Biologian tehtävätyypit ja osaaminen perusopetuksen kirjasarjojen koekysymyksissä
Isaksson, Lotta (2021-01-29)
Biologian tehtävätyypit ja osaaminen perusopetuksen kirjasarjojen koekysymyksissä
Isaksson, Lotta
(29.01.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103117195
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103117195
Tiivistelmä
Oppimisen arvioinnissa voidaan käyttää erityyppisiä koetehtäviä. Uudistetun Bloomin taksonomian tiedon ja ajattelun tasojen avulla koekysymyksistä voidaan luokitella vaadittu osaamistaso. Tässä tutkimuksessa selvitin millaisia sisältöjä perusopetuksen vuosiluokkien 7–9 biologian kirjasarjojen koekysymyksissä esiintyy ja millaista osaamista niissä vaaditaan. Aihetta ei ole yläkoulun puolelta aikaisemmin Suomessa tutkittu.
Tutkimuksen aineistona käytin kaikkien neljän yläkoulun biologian oppikirjasarjan tekijöiden laatimia koekysymyksiä. Koekysymyksistä selvitin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla koetehtävien jakautumista perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa esitettyihin 7–9 luokkalaisille suunnattuihin biologian sisältöalueisiin, koetehtävien tehtävätyyppejä ja sitä, miten tiedon ja ajattelun tasot näissä kysymyksissä ilmenevät. Analysoin myös kirjasarjojen ja sisältöalueiden yhteyttä näihin.
Koetehtävissä tutkimuspohjaiset sisältöalueet olivat harvinaisimpia ja tehtävätyypeissä painotettiin tuotettua vastausta. Tehtävätyypillä oli tilastollisesti merkitsevä yhteys sekä sisältöalueeseen että kirjasarjaan. Tämä näkyi erityisesti tehtävätyyppien osuuksien vaihtelussa kirjasarjojen välillä. Koekysymyksissä vaadittiin eniten käsitetietoa menetelmätiedon jäädessä vähäisemmäksi. Tilastollisten testien mukaan tiedon tasoilla oli merkitsevä yhteys sekä sisältöalueeseen että kirjasarjoihin. Tämä näkyi erityisesti kysymysten osuuksien vaihtelussa fakta- ja menetelmätiedon tasoilla. Ajattelun tasoilla tarkasteltuna tulokset olivat yhteneviä aikaisempien tutkimusten kanssa kysymysten sijoittuessa lähinnä ajattelun alemmille tasoille. Tilastollisten testien perusteella myös ajattelun tasoilla oli merkitsevä yhteys sisältöalueeseen ja kirjasarjoihin. Tämä näkyi erityisesti tehtävien osuuksien vaihtelussa ajattelun kahdella alimmalla tasolla.
Yläkoulun biologian kirjasarjojen koetehtävissä oppilaan oppimisesta on riski jäädä merkittävä osuus pois. Tiedon ja ajattelun tasojen monipuolinen harjoittaminen on tärkeää oppilaan kriittisen ajattelun kehittymiselle, kokonaisvaltaiselle oppimiselle, sekä biologian virhekäsityksien vähentämiselle. Tieto biologian koetehtävien monipuolisuudesta on tärkeää, jotta tulevaisuudessa arviointia ja opetuksen laatua voidaan kehittää.
Tutkimuksen aineistona käytin kaikkien neljän yläkoulun biologian oppikirjasarjan tekijöiden laatimia koekysymyksiä. Koekysymyksistä selvitin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla koetehtävien jakautumista perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa esitettyihin 7–9 luokkalaisille suunnattuihin biologian sisältöalueisiin, koetehtävien tehtävätyyppejä ja sitä, miten tiedon ja ajattelun tasot näissä kysymyksissä ilmenevät. Analysoin myös kirjasarjojen ja sisältöalueiden yhteyttä näihin.
Koetehtävissä tutkimuspohjaiset sisältöalueet olivat harvinaisimpia ja tehtävätyypeissä painotettiin tuotettua vastausta. Tehtävätyypillä oli tilastollisesti merkitsevä yhteys sekä sisältöalueeseen että kirjasarjaan. Tämä näkyi erityisesti tehtävätyyppien osuuksien vaihtelussa kirjasarjojen välillä. Koekysymyksissä vaadittiin eniten käsitetietoa menetelmätiedon jäädessä vähäisemmäksi. Tilastollisten testien mukaan tiedon tasoilla oli merkitsevä yhteys sekä sisältöalueeseen että kirjasarjoihin. Tämä näkyi erityisesti kysymysten osuuksien vaihtelussa fakta- ja menetelmätiedon tasoilla. Ajattelun tasoilla tarkasteltuna tulokset olivat yhteneviä aikaisempien tutkimusten kanssa kysymysten sijoittuessa lähinnä ajattelun alemmille tasoille. Tilastollisten testien perusteella myös ajattelun tasoilla oli merkitsevä yhteys sisältöalueeseen ja kirjasarjoihin. Tämä näkyi erityisesti tehtävien osuuksien vaihtelussa ajattelun kahdella alimmalla tasolla.
Yläkoulun biologian kirjasarjojen koetehtävissä oppilaan oppimisesta on riski jäädä merkittävä osuus pois. Tiedon ja ajattelun tasojen monipuolinen harjoittaminen on tärkeää oppilaan kriittisen ajattelun kehittymiselle, kokonaisvaltaiselle oppimiselle, sekä biologian virhekäsityksien vähentämiselle. Tieto biologian koetehtävien monipuolisuudesta on tärkeää, jotta tulevaisuudessa arviointia ja opetuksen laatua voidaan kehittää.