Viidennen luokan oppilaiden tavoiteorientaatiot ja motivointi äidinkielen oppitunneilla
Hautamäki, Ville (2021-04-07)
Viidennen luokan oppilaiden tavoiteorientaatiot ja motivointi äidinkielen oppitunneilla
Hautamäki, Ville
(07.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042011070
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042011070
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä erilaisia tavoiteorientaatioita viidennen luokan oppilailla on. Tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten eri tavoiteorientaation omaavien oppilaiden toiminta eroaa toisistaan ja millä tavoilla opettaja motivoi eri tavoin oppimiseen suuntautuneita oppilaita äidinkielen oppitunneilla.
Tähän laadulliseen tutkimukseen on valikoitu erään Länsi-Suomessa sijaitsevan koulun viidennen luokan oppilaat. Tutkimuksen aineisto on kerätty syksyllä 2020 suoritetun opetusharjoittelun yhteydessä. Tutkimukseen on valittu neljä tapausoppilasta, joiden tavoiteorientaatioihin ja motivointiin syvennytään tapauskohtaisesti. Aineistona on käytetty oppilaiden ja heidän opettajansa yksilöhaastattelua sekä neljää videoitua äidinkielen oppituntia.
Tutkimus osoitti sen, että oppilaiden tavoiteorientaatioita oli mahdollista tunnistaa yksilöhaastattelujen ja havainnoinnin avulla. Oppilaiden motivaatio erosi toisistaan eri tavoiteorientaatioprofiilien kesken. Kävi ilmi, että oppilaiden toiminta erosi toisistaan, vaikka heidän tavoiteorientaatioprofiilinsa olivatkin samanlaiset. Tämä tukee väitettä, että tapauskohtainen kiinnostus vaihtelee oppilaiden välillä tavoiteorientaatioprofiilista riippumatta. Opettajan tulisi opetuksessaan hyödyntää oppilaantuntemusta opetuksen suunnittelussa, jotta eri tavoin oppimiseen suuntautuneiden oppilaiden motivaation muotoutumista voisi tukea parhaalla mahdollisella tavalla. Vuorovaikutuksen laadulla, oppilaiden autonomian tukemisella, henkilökohtaisten intressien hyödyntämisellä sekä rakentavalla ja positiivisella palautteella on vaikutusta oppilaan motivaatioon.
Tähän laadulliseen tutkimukseen on valikoitu erään Länsi-Suomessa sijaitsevan koulun viidennen luokan oppilaat. Tutkimuksen aineisto on kerätty syksyllä 2020 suoritetun opetusharjoittelun yhteydessä. Tutkimukseen on valittu neljä tapausoppilasta, joiden tavoiteorientaatioihin ja motivointiin syvennytään tapauskohtaisesti. Aineistona on käytetty oppilaiden ja heidän opettajansa yksilöhaastattelua sekä neljää videoitua äidinkielen oppituntia.
Tutkimus osoitti sen, että oppilaiden tavoiteorientaatioita oli mahdollista tunnistaa yksilöhaastattelujen ja havainnoinnin avulla. Oppilaiden motivaatio erosi toisistaan eri tavoiteorientaatioprofiilien kesken. Kävi ilmi, että oppilaiden toiminta erosi toisistaan, vaikka heidän tavoiteorientaatioprofiilinsa olivatkin samanlaiset. Tämä tukee väitettä, että tapauskohtainen kiinnostus vaihtelee oppilaiden välillä tavoiteorientaatioprofiilista riippumatta. Opettajan tulisi opetuksessaan hyödyntää oppilaantuntemusta opetuksen suunnittelussa, jotta eri tavoin oppimiseen suuntautuneiden oppilaiden motivaation muotoutumista voisi tukea parhaalla mahdollisella tavalla. Vuorovaikutuksen laadulla, oppilaiden autonomian tukemisella, henkilökohtaisten intressien hyödyntämisellä sekä rakentavalla ja positiivisella palautteella on vaikutusta oppilaan motivaatioon.