Ympäristökasvatus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa vuosina 1970-2014
Saario, Mariina (2021-03-22)
Ympäristökasvatus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa vuosina 1970-2014
Saario, Mariina
(22.03.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042111254
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042111254
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on ympäristökasvatus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa eri vuosikymmeninä. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, mihin perusteiden yleisiin osioihin ja oppiainekuvauksiin ympäristökasvatus on sisällytetty ja miten ympäristökasvatuksen määrä on jakautunut toisaalta perusteiden eri osioiden ja oppiaineiden sisällä ja eri vuosikymmenten perusteiden välillä. Toisena tutkimusongelmana oli selvittää, millaisia diskursseja ympäristökasvatuksesta käytetään perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja miten diskurssien käyttö on jakaantunut eri vuosikymmenten perusteissa. Tutkimuksen aineistona käytettiin vuosien 1970, 1985, 1994, 2004 ja 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä sisällönanalyysiä että diskurssianalyysiä. Sisällönanalyysin avulla määriteltiin aineistosta sitaatit, joissa käsiteltiin ympäristökasvatusta. Analyysiyksikkönä käytettiin lausetta, jossa oli ympäristökasvatukseen viittaava maininta. Diskurssianalyysissä määriteltiin ympäristökasvatuksen sitaateille diskursseja niissä käytettävien ilmausten perusteella. Diskurssien määrittämisen apuna käytettiin aikaisempia ympäristökasvatuksen diskursseja määrittäneitä tutkimuksia.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan ympäristökasvatuksen määrä perusteissa on kasvanut vuosikymmenten aikana. Ympäristökasvatus on ollut osana kaikkien perusteiden opetusta ja kaikkea koulun toimintaa integroivissa aihekokonaisuuksissa tai perusopetuksen yleisissä tavoitteissa. Oppiaineista ympäristökasvatus on myös jakaantunut samoille oppiaineille läpi perusteiden historian. Eniten ympäristökasvatusta on ollut ympäristöopin sekä biologian ja maantiedon oppiaineissa. Vähiten ympäristökasvatusta on ollut kielten, matematiikan sekä musiikin oppiaineissa. Elämänkatsomustiedossa ympäristökasvatusta on käsitelty kaikissa perusteissa uskonnonopetusta laajemmin. Perusteisiin kirjatulle ympäristökasvatukselle määritettiin tässä tutkimuksessa kymmenen eri diskurssia, jotka ovat luonnontieteellinen diskurssi, suojeludiskurssi, vastuun diskurssi, kestävän kehityksen diskurssi, ekososiaalinen diskurssi, herkkyyden diskurssi, vaikuttamisen diskurssi, vuorovaikutuksen diskurssi, välineellinen diskurssi ja ongelmakeskeinen diskurssi. Ympäristökasvatuksen vallitsevana diskurssina luonnontieteellisen diskurssin lisäksi on vuosien 1970 ja 1895 perusteissa suojeludiskurssi ja vuosien 2004 ja 2014 perusteissa kestävän kehityksen diskurssi.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan ympäristökasvatuksen määrä perusteissa on kasvanut vuosikymmenten aikana. Ympäristökasvatus on ollut osana kaikkien perusteiden opetusta ja kaikkea koulun toimintaa integroivissa aihekokonaisuuksissa tai perusopetuksen yleisissä tavoitteissa. Oppiaineista ympäristökasvatus on myös jakaantunut samoille oppiaineille läpi perusteiden historian. Eniten ympäristökasvatusta on ollut ympäristöopin sekä biologian ja maantiedon oppiaineissa. Vähiten ympäristökasvatusta on ollut kielten, matematiikan sekä musiikin oppiaineissa. Elämänkatsomustiedossa ympäristökasvatusta on käsitelty kaikissa perusteissa uskonnonopetusta laajemmin. Perusteisiin kirjatulle ympäristökasvatukselle määritettiin tässä tutkimuksessa kymmenen eri diskurssia, jotka ovat luonnontieteellinen diskurssi, suojeludiskurssi, vastuun diskurssi, kestävän kehityksen diskurssi, ekososiaalinen diskurssi, herkkyyden diskurssi, vaikuttamisen diskurssi, vuorovaikutuksen diskurssi, välineellinen diskurssi ja ongelmakeskeinen diskurssi. Ympäristökasvatuksen vallitsevana diskurssina luonnontieteellisen diskurssin lisäksi on vuosien 1970 ja 1895 perusteissa suojeludiskurssi ja vuosien 2004 ja 2014 perusteissa kestävän kehityksen diskurssi.