrettävää, että tieto ja arviot suunnittelun vaikutuksista eivät vielä ole kaikilta osin tiedossa. Nyckeltalen som visar rederibranschens konjunkturer har under den gångna perioden i huvudsak varit positiva. Utvecklingen har varit uppåtgående till den grad, att tal som visar transportefterfrågan och finska sjötransportens export har nått rekord för hela barometerns 12-åriga historia. Också nettotalen för många andra teman är nära rekord.
Nettotalet som visar sjötransportmarknadens konjunkturer har stigit jämfört med föregående år med över hundra poäng, med vilket man har uppnått det bästa nettotalet under hela barometerns historia. Man beräknar att situationen förbättras lite mer, dock ganska måttligt.
Transportefterfrågan på Östersjö- och Nordsjöområdena har vuxit under den gångna perioden så, att nettotalet som uppnåddes under den här perioden är ett rekord. Det tidigare rekordet är från tio år tillbaka. Transportefterfrågans framtid är också mycket positiv. Prognoser som visar finska sjötrafikens export och import är också mycket positiva. För exporten har 85 % av de tillfrågade meddelat att exporten växer något eller mycket. Som en följd av detta har nettotalet stigit rekordhögt och konkurrensen beräknas hårdna ännu mer.
På sjötransportmarknaden ser man kontinuerlig konkurrens, där negativa nettotal under barometerns historia som bevis på det. Den genomförda perioden är inte ett undantag, och konkurrensen beräknas hårdna ännu mer.
Nettotalet som visar sjötransporternas priser har sågat upp och ned under de föregående 12 åren. Enligt det sista nettotalet har priserna stigit ganska mycket från det tidigare, vilket direkt påverkas av bränslepriset. Under föregående period har bränslepriserna stigit, vilket förutom undersökningens svar också Bunkerworld-statistiken visar. Både besättningens antal som seglar under både finsk som utländsk flagg har vuxit något.
Investeringarna i trafiken mellan Finland och utlandet har vuxit avsevärt och nettotalet enligt prognosen är den andra högsta under barometerns historia. Två av tre tillfrågade meddelade att deras omsättning har vuxit under den gångna perioden. Man ser framtiden som ännu positivare, då 85 % tror att deras omsättning växer från det tidigare. Användningsgraden av rederiernas kapacitet har också den ökat mycket. Om de kommande 12 månadernas prognos förverkligas, så når man rekorden från år 2007.
Man är fortfarande inte nöjd med sjöfartspolitiken liksom under tidigare år. Det största nämnda hindret för en tillväxt av rederibranschen är en dålig prisutveckling. Det största hindret som man nämnde under de två senaste åren, ekonomins generella osäkerhet, har inte längre nått till de fem mest betydande hindren.
Finska rederiers marknadsandel är på en liten tillväxt. Sedan det första året av genomförandet av barometern har andelen fartyg som seglar under finsk flagg i godstrafiken mellan Finland och utlandet varierat på båda sidor om 30 %. Andelen har stabiliserats till den här nivån under de tio senaste åren
Som temafråga frågade man rederierna om deras åsikt om havsområdesplanering. Svaren spreds ganska brett, vilket visar, att rederierna är ganska osäkra på havsområdesplaneringens påverkningar. Havsområdesplaneringen har nyligen startad verksamhet, så det är förståeligt att information och värden om planeringens påverkningar inte är kända för alla.
Merikuljetusmarkkinoiden suhdannetta kuvaava saldoluku on noussut edelliseen vuoteen verrattuna yli sadalla pisteellä, minkä johdosta on saavutettu toiseksi paras saldoluku koko barometrin historian aikana. Tilanteen ennakoidaan tästä vielä hieman parantuvan, joskin melko maltillisesti. Kuljetuskysyntä Itämeren ja Pohjanmeren alueella on kasvanut kuluneena kautena niin, että tällä kaudella saavutettu saldoluku on ennätys. Aiempi ennätys on peräisin kymmenen vuoden takaa. Kuljetuskysynnän tulevaisuus nähdään myös erittäin positiivisena.
Suomen meriliikenteen vientiä ja tuontia kuvaavat ennusteet ovat myös erittäin myönteisiä. Viennin kohdalla vastanneista 85 % on ilmoittanut viennin kasvavan jonkin verran tai huomattavasti. Tämän seurauksena saldoluku on kivunnut ennätyksellisen korkealle. Myös tuonnin osalta tulevaisuus näyttää valoisalta; kaksi kolmesta vastaajasta uskoo meriliikenteen tuonnin kasvuun.
Merikuljetusmarkkinoilla käydään jatkuvaa kilpailua, mistä osoituksena ovat negatiiviset saldoluvut koko barometrin historiassa. Toteutunut kausi ei ole poikkeus, ja kilpailun ennakoidaan kiristyvän entisestään.
Merikuljetusrahtien hintoja kuvaava saldoluku on sahannut ylös alas kuluneiden 12 vuoden aikana. Viimeisimmän saldoluvun mukaan hinnat ovat nousseet melko huomattavasti aiemmasta, mihin vaikuttaa suoraan polttoaineen hinta. Kuluneella kaudella polttoaineen hinnat ovatkin nousseet, minkä osoittaa kyselyn vastausten lisäksi Bunkerworld-tilasto. Sekä Suomen lipun että muiden maiden lippujen alla purjehtivan merihenkilöstön määrä on kuluneella kaudella kasvanut jonkin verran.
Investoinnit Suomen ja ulkomaiden väliseen liikenteeseen ovat kasvaneet merkittävästi, ja ennusteen mukainen saldoluku onkin toiseksi korkein koko barometrin historiassa. Kaksi kolmesta vastaajasta ilmoitti liikevaihtonsa kasvaneen kuluneena kautena. Tulevaisuus nähdään vielä tätäkin myönteisempänä, sillä 85 % uskoo liikevaihtonsa kasvavan entisestään. Varustamoiden kapasiteetin käyttöaste on sekin noussut merkittävästi. Mikäli tuleva 12 kuukauden ennuste toteutuu, niin silloin rikotaan vuodelta 2007 peräisin olevat ennätyslukemat.
Merenkulkupolitiikkaan ei aiempien vuosien tapaan olla edelleenkään tyytyväisiä. Merkittävin mainittu este varustamoalan kasvun tiellä oli huono hintakehitys. Kahtena edellisenä kautena mainittu huomattavin este, talouden yleinen epävarmuus, ei sen sijaan enää yltänyt viiden merkittävimmän esteen joukkoon.
Suomalaisten varustamojen markkinaosuus on ennusteen mukaan nousussa. Barometrin toteuttamisen ensimmäisestä vuodesta lähtien Suomen lipun alla purjehtivien alusten osuus Suomen ja ulkomaiden välisessä tavaraliikenteessä on vaihdellut 30 % molemmin puolin. Osuus on vakiintunut tälle tasolle kymmenen viimeisen vuoden aikana.
Teemakysymyksenä varustamoilta kysyttiin niiden mielipidettä merialuesuunnittelusta. Vastaukset jakautuivat varsin hajanaisesti, mikä osoittaa, että varustamot ovat suhteellisen epävarmoja merialuesuunnittelun tulevista vaikutuksista. Merialuesuunnittelu on vasta hiljattain käynnistynyttä toimintaa, joten on ymmärrettävää, että tieto ja arviot suunnittelun vaikutuksista eivät vielä ole kaikilta osin tiedossa.
Nettotalet som visar sjötransportmarknadens konjunkturer har stigit jämfört med föregående år med över hundra poäng, med vilket man har uppnått det bästa nettotalet under hela barometerns historia. Man beräknar att situationen förbättras lite mer, dock ganska måttligt.
Transportefterfrågan på Östersjö- och Nordsjöområdena har vuxit under den gångna perioden så, att nettotalet som uppnåddes under den här perioden är ett rekord. Det tidigare rekordet är från tio år tillbaka. Transportefterfrågans framtid är också mycket positiv. Prognoser som visar finska sjötrafikens export och import är också mycket positiva. För exporten har 85 % av de tillfrågade meddelat att exporten växer något eller mycket. Som en följd av detta har nettotalet stigit rekordhögt och konkurrensen beräknas hårdna ännu mer.
På sjötransportmarknaden ser man kontinuerlig konkurrens, där negativa nettotal under barometerns historia som bevis på det. Den genomförda perioden är inte ett undantag, och konkurrensen beräknas hårdna ännu mer.
Nettotalet som visar sjötransporternas priser har sågat upp och ned under de föregående 12 åren. Enligt det sista nettotalet har priserna stigit ganska mycket från det tidigare, vilket direkt påverkas av bränslepriset. Under föregående period har bränslepriserna stigit, vilket förutom undersökningens svar också Bunkerworld-statistiken visar. Både besättningens antal som seglar under både finsk som utländsk flagg har vuxit något.
Investeringarna i trafiken mellan Finland och utlandet har vuxit avsevärt och nettotalet enligt prognosen är den andra högsta under barometerns historia. Två av tre tillfrågade meddelade att deras omsättning har vuxit under den gångna perioden. Man ser framtiden som ännu positivare, då 85 % tror att deras omsättning växer från det tidigare. Användningsgraden av rederiernas kapacitet har också den ökat mycket. Om de kommande 12 månadernas prognos förverkligas, så når man rekorden från år 2007.
Man är fortfarande inte nöjd med sjöfartspolitiken liksom under tidigare år. Det största nämnda hindret för en tillväxt av rederibranschen är en dålig prisutveckling. Det största hindret som man nämnde under de två senaste åren, ekonomins generella osäkerhet, har inte längre nått till de fem mest betydande hindren.
Finska rederiers marknadsandel är på en liten tillväxt. Sedan det första året av genomförandet av barometern har andelen fartyg som seglar under finsk flagg i godstrafiken mellan Finland och utlandet varierat på båda sidor om 30 %. Andelen har stabiliserats till den här nivån under de tio senaste åren
Som temafråga frågade man rederierna om deras åsikt om havsområdesplanering. Svaren spreds ganska brett, vilket visar, att rederierna är ganska osäkra på havsområdesplaneringens påverkningar. Havsområdesplaneringen har nyligen startad verksamhet, så det är förståeligt att information och värden om planeringens påverkningar inte är kända för alla.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [755]