Oppimisen tuki lukion aineenopettajien työssä lukiouudistuksen 2021 kynnyksellä
Nummela, Elina (2021-01-22)
Oppimisen tuki lukion aineenopettajien työssä lukiouudistuksen 2021 kynnyksellä
Nummela, Elina
(22.01.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103117209
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103117209
Tiivistelmä
Suomessa on meneillään lukiouudistus, jossa oppimisen tuen velvoite sisällytetään lukiokoulutukseen valtakunnallisesti. Lukiouudistus tulee voimaan lukioissa elokuussa 2021. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, minkälaisia taitoja aineenopettajilla on lukio-opiskelijoiden tukemiseen ja minkälaisia tuen keinoja he käyttävät työssään. Aineenopettajien erityispedagogisen osaamisen lisäksi tarkoituksena on selvittää heidän näkemyksiään ja toiveitaan elokuussa 2021 voimaantulevan lukiouudistuksen oppimisen tukea koskevien muutosten vaikutuksista heidän työhönsä. Aineenopettajien käyttämien tukitoimien ja heillä tällä hetkellä olevien erityispedagogisten tietojen ja taitojen tarkasteleminen antaa näkökulmia uudistusten toimeenpanolle; minkälaisista lähtökohdista uudistuksia lähdetään integroimaan lukioihin. Lisäksi on kiinnostava tietää, millaisia näkemyksiä ja toiveita aineenopettajilla on lukiouudistukseen liittyen. Näitä tietoja suomalaiset lukiot voivat hyödyntää uudenlaisten toimintatapojen kehittämisessä. Tämä tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineisto on analysoitu fenomenografisen analyysimenetelmän mukaisesti. Tutkimuksen aineisto on kerätty kolmesta Varsinais-Suomen alueella olevasta pienestä, alle 200 opiskelijan lukiosta yhteensä kahdeksalta aineenopettajalta. Tutkimuksen kannalta on huomioitava, että näistä kahdessa lukiossa on ollut erityisopettaja käytettävissä jo ennen lukiouudistusta ja yhdessä erityisopettaja tulee lukioon lukiouudistuksen myötä. Aineenopettajat opettivat matemaattisia aineita, vieraita kieliä sekä äidinkieltä. Aineenopettajien toimintatavat ja erityispedagoginen tieto on vaihtelevaa riippuen siitä, onko lukiossa jo ollut käytettävissä erityisopettaja ja heidän omasta kiinnostuksestaan. Opettajat hyödyntävät työssään hyvin yleisen tuen keinoja, kohdistaen ne kaikille opiskelijoille ja kokevat tuen roolin vahvistumisen lukiokoulutuksessa hyvänä asiana. Opettajien toiveet uudistuksesta liittyvät oman osaamisen parantamiseen, ja erityisopettajan kanssa tehtävän yhteistyön toimintamallien vahvistumiseen. Kuitenkaan kaikilla opettajilla ei ole vielä selkeää käsitystä uudistuksen toteuttamisesta, mikä vaikuttaa heidän näkemyksiin ja toiveisiin uudistuksesta.