Aineenopettajaopiskelijoiden näkemykset keskeisistä ympäristöongelmista ja roolistaan ympäristöongelmien ratkaisijana
Mulari, Laura (2021-02-22)
Aineenopettajaopiskelijoiden näkemykset keskeisistä ympäristöongelmista ja roolistaan ympäristöongelmien ratkaisijana
Mulari, Laura
(22.02.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104099923
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104099923
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä ongelmia aineenopettajaopiskelijat pitävät
ympäristöongelmina, millaiseksi he kokevat oman roolinsa ympäristöongelmien
ratkaisijana ja millainen yhteys aluetasolla (paikallinen, alueellinen,
maailmanlaajuinen), aineryhmällä ja kestävän kehityksen kiinnostuksella on
opiskelijoiden näkemyksiin. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin miten opiskelijoiden
näkemykset ympäristöongelmista suhteutuvat kestävän kehityksen eri osa-alueisiin.
Selvittelyn kautta pyrittiin hankkimaan kuvaa opiskelijoiden kyvystä ymmärtää
kestävän kehityksen kokonaisuutta. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019
sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Suomen aineenopettajakoulutuslaitosten
opiskelijoiden sähköpostilistoille. Opiskelijoiden (n=113) vastauksia analysoitiin
aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinon, sekä tilastollisin menetelmin. Tulosten
mukaan opiskelijat kokevat keskeisimmiksi ongelmiksi kaupunkiympäristöön ja
infrastruktuuriin, sekä välinpitämättömyyteen ja tiedonpuutteeseen liittyvät ongelmat.
Yksittäisistä ongelmista ilmastonmuutos koetaan keskeisimpänä. Opiskelijat tunnistavat
laajasti erilaisia ympäristöongelmia, mutta suurin osa opiskelijoista mainitsee
ympäristöongelmia vain yhdeltä tai kahdelta kestävän kehityksen osa-alueelta ja alle
viidennes opiskelijoista koki itse voivansa vaikuttaa ympäristöongelmien
ratkaisemiseen. Jotta aineenopettajakoulutusta ja opiskelijoiden kestävän kehityksen
osaamista voitaisiin kehittää, tarvitaan lisää tutkimuksia opiskelijoiden
ympäristöongelmiin liittyvistä tiedoista ja kestävän kehityksen osaamiseen vaikuttavista
tekijöistä.
ympäristöongelmina, millaiseksi he kokevat oman roolinsa ympäristöongelmien
ratkaisijana ja millainen yhteys aluetasolla (paikallinen, alueellinen,
maailmanlaajuinen), aineryhmällä ja kestävän kehityksen kiinnostuksella on
opiskelijoiden näkemyksiin. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin miten opiskelijoiden
näkemykset ympäristöongelmista suhteutuvat kestävän kehityksen eri osa-alueisiin.
Selvittelyn kautta pyrittiin hankkimaan kuvaa opiskelijoiden kyvystä ymmärtää
kestävän kehityksen kokonaisuutta. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019
sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Suomen aineenopettajakoulutuslaitosten
opiskelijoiden sähköpostilistoille. Opiskelijoiden (n=113) vastauksia analysoitiin
aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinon, sekä tilastollisin menetelmin. Tulosten
mukaan opiskelijat kokevat keskeisimmiksi ongelmiksi kaupunkiympäristöön ja
infrastruktuuriin, sekä välinpitämättömyyteen ja tiedonpuutteeseen liittyvät ongelmat.
Yksittäisistä ongelmista ilmastonmuutos koetaan keskeisimpänä. Opiskelijat tunnistavat
laajasti erilaisia ympäristöongelmia, mutta suurin osa opiskelijoista mainitsee
ympäristöongelmia vain yhdeltä tai kahdelta kestävän kehityksen osa-alueelta ja alle
viidennes opiskelijoista koki itse voivansa vaikuttaa ympäristöongelmien
ratkaisemiseen. Jotta aineenopettajakoulutusta ja opiskelijoiden kestävän kehityksen
osaamista voitaisiin kehittää, tarvitaan lisää tutkimuksia opiskelijoiden
ympäristöongelmiin liittyvistä tiedoista ja kestävän kehityksen osaamiseen vaikuttavista
tekijöistä.