Ostaja-toimittajayhteistyö hankinnan riskinhallinnassa ja toimitusketjuhäiriöstä selviytyminen : Case COVID-19-pandemia
Saarijärvi, Miranda (2021-04-22)
Ostaja-toimittajayhteistyö hankinnan riskinhallinnassa ja toimitusketjuhäiriöstä selviytyminen : Case COVID-19-pandemia
Saarijärvi, Miranda
(22.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030885
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030885
Tiivistelmä
Vuoden 2020 alussa levinnyt COVID-19-pandemia aiheutti toimitusketjuhäiriöitä monille yrityksille globaalisti. Tehokas selviytyminen toimitusketjuhäiriöstä vaatii yhteistyössä toteutettua riskinhallintaa ja toimitusketjun resilienssiä. Vaikka yhteistyötä riskinhallinnassa on tutkittu, on vielä epäselvää, miten yhteistyö auttaa toimitusketjuja vastaamaan häiriöihin ja palautumaan niistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten ostajayritykset ja toimittajat tekevät yhteistyötä hankinnan riskinhallinnassa ja miten se vaikuttaa toimitusketjun resilienssiin ja toimitusketjuhäiriön hallintaan. Aihetta tutkitaan ostajayrityksen näkökulmasta COVID-19-pandemian kontekstissa. Yhteistyötä tarkastellaan eri riskinhallintaprosessin vaiheissa seitsemän yhteistyörutiinin avulla: tiedon jakaminen, menettelytapojen standardointi, yhteinen päätöksenteko, riskien ja hyötyjen jakaminen, prosessien integraatio, yhteinen suorituskykyjärjestelmä ja yhteinen oppiminen ja tiedon luominen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena seitsemässä case-yrityksessä toteutettujen haastatteluiden avulla.
Tutkimuksen tulokset esittelevät eri tapoja hyödyntää yhteistyörutiineja riskien tunnistamisessa, lieventämisessä ja kontrolloinnissa ja rutiinien vaikutukset toimitusketjun resilienssiin ja toimitusketjuhäiriön hallintaan. Kaikissa riskinhallintaprosessin vaiheissa hyödynnettiin eniten tiedon jakoa. Kaiken kaikkiaan yhteistyörutiineilla havaittiin olevan positiivinen vaikutus toimitusketjun resilienssiin ja häiriön hallintaan. Tutkimus osoittaa, että yritysten tulisi hyödyntää useampaa yhteistyörutiinia parantaakseen häiriön hallintaa ja toimitusketjun resilienssiä tehokkaasti. Erityisesti säännöllinen, avoin ja molemminpuolinen tiedon jako nähtiin kriittiseksi tekijäksi toimitusketjuhäiriössä selviytymisessä. Tulosten perusteella voidaan nähdä, että prosessien integraatio sitovan sopimuksen kautta voi heikentää yhteistyötä, jos riskien ja hyötyjen jakoa ei ole tehty huolellisesti ja tasavertaisesti. Tulosten perusteella voidaan ehdottaa, että yritykset panostaisivat ostaja-toimittajayhteistyössä tiedon jakoon, standardoituihin kommunikointi- ja toimintatapoihin, yhteiseen ongelmanratkaisuun ja toimintojen hallintaan, yhteisten tavoitteiden linjaukseen, toisen osapuolen toiminnan tuntemiseen ja tasavertaisen yhteisen suorituskykyjärjestelmän luomiseen, koska ne tehostavat yhteistoimintaa häiriön aikana ja auttavat toimitusketjun resilienssin rakentamisessa. Kaikista aiheuttamistaan ongelmistaan huolimatta COVID-19-pandemia voidaan myös nähdä arvokkaana oppimiskokemuksena yrityksille.
Tutkimuksen tulokset esittelevät eri tapoja hyödyntää yhteistyörutiineja riskien tunnistamisessa, lieventämisessä ja kontrolloinnissa ja rutiinien vaikutukset toimitusketjun resilienssiin ja toimitusketjuhäiriön hallintaan. Kaikissa riskinhallintaprosessin vaiheissa hyödynnettiin eniten tiedon jakoa. Kaiken kaikkiaan yhteistyörutiineilla havaittiin olevan positiivinen vaikutus toimitusketjun resilienssiin ja häiriön hallintaan. Tutkimus osoittaa, että yritysten tulisi hyödyntää useampaa yhteistyörutiinia parantaakseen häiriön hallintaa ja toimitusketjun resilienssiä tehokkaasti. Erityisesti säännöllinen, avoin ja molemminpuolinen tiedon jako nähtiin kriittiseksi tekijäksi toimitusketjuhäiriössä selviytymisessä. Tulosten perusteella voidaan nähdä, että prosessien integraatio sitovan sopimuksen kautta voi heikentää yhteistyötä, jos riskien ja hyötyjen jakoa ei ole tehty huolellisesti ja tasavertaisesti. Tulosten perusteella voidaan ehdottaa, että yritykset panostaisivat ostaja-toimittajayhteistyössä tiedon jakoon, standardoituihin kommunikointi- ja toimintatapoihin, yhteiseen ongelmanratkaisuun ja toimintojen hallintaan, yhteisten tavoitteiden linjaukseen, toisen osapuolen toiminnan tuntemiseen ja tasavertaisen yhteisen suorituskykyjärjestelmän luomiseen, koska ne tehostavat yhteistoimintaa häiriön aikana ja auttavat toimitusketjun resilienssin rakentamisessa. Kaikista aiheuttamistaan ongelmistaan huolimatta COVID-19-pandemia voidaan myös nähdä arvokkaana oppimiskokemuksena yrityksille.