Uudenkaupungin radan matkustajajunaliikenteen oletetut vaikutukset radanvarsikunnissa
Silvola, Joona (2021-01-21)
Uudenkaupungin radan matkustajajunaliikenteen oletetut vaikutukset radanvarsikunnissa
Silvola, Joona
(21.01.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094322
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094322
Tiivistelmä
Uudenkaupungin rata on Turun päärautatieaseman ja Uudenkaupungin Hangonsaaren välinen
Suomen rataverkon rataosuus. Matkustajaliikenne radalla lopetettiin vuoden 1992 lopussa, jonka
jälkeen rata on palvellut lähinnä tavarajunaliikennettä. Suunnitelmia matkustajaliikenteen
palauttamisesta on tehty 2000-luvulta lähtien ja myös vuonna 2019 aloitetun radan sähköistystyön
on katsottu rakentavan pohjaa matkustajaliikenteen palauttamiselle. Pelkät liikenteelliset hyödyt
riittävät kuitenkin nykyaikana harvoin suurien liikenteellisten investointien perusteluiksi ja
liikenneinvestoinneilta vaaditaan pidemmälle johdettuja, esimerkiksi aluetaloudellisia vaikutuksia.
Tässä tutkielmassa tutkitaan, millaisia erilaisia vaikutuksia liikennöinnillä oletetaan olevan ja miten
nämä oletukset eroavat paitsi eri lähteissä myös alueiden välillä. Aineistona on käytetty rataa
koskevia selvityksiä, sekä tutkimusalueen kunnanvaltuutettujen kyselyä. Tutkielman perusteella
keskeiseksi vaikutukseksi nousee Turun kaupunkiseudun ja Vakka-Suomen seudun yhdistyminen
yhdeksi suureksi kaupunkiseuduksi. Tämä termi sisältää kuitenkin hyvin moninaisia erilaisia
johdannaisvaikutuksia. Selvitysten mukaan junaliikenne muokkaa koko alueen
yhdyskuntarakennetta rataan nojautuvaksi ja keskittää uudisrakentamista radan läheisyyteen.
Alueen kunnanvaltuutetut painottavat junan käyttöä etenkin työmatkaliikenteessä. Turun seudun
valtuutetut painottavat huomattavasti enemmän Uuteenkaupunkiin suuntautuvan työmatkaliikenteen
helpottumista, kun taas vakkasuomalaisten valtuutettujen vastauksissa yksittäiset
vastausvaihtoehdot eivät korostu yhtä vahvasti. Kyselyaineiston perusteella yleinen kiinnostus
hanketta kohtaan on suurempaa Vakka-Suomessa kuin Turun seudulla, jossa esimerkiksi Tunnin
juna -hanke saatetaan priorisoida Turku-Uusikaupunki junahanketta korkeammalle. ” The Uusikaupunki railway” is the part of the Finnish railway network between the Turku Central
Railway Station and the island of Hangonsaari in the town of Uusikaupunki. Passenger traffic on
the railway was disbanded in 1992. After this the railway has mainly served the purposes of freight
transport. Different plans to restore the passenger traffic have been made, beginning the early
2000’s, and the electrification of the railway, starting in 2019, has been seen as a prerequisite for the
restoration. However, transport benefits alone are nowadays rarely adequate in the political decision
making to justify large transport investments. The investments are expected to have wider nontransport effects for example on the area’s economy. This thesis studies what kind of different
impacts the passenger traffic on the Uusikaupunki railway is expected to have and how these
expected impacts vary in different regions. This thesis combines information from both the official
reports of the proposed passenger traffic and the enquiry, answered by the communal
councilmembers of the study area. According to this thesis, the passenger traffic is expected to
unify the Vakka-Suomi region with the Turku urban area as one functional urban region. However,
the functional urban region itself is expected to have wider by-products. According to the official
reports, the passenger traffic would change the whole urban structure of the region. This idea,
however, isn’t highlighted in the survey results. The survey on its part highlights the passenger
traffic’s impact on commuting. The councilmembers of the Turku region highlight the benefits of
passenger traffic when commuting between Turku and Uusikaupunki. The councilmembers of
Uusikaupunki and rest of the Vakka-Suomi -region do not highlight any effects as heavily as their
Turku region counterparts. According to the survey, the over-all interest towards the passenger
traffic seems to be higher in Vakka-Suomi than in Turku urban area. The councilmembers of the
Turku area may prioritize other transport projects, such as the” One-hour train” between Turku and
Helsinki.
Suomen rataverkon rataosuus. Matkustajaliikenne radalla lopetettiin vuoden 1992 lopussa, jonka
jälkeen rata on palvellut lähinnä tavarajunaliikennettä. Suunnitelmia matkustajaliikenteen
palauttamisesta on tehty 2000-luvulta lähtien ja myös vuonna 2019 aloitetun radan sähköistystyön
on katsottu rakentavan pohjaa matkustajaliikenteen palauttamiselle. Pelkät liikenteelliset hyödyt
riittävät kuitenkin nykyaikana harvoin suurien liikenteellisten investointien perusteluiksi ja
liikenneinvestoinneilta vaaditaan pidemmälle johdettuja, esimerkiksi aluetaloudellisia vaikutuksia.
Tässä tutkielmassa tutkitaan, millaisia erilaisia vaikutuksia liikennöinnillä oletetaan olevan ja miten
nämä oletukset eroavat paitsi eri lähteissä myös alueiden välillä. Aineistona on käytetty rataa
koskevia selvityksiä, sekä tutkimusalueen kunnanvaltuutettujen kyselyä. Tutkielman perusteella
keskeiseksi vaikutukseksi nousee Turun kaupunkiseudun ja Vakka-Suomen seudun yhdistyminen
yhdeksi suureksi kaupunkiseuduksi. Tämä termi sisältää kuitenkin hyvin moninaisia erilaisia
johdannaisvaikutuksia. Selvitysten mukaan junaliikenne muokkaa koko alueen
yhdyskuntarakennetta rataan nojautuvaksi ja keskittää uudisrakentamista radan läheisyyteen.
Alueen kunnanvaltuutetut painottavat junan käyttöä etenkin työmatkaliikenteessä. Turun seudun
valtuutetut painottavat huomattavasti enemmän Uuteenkaupunkiin suuntautuvan työmatkaliikenteen
helpottumista, kun taas vakkasuomalaisten valtuutettujen vastauksissa yksittäiset
vastausvaihtoehdot eivät korostu yhtä vahvasti. Kyselyaineiston perusteella yleinen kiinnostus
hanketta kohtaan on suurempaa Vakka-Suomessa kuin Turun seudulla, jossa esimerkiksi Tunnin
juna -hanke saatetaan priorisoida Turku-Uusikaupunki junahanketta korkeammalle.
Railway Station and the island of Hangonsaari in the town of Uusikaupunki. Passenger traffic on
the railway was disbanded in 1992. After this the railway has mainly served the purposes of freight
transport. Different plans to restore the passenger traffic have been made, beginning the early
2000’s, and the electrification of the railway, starting in 2019, has been seen as a prerequisite for the
restoration. However, transport benefits alone are nowadays rarely adequate in the political decision
making to justify large transport investments. The investments are expected to have wider nontransport effects for example on the area’s economy. This thesis studies what kind of different
impacts the passenger traffic on the Uusikaupunki railway is expected to have and how these
expected impacts vary in different regions. This thesis combines information from both the official
reports of the proposed passenger traffic and the enquiry, answered by the communal
councilmembers of the study area. According to this thesis, the passenger traffic is expected to
unify the Vakka-Suomi region with the Turku urban area as one functional urban region. However,
the functional urban region itself is expected to have wider by-products. According to the official
reports, the passenger traffic would change the whole urban structure of the region. This idea,
however, isn’t highlighted in the survey results. The survey on its part highlights the passenger
traffic’s impact on commuting. The councilmembers of the Turku region highlight the benefits of
passenger traffic when commuting between Turku and Uusikaupunki. The councilmembers of
Uusikaupunki and rest of the Vakka-Suomi -region do not highlight any effects as heavily as their
Turku region counterparts. According to the survey, the over-all interest towards the passenger
traffic seems to be higher in Vakka-Suomi than in Turku urban area. The councilmembers of the
Turku area may prioritize other transport projects, such as the” One-hour train” between Turku and
Helsinki.