Sellakkalevyistä suoratoistoon : Indiemusiikki ja innovaatiot myöhäiskapitalistisen äänitealan kehityksessä
Valtonen, Jarno (2021-02-08)
Sellakkalevyistä suoratoistoon : Indiemusiikki ja innovaatiot myöhäiskapitalistisen äänitealan kehityksessä
Valtonen, Jarno
(08.02.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103117174
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103117174
Tiivistelmä
Työn taustalla on pyrkimys kartoittaa äänitealan innovaatioiden vaikutusta suurten ylikansallisten levy-yhtiöiden ja indielevy-yhtiöiden välisiin markkinaosuuksiin. Innovaatiot on jaoteltu teknologisiin ja esteettisiin innovaatioihin, josta ensin mainitusta esimerkkinä on musiikin digitalisoituminen ja jälkimmäisestä rock-musiikki. Teknologiset innovaatiot vaikuttavat tuotantoon ja jakeluun, kun taas esteettisten innovaatioiden vaikutus näkyy musiikkikulttuurissa.
Tutkimusstrategiana on käytetty kriittistä teoriaa ja tutkielma rakentuu historiallisen analyysin varaan, jonka viitekehyksenä on käytetty Ernest Mandelin myöhäiskapitalismin teoriaa. Työn aineistona on käytetty äänitealan toimintaa mittaavia tilastoja, aikakauslehtien artikkeleita, kirjoja ja tutkimuskohteena olevien toimijoiden kotisivuja. Tämän lisäksi työssä on käytetty musiikkialan ammattilaisille laadittuja puolistrukturoituja teemahaastatteluja, jotka ovat teemoitettu äänitealan digitalisoitumisen, musiikkialan demokratisoitumisen ja ansaintalogiikan muutosten ympärille.
Tutkimuksen tulokset osoittavat eri aikakausien innovaatioiden tuottaneen lyhytaikaisia kilpailuetuja indielevy-yhtiöille. Musiikin digitalisoitumisen ja digitaalisen ekonomian vaikutukset poikkeavat aiemmista innovaatioista vaikutustensa pitkäkestoisuudella. Digitalisoituminen on tuonut pysyviä vaikutuksia musiikkialalle, parantaen indielevy-yhtiöiden toimintaedellytyksiä.
Ääniteala on ensimmäisiä digitalisoitumisen koskettamia toimialoja ja se jatkaa digitaalisen ekonomian suunnannäyttäjänä. Digitalisoituminen on demokratisoinut äänitealaa ja lisännyt musiikkikulttuurin diversiteettiä. Tämänhetkisen tiedon valossa kyseinen kehityskulku jatkuu, joskin keskeisesti äänitealan toimintaan vaikuttavat suoratoistopalvelut saattavat osittain vaikuttaa kehityksen suuntaan.
Tutkimusstrategiana on käytetty kriittistä teoriaa ja tutkielma rakentuu historiallisen analyysin varaan, jonka viitekehyksenä on käytetty Ernest Mandelin myöhäiskapitalismin teoriaa. Työn aineistona on käytetty äänitealan toimintaa mittaavia tilastoja, aikakauslehtien artikkeleita, kirjoja ja tutkimuskohteena olevien toimijoiden kotisivuja. Tämän lisäksi työssä on käytetty musiikkialan ammattilaisille laadittuja puolistrukturoituja teemahaastatteluja, jotka ovat teemoitettu äänitealan digitalisoitumisen, musiikkialan demokratisoitumisen ja ansaintalogiikan muutosten ympärille.
Tutkimuksen tulokset osoittavat eri aikakausien innovaatioiden tuottaneen lyhytaikaisia kilpailuetuja indielevy-yhtiöille. Musiikin digitalisoitumisen ja digitaalisen ekonomian vaikutukset poikkeavat aiemmista innovaatioista vaikutustensa pitkäkestoisuudella. Digitalisoituminen on tuonut pysyviä vaikutuksia musiikkialalle, parantaen indielevy-yhtiöiden toimintaedellytyksiä.
Ääniteala on ensimmäisiä digitalisoitumisen koskettamia toimialoja ja se jatkaa digitaalisen ekonomian suunnannäyttäjänä. Digitalisoituminen on demokratisoinut äänitealaa ja lisännyt musiikkikulttuurin diversiteettiä. Tämänhetkisen tiedon valossa kyseinen kehityskulku jatkuu, joskin keskeisesti äänitealan toimintaan vaikuttavat suoratoistopalvelut saattavat osittain vaikuttaa kehityksen suuntaan.