Varustamobarometri - Rederibarometern 2014
Alhosalo, Minna; Karvonen, Tapio (2021-02-10)
Varustamobarometri - Rederibarometern 2014
Alhosalo, Minna
Karvonen, Tapio
(10.02.2021)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978‐951‐29‐5961‐7
https://urn.fi/URN:ISBN:978‐951‐29‐5961‐7
Tiivistelmä
Merikuljetusmarkkinoiden suhdannetilanne ei varustamobarometrin mukaan ole muuttunut suuntaan tai toiseen viime vuodesta, sillä saldoluku on pysynyt negatiivisena, ‐44 pisteessä. Yli puolet vastaajista arvioi, että suhdannetilanne on heikentynyt jonkin verran tai huomattavasti viimeisen 12 kuukauden aikana. Tulevaisuus nähdään kuitenkin positiivisena, mistä osoituksenaon merikuljetusmarkkinoiden suhdanteita kuvaavan saldoluvun vaihtuminen negatiivisesta positiiviseksi, 13 pisteeseen.
Kuljetuskysynnän ennakoidaan kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana sillä seurauksella, että saldoluku vaihtuisi negatiivisesta positiiviseksi. Kuljetuskysynnän saldoluku on vuodesta 2012 noussut vuosittain hieman. Suomen meriliikenteen tuonnin ja viennin osalta suhdanteissa on nähtävissä myös lievää kasvua. Kilpailu merikuljetusmarkkinoilla ei juuri ole vähentynyt missään vaiheessa. Toteutuneen kauden saldoluku (‐44) on kuitenkin suuntaus positiivisempaan päin, ja noin viidesosa vastaajista ennakoi kilpailun vähenevän jonkin verran tulevien 12 kuukauden aikana.
Merikuljetusrahtien hinnat ovat viime vuosina sahanneet melkoisesti, saldoluvun pysytellessä miinuksella. Kuluneen tarkastelujakson saldoluku on ‐6, ja suuntaus näyttää olevan reippaasti hintojen nousun suuntaan. Vastaajista noin 70 % uskoo merikuljetusrahtien hintojen nousevan jonkin verran tai oleellisesti tulevan 12 kuukauden aikana. Rahtihintoihin vaikuttaa olennaisesti polttoaineen hinta, jonka nousuun uskoo kolme neljästä vastaajasta. Kuluneella jaksolla sen sijaan laivapolttoaineen hinta on laskenut (saldoluku 31) merkittävästi, mikä noudattelee yleistä raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan kehitystä.
Edelliseen vuoteen verrattuna varustamojen liikevaihdoissa on tapahtunut melkoinen nousu, yli 50 pistettä. Positiivinen suuntaus näyttäisi jatkuvan, sillä yli puolet vastaajista uskoo jonkinasteiseen kasvuun tulevalla 12 kuukauden jaksolla. Varustamoiden kapasiteetin käyttöaste on pysynyt lähes muuttumattomana, mutta hienoista laskua on ennusteiden mukaan odotettavissa.
Talouden yleinen epävarmuus oli edellisen vuoden tapaan merkittävin yksittäinen este kasvulle ja kehitykselle: peräti 81 % vastaajista oli tätä mieltä. Huono hintakehitys ja Suomen lipun hinta olivat seuraavaksi merkittävimpiä esteitä. Kapasiteetin/kaluston rajallisuutta ei pidetä minkäänlaisena esteenä, ja Charter‐kustannusten ja väylämaksujen nousu sekä väylämaksujärjestelmän rakenne nähdään vähäisimpinä esteinä.
Tämän vuoden teemakysymyksellä kartoitettiin varustamojen suunnitelmia liittyen tulevaan IMOn painolastivesiyleissopimukseen. Vastaajista kolmasosa ilmoitti, että heillä on suunnitelma, kolmasosalla sitä ei vielä ole ja loput eivät ottaneet kantaa tähän kysymykseen. Enligt rederibarometern har sjötransportmarknadernas konjunkturläge inte förändrats avsevärt jämfört med förra året då saldotalet har kvarstått negativt, ‐44 poäng. Över hälften av svararna bedömde att konjunkturläget har försvagats en aning eller avsevärt under de senaste 12 månaderna. Man ser ändå positivt på framtiden, vilket bevisas av att saldotalet som beskriver sjötransportmarknadernas konjunkturer gått från negativt till positivt, till 13 poäng.
Transportefterfrågan förutspås att växa under de kommande 12 månaderna så att saldotalet skulle övergå från negativ till positiv. Saldotalet för transportefterfrågan har stigit något årligen ända från år 2012. Enligt konjunkturanalysen förväntas den finländska sjötrafikens import och export också växa svagt. Konkurrensen på sjöfartsmarknaderna har inte minskat avsevärt i något skede. Den förverkligade periodens saldotal (‐44) visar nog en positiv förändring, ty nästan 20 % av svararna förutser att konkurrensen minskas något under de kommande 12 månaderna.
Sjötrafikens fraktpriser har varierat kraftigt under de senaste åren och saldotalet har stannat på minus. Saldotalet för den förverkligade perioden är ‐6, och det ser ut att priserna ska stiga betydligt. Ungefär 70 % av svararna tror att sjötrafikens fraktpriser stiger något eller betydligt under de kommande 12 månaderna. Bränslepriser har en väsentlig betydelse på fraktpriser och tre av fyra svarare tror att bränslepriser kommer att stiga. Under den förverkligade perioden har bränslepriser däremot sänkts avsevärt (saldotal 31) vilket efterföljer den allmänna utvecklingen av råoljans världsmarknadspris.
Jämfört med det förra året har rederiernas omsättning ökat bra, över 50 poäng. Den positiva trenden verkar fortsätta, eftersom över hälften av svararna tror på någonslags ökning under den kommande 12 månadernas period. Utnyttjandegraden av rederiernas kapacitet har förblivit ganska oförändrad, men enligt prognoserna väntas den minska något.
Den allmänna ekonomiska osäkerheten utgör det största enskilda hindret för tillväxt och utveckling likt förra året; till och med 81 % av svarare hade denna åsikt. Dålig prisutveckling och höga kostnader under den finska flaggan var de näst viktigaste hindren. Däremot upplevs inte knapphet av kapacitet eller fartyg som något hinder, och charterkostnader samt stigande farledsavgifter och hela farledsavgiftssystemet var de minsta hindren enligt svarare.
Detta års temafråga kartlade rederiernas plan med anknytning till IMOs internationella konvention om kontroll och hantering av fartygs barlastvatten. En tredjedel av svarare meddelade att de har ett plan, en annan tredjedel har inte ännu något plan och de andra tog ingen ställning till denna fråga.
Kuljetuskysynnän ennakoidaan kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana sillä seurauksella, että saldoluku vaihtuisi negatiivisesta positiiviseksi. Kuljetuskysynnän saldoluku on vuodesta 2012 noussut vuosittain hieman. Suomen meriliikenteen tuonnin ja viennin osalta suhdanteissa on nähtävissä myös lievää kasvua. Kilpailu merikuljetusmarkkinoilla ei juuri ole vähentynyt missään vaiheessa. Toteutuneen kauden saldoluku (‐44) on kuitenkin suuntaus positiivisempaan päin, ja noin viidesosa vastaajista ennakoi kilpailun vähenevän jonkin verran tulevien 12 kuukauden aikana.
Merikuljetusrahtien hinnat ovat viime vuosina sahanneet melkoisesti, saldoluvun pysytellessä miinuksella. Kuluneen tarkastelujakson saldoluku on ‐6, ja suuntaus näyttää olevan reippaasti hintojen nousun suuntaan. Vastaajista noin 70 % uskoo merikuljetusrahtien hintojen nousevan jonkin verran tai oleellisesti tulevan 12 kuukauden aikana. Rahtihintoihin vaikuttaa olennaisesti polttoaineen hinta, jonka nousuun uskoo kolme neljästä vastaajasta. Kuluneella jaksolla sen sijaan laivapolttoaineen hinta on laskenut (saldoluku 31) merkittävästi, mikä noudattelee yleistä raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan kehitystä.
Edelliseen vuoteen verrattuna varustamojen liikevaihdoissa on tapahtunut melkoinen nousu, yli 50 pistettä. Positiivinen suuntaus näyttäisi jatkuvan, sillä yli puolet vastaajista uskoo jonkinasteiseen kasvuun tulevalla 12 kuukauden jaksolla. Varustamoiden kapasiteetin käyttöaste on pysynyt lähes muuttumattomana, mutta hienoista laskua on ennusteiden mukaan odotettavissa.
Talouden yleinen epävarmuus oli edellisen vuoden tapaan merkittävin yksittäinen este kasvulle ja kehitykselle: peräti 81 % vastaajista oli tätä mieltä. Huono hintakehitys ja Suomen lipun hinta olivat seuraavaksi merkittävimpiä esteitä. Kapasiteetin/kaluston rajallisuutta ei pidetä minkäänlaisena esteenä, ja Charter‐kustannusten ja väylämaksujen nousu sekä väylämaksujärjestelmän rakenne nähdään vähäisimpinä esteinä.
Tämän vuoden teemakysymyksellä kartoitettiin varustamojen suunnitelmia liittyen tulevaan IMOn painolastivesiyleissopimukseen. Vastaajista kolmasosa ilmoitti, että heillä on suunnitelma, kolmasosalla sitä ei vielä ole ja loput eivät ottaneet kantaa tähän kysymykseen.
Transportefterfrågan förutspås att växa under de kommande 12 månaderna så att saldotalet skulle övergå från negativ till positiv. Saldotalet för transportefterfrågan har stigit något årligen ända från år 2012. Enligt konjunkturanalysen förväntas den finländska sjötrafikens import och export också växa svagt. Konkurrensen på sjöfartsmarknaderna har inte minskat avsevärt i något skede. Den förverkligade periodens saldotal (‐44) visar nog en positiv förändring, ty nästan 20 % av svararna förutser att konkurrensen minskas något under de kommande 12 månaderna.
Sjötrafikens fraktpriser har varierat kraftigt under de senaste åren och saldotalet har stannat på minus. Saldotalet för den förverkligade perioden är ‐6, och det ser ut att priserna ska stiga betydligt. Ungefär 70 % av svararna tror att sjötrafikens fraktpriser stiger något eller betydligt under de kommande 12 månaderna. Bränslepriser har en väsentlig betydelse på fraktpriser och tre av fyra svarare tror att bränslepriser kommer att stiga. Under den förverkligade perioden har bränslepriser däremot sänkts avsevärt (saldotal 31) vilket efterföljer den allmänna utvecklingen av råoljans världsmarknadspris.
Jämfört med det förra året har rederiernas omsättning ökat bra, över 50 poäng. Den positiva trenden verkar fortsätta, eftersom över hälften av svararna tror på någonslags ökning under den kommande 12 månadernas period. Utnyttjandegraden av rederiernas kapacitet har förblivit ganska oförändrad, men enligt prognoserna väntas den minska något.
Den allmänna ekonomiska osäkerheten utgör det största enskilda hindret för tillväxt och utveckling likt förra året; till och med 81 % av svarare hade denna åsikt. Dålig prisutveckling och höga kostnader under den finska flaggan var de näst viktigaste hindren. Däremot upplevs inte knapphet av kapacitet eller fartyg som något hinder, och charterkostnader samt stigande farledsavgifter och hela farledsavgiftssystemet var de minsta hindren enligt svarare.
Detta års temafråga kartlade rederiernas plan med anknytning till IMOs internationella konvention om kontroll och hantering av fartygs barlastvatten. En tredjedel av svarare meddelade att de har ett plan, en annan tredjedel har inte ännu något plan och de andra tog ingen ställning till denna fråga.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [755]