Näytä suppeat kuvailutiedot

Tekniikan ja ICT-aloilla opiskelevien naisten kokemuksia miesvaltaisesta alasta ja koulujärjestelmän roolista sukupuolisegregaatiossa

Toivonen, Saimi; Savimäki, Satu (2021-04-29)

dc.contributor.authorToivonen, Saimi
dc.contributor.authorSavimäki, Satu
dc.date.accessioned2021-05-19T21:01:25Z
dc.date.available2021-05-19T21:01:25Z
dc.date.issued2021-04-29
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/151730
dc.description.abstractTietyt koulutusalat ovat Suomessa eriytyneet vahvasti naisten ja miesten aloiksi. Tätä koulutusalojen eriytymistä sukupuolen mukaan kutsutaan sukupuolisegregaatioksi. Suomessa miesvaltaisiksi aloiksi luetaan esimerkiksi tekniikan ja ICT:n eli tieto- ja viestintätekniikan alat. Alojen segregoitumiseen vaikuttavien taustatekijöiden tutkiminen on tärkeää erityisesti tasa-arvon toteutumisen näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Suomessa miesvaltaisilla aloilla opiskelevat naiset ovat päätyneet uravalintaansa ja minkälaisia kokemuksia heillä on miesvaltaisella alalla opiskelusta. Lisäksi tutkittiin, minkälaisena tutkittavat naiset kokivat koulujärjestelmän roolin uravalintojen taustalla. Heidän kokemustensa kautta pohdittiin, minkälaisin keinoin koulujärjestelmässä voitaisiin vaikuttaa alojen segregoitumisen vähentämiseen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa tekniikan ja ICT-aloja opiskelevaa naista. Miesvaltaisia aloja opiskelevien naisten uravalintojen taustalla vaikuttavia tekijöitä olivat vanhempien koulutustausta, hyvä koulumenestys erityisesti matematiikassa sekä hyvä matemaattinen minäkuva. Omalla halulla ja motivaatiolla hakeutua tietylle alalle oli enimmäkseen suurempi vaikutus kuin kodin ja koulun kannustuksella. Alan miesvaltaisuus oli koettu pääasiassa positiivisena tai neutraalina asiana, mutta myös kokemuksia syrjinnästä tai epäasiallisesta kohtelusta sukupuoleen liittyen löytyi. Käytännön toimia, joilla koulujärjestelmässä voitaisiin vaikuttaa naisten hakeutumiseen miesvaltaisille aloille, ovat niin sukupuolisensitiiviset kuin sukupuolineutraalit kasvatus- ja ohjauskeinot: koodauksen ja ohjelmoinnin opetuksen lisääminen kouluissa, monipuolinen koulutusalojen esittely, sukupuolineutraali kohtelu opinto-ohjauksessa, roolimallien tarjoaminen tytöille tekniikan alalla opiskelevista naisista, tytöille suunnattujen tekniikan alojen esittelyt sekä tyttöjen kannustaminen entistä enemmän matemaattisiin aineisiin.
dc.format.extent81
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectsukupuolisegregaatio, sukupuolisensitiivisyys, sukupuolineutraalius, sukupuolistereotypia, sukupuoli, uravalinta, matematiikka
dc.titleTekniikan ja ICT-aloilla opiskelevien naisten kokemuksia miesvaltaisesta alasta ja koulujärjestelmän roolista sukupuolisegregaatiossa
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2021051930632
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede, OKL Rauma|en=Educational Sc.(Dep.of Teacher Education in Rauma)|
dc.contributor.departmentfi=Opettajankoulutuslaitos|en=Department of Teacher Education|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot