LUETUN YMMÄRTÄMISEN YHTEYS MATEMATIIKAN SANALLISTEN TEHTÄVIEN RATKAISEMISEEN NELJÄNNEN LUOKAN S2-OPPILAILLA
Vakimaa, Joel (2021-05-03)
LUETUN YMMÄRTÄMISEN YHTEYS MATEMATIIKAN SANALLISTEN TEHTÄVIEN RATKAISEMISEEN NELJÄNNEN LUOKAN S2-OPPILAILLA
Vakimaa, Joel
(03.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052131076
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052131076
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin suomea toisena kielenä opiskelevien oppilaiden (S2-oppilaiden) suomen kielen luetun ymmärtämisen yhteyttä matematiikan ratkaisutaitoihin. Muuta kuin opetuskieltä puhuvien oppilaiden akateeminen menestys on ollut kansainvälisissä ja kotimaisissa tutkimuksissa kantaväestöä heikompaa. Tämä yhdistettynä alati kasvavaan maahanmuuttoon ja siten S2-oppilaiden määrän kasvuun kouluissa ja yhteiskunnassa luo tarpeen tutkimukselle siitä, että kaikilla oppilailla on tasa-arvoiset mahdollisuudet menestyä Suomen kouluissa. Luetun ymmärtäminen on aiempien tutkimusten mukaan vahvasti yhteydessä menestymiseen muissa oppiaineissa kuten matematiikassa. Lisäksi matematiikan oppiaineessa on vahvasti mukana kielellinen elementti niin sanallisissa tehtävissä kuin luokkahuoneessa tapahtuvassa opetuksessa, minkä takia matematiikan testeissä ja kokeissa menestyminen etenkin sanallisten tehtävien osalta vaatii oppilailta muutakin kuin matemaattista osaamista.
Tutkimus toteutettiin neljännen luokan oppilaille saman koulun kolmessa rinnakkaisluokassa keväällä 2021. Tutkimuksessa käytettiin kolmea eri testiä mittaamaan oppilaiden taitoja suomen kielen luetun ymmärtämisessä, matematiikan aritmeettisissa tehtävissä sekä matematiikan sanallisissa tehtävissä. Luetun ymmärtämistä mitattiin standardoidulla ALLU-testillä, aritmeettista osaamista RMAT-testillä ja sanallisten tehtävien osaamista MATTE-testillä. Näiden kolmen testin tuloksia vertaamalla löydettiin tilastollisesti merkitsevä ero suomen kielen luetun ymmärtämisen pisteissä S2-oppilaiden ja suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden välillä. Vastaavaa tilastollisesti merkitsevää eroa oppilaiden väliltä ei löytynyt matematiikan aritmeettisessa ja sanallisessa testissä. Tässä tutkimuksessa käytettyjen testien keskinäiset korrelaatiot olivat kaikki tilastollisesti merkitseviä.
Tutkimus toteutettiin neljännen luokan oppilaille saman koulun kolmessa rinnakkaisluokassa keväällä 2021. Tutkimuksessa käytettiin kolmea eri testiä mittaamaan oppilaiden taitoja suomen kielen luetun ymmärtämisessä, matematiikan aritmeettisissa tehtävissä sekä matematiikan sanallisissa tehtävissä. Luetun ymmärtämistä mitattiin standardoidulla ALLU-testillä, aritmeettista osaamista RMAT-testillä ja sanallisten tehtävien osaamista MATTE-testillä. Näiden kolmen testin tuloksia vertaamalla löydettiin tilastollisesti merkitsevä ero suomen kielen luetun ymmärtämisen pisteissä S2-oppilaiden ja suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden välillä. Vastaavaa tilastollisesti merkitsevää eroa oppilaiden väliltä ei löytynyt matematiikan aritmeettisessa ja sanallisessa testissä. Tässä tutkimuksessa käytettyjen testien keskinäiset korrelaatiot olivat kaikki tilastollisesti merkitseviä.