Luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä
Herttuainen, Hilla-Maria; Toivola, Emilia (2021-02-19)
Luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä
Herttuainen, Hilla-Maria
Toivola, Emilia
(19.02.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103319152
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103319152
Tiivistelmä
Viime vuosina avoimet oppimisympäristöt ja niiden toimivuus ovat olleet paljon
keskusteluissa sekä avoimet oppimisympäristöt omaavat koulurakennukset ovat
lisääntyneet opetuskentillä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää
luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä. Mitä
positiivisia ja negatiivisia kokemuksia luokanopettajilla on ollut ja miten tehostetun ja
erityisen tuen oppilaiden tukeminen avoimissa oppimisympäristöissä järjestetään?
Tutkimus toteutettiin Varsinais-Suomessa alakouluissa, joissa työskentely tapahtuu
avoimissa oppimisympäristöissä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina
haastatteluina.
Tässä tutkimuksessa luokanopettajat kokevat avoimissa oppimisympäristöissä paljon
positiivista. Yhteisopettajuus ja samanaikaisopetus on ihannetilanteessa toimivaa ja
palkitsevaa, oppilaiden toiminnallisuus ja omatoimisuus lisääntyy ja tehostetun sekä
erityisen tuen oppilaiden tukeminen tapahtuu samalla tavalla kuin luokkahuoneissa.
Avoimien oppimisympäristöjen suunnittelussa luokanopettajat olisivat halunneet olla
enemmän mukana.
Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda luokanopettajien ajatuksia julki ja näin muokata
avoimia oppimisympäristöjä mahdollisimman tehokkaiksi. Tutkimusta voi syventää
tutkimalla oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä.
keskusteluissa sekä avoimet oppimisympäristöt omaavat koulurakennukset ovat
lisääntyneet opetuskentillä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää
luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä. Mitä
positiivisia ja negatiivisia kokemuksia luokanopettajilla on ollut ja miten tehostetun ja
erityisen tuen oppilaiden tukeminen avoimissa oppimisympäristöissä järjestetään?
Tutkimus toteutettiin Varsinais-Suomessa alakouluissa, joissa työskentely tapahtuu
avoimissa oppimisympäristöissä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina
haastatteluina.
Tässä tutkimuksessa luokanopettajat kokevat avoimissa oppimisympäristöissä paljon
positiivista. Yhteisopettajuus ja samanaikaisopetus on ihannetilanteessa toimivaa ja
palkitsevaa, oppilaiden toiminnallisuus ja omatoimisuus lisääntyy ja tehostetun sekä
erityisen tuen oppilaiden tukeminen tapahtuu samalla tavalla kuin luokkahuoneissa.
Avoimien oppimisympäristöjen suunnittelussa luokanopettajat olisivat halunneet olla
enemmän mukana.
Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda luokanopettajien ajatuksia julki ja näin muokata
avoimia oppimisympäristöjä mahdollisimman tehokkaiksi. Tutkimusta voi syventää
tutkimalla oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä.