Kuvat uskontolukutaidon rakentajana : Miten yläkoulun katsomusaineiden oppikirjat visualisoivat abrahamilaisia uskontoja?
Laine, Eveliina (2021-04-14)
Kuvat uskontolukutaidon rakentajana : Miten yläkoulun katsomusaineiden oppikirjat visualisoivat abrahamilaisia uskontoja?
Laine, Eveliina
(14.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428808
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428808
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee uskontolukutaidon rakentumista yläkoulun
evankelisluterilaisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjojen abrahamilaisia
uskontoja eli juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia esittävien valokuvien avulla.
Tutkielman tarkoituksena on tarkastella miten oppikirjat visualisoivat abrahamilaisia
uskontoja, ja miten kuvat edistävät uskontolukutaitoa. Tutkielman aiheen valintaan on
vaikuttanut uskontolukutaidon ajankohtaisuus erilaisten hankkeiden muodossa,
katsomusaineista ja abrahamilaisista uskonnoista mediassa käyty keskustelu sekä
tutkijan oma kiinnostus visuaalisuuteen sekä katsomusaineiden opetukseen.
Aineistona tutkielmassa ovat saman kustantajan laatimat evankelisluterilaisen
uskonnon ja elämänkatsomustiedon yläkoulun oppikirjat. Tarkempi analyysi
kohdistuu abrahamilaisia uskontoja käsittelevien lukujen ihmistä ja uskontoa
representoivista valokuvista. Valokuvia analysoidaan visuaalisen aineiston
sisällönanalyysia hyödyntäen. Tutkielman ydinkäsitteenä toimii uskontolukutaito,
jonka valossa analyysia tehdään.
Tutkielma osoittaa, että aineistona toimivat valokuvat rakentavat uskontolukutaitoa
tuomalla esille abrahamilaisten uskontojen perinteitä, monimuotoisuutta sekä
vaikutuksia yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Aineiston valokuvat eivät tuo ensisijaisesti
esille uskontoihin liittyviä ajankohtaisia teemoja tai uskontojen historiallista taustaa,
vaikka aiempien tutkimusten mukaan myös ne edistäisivät uskontolukutaitoa.
Tutkielma myös osoittaa, että yksinkertaistettuna evankelisluterilaisen uskonnon ja
elämänkatsomustiedon oppikirjat kuvaavat abrahamilaiset uskonnot eri tavoin.
Tutkielman pohjalta voidaan päätellä, että katsomusaineiden oppikirjojen valokuvat
voivat rakentaa lukijan uskontolukutaitoa. Katsomusaineen opettajilla on merkittävä
rooli uskontolukutaidon rakentumisessa. Opettajien on tärkeää käyttää kuvia
opetuksessa ja tuoda esille myös uskontoihin liittyviä ajankohtaisia asioita sekä
historiallista taustaa oppikirjojen ulkopuolelta.
evankelisluterilaisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjojen abrahamilaisia
uskontoja eli juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia esittävien valokuvien avulla.
Tutkielman tarkoituksena on tarkastella miten oppikirjat visualisoivat abrahamilaisia
uskontoja, ja miten kuvat edistävät uskontolukutaitoa. Tutkielman aiheen valintaan on
vaikuttanut uskontolukutaidon ajankohtaisuus erilaisten hankkeiden muodossa,
katsomusaineista ja abrahamilaisista uskonnoista mediassa käyty keskustelu sekä
tutkijan oma kiinnostus visuaalisuuteen sekä katsomusaineiden opetukseen.
Aineistona tutkielmassa ovat saman kustantajan laatimat evankelisluterilaisen
uskonnon ja elämänkatsomustiedon yläkoulun oppikirjat. Tarkempi analyysi
kohdistuu abrahamilaisia uskontoja käsittelevien lukujen ihmistä ja uskontoa
representoivista valokuvista. Valokuvia analysoidaan visuaalisen aineiston
sisällönanalyysia hyödyntäen. Tutkielman ydinkäsitteenä toimii uskontolukutaito,
jonka valossa analyysia tehdään.
Tutkielma osoittaa, että aineistona toimivat valokuvat rakentavat uskontolukutaitoa
tuomalla esille abrahamilaisten uskontojen perinteitä, monimuotoisuutta sekä
vaikutuksia yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Aineiston valokuvat eivät tuo ensisijaisesti
esille uskontoihin liittyviä ajankohtaisia teemoja tai uskontojen historiallista taustaa,
vaikka aiempien tutkimusten mukaan myös ne edistäisivät uskontolukutaitoa.
Tutkielma myös osoittaa, että yksinkertaistettuna evankelisluterilaisen uskonnon ja
elämänkatsomustiedon oppikirjat kuvaavat abrahamilaiset uskonnot eri tavoin.
Tutkielman pohjalta voidaan päätellä, että katsomusaineiden oppikirjojen valokuvat
voivat rakentaa lukijan uskontolukutaitoa. Katsomusaineen opettajilla on merkittävä
rooli uskontolukutaidon rakentumisessa. Opettajien on tärkeää käyttää kuvia
opetuksessa ja tuoda esille myös uskontoihin liittyviä ajankohtaisia asioita sekä
historiallista taustaa oppikirjojen ulkopuolelta.