Suomen kielen luetun ymmärtämisen vaikutus englannin kielen lukutaitoon
Mäntyoja, Sanni (2021-04-12)
Suomen kielen luetun ymmärtämisen vaikutus englannin kielen lukutaitoon
Mäntyoja, Sanni
(12.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028220
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028220
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli analysoida ensimmäisen ja toisen kielen oppimisen ylikielellistä vaikutusta lukutaitoon, kun ensimmäinen kieli oli suomi ja toinen kieli englanti. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, missä määrin suomen kielessä esiintyvät lukemisen vaikeudet ja vahvuudet ilmenivät lukemiseen ja luetun ymmärtämiseen englannin kielellä. Tämän lisäksi tässä tutkielmassa selvitettiin myös, miten kielipainotteisten ja ei-kielipainotteisten luokkien suomen kielen luetun ymmärtäminen erosi englannin kielen lukutaidosta. Tutkielman viitekehyksen muodosti Goughin ja Tunmerin (1986) kehittämä lukemisen yksinkertainen malli. Tutkielma toteutettiin kvantitatiivisena. Tutkielman tavoitteisiin pyrittiin vastaamaan testaamalla suomen kielen luetun ymmärtämistä, englannin kielen luetun ja kuullun ymmärtämistä sekä englannin kielen dekoodausta. Tutkielman aineisto koostui 41 alakoulun 5.–6. -luokan oppilaasta.
Tutkielman keskeisimpinä tuloksina olivat seuraavat: suomen kielen luetun ymmärtäminen on yhteydessä jokaiseen englannin kielen lukutaidon osataitoon, englannin kielen testeissä menestyminen on sitä korkeampi, mitä parempi suomen kielen luetun ymmärtämisen taso on. Yksittäisten oppilaiden kohdalla havaittiin kuitenkin eroja suomen kielen luetun ymmärtämisen tasoryhmän ja englannin kielen lukutaidon osaamistasossa. Lisäksi havaittiin, että kielipainotteisten ja ei-kielipainotteisten luokkien välillä ei ollut eroa. Saadut tulokset tukevat lukemisen yksinkertaista mallia yli kielirajojen. Suomen kielen luetun ymmärtämisen ja englannin kielen lukutaidon yhteys antaa siis viitteitä siihen, että heikkoja suomen kielen lukijoita pitäisi tukea sekä suomen että englannin kielen opiskelussa.
Tutkielman keskeisimpinä tuloksina olivat seuraavat: suomen kielen luetun ymmärtäminen on yhteydessä jokaiseen englannin kielen lukutaidon osataitoon, englannin kielen testeissä menestyminen on sitä korkeampi, mitä parempi suomen kielen luetun ymmärtämisen taso on. Yksittäisten oppilaiden kohdalla havaittiin kuitenkin eroja suomen kielen luetun ymmärtämisen tasoryhmän ja englannin kielen lukutaidon osaamistasossa. Lisäksi havaittiin, että kielipainotteisten ja ei-kielipainotteisten luokkien välillä ei ollut eroa. Saadut tulokset tukevat lukemisen yksinkertaista mallia yli kielirajojen. Suomen kielen luetun ymmärtämisen ja englannin kielen lukutaidon yhteys antaa siis viitteitä siihen, että heikkoja suomen kielen lukijoita pitäisi tukea sekä suomen että englannin kielen opiskelussa.