Digiaiheisen erikoistumiskoulutuksen käyneiden opettajien kokemuksia etäopetuksesta poikkeustila-aikana
Koskela, Aliisa (2021-05-07)
Digiaiheisen erikoistumiskoulutuksen käyneiden opettajien kokemuksia etäopetuksesta poikkeustila-aikana
Koskela, Aliisa
(07.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052130985
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052130985
Tiivistelmä
Vuoden 2020 alussa kaikki opetus jouduttiin siirtämään etäopetukseen koronapandemian vuoksi. Etäopetuksessa huomattiin, kuinka välttämättömiä opettajien riittävät TVT-taidot ovat. Etäopetuksen aikana opettajat saivat erityisesti kollegiaalista tukea TVT-haasteisiin (Vuorio ym. 2021, 69). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa rooleissa digitaalisen erikoistumiskoulutuksen käyneet opettajat eli DigiErko-koulutetut opettajat ovat olleet poikkeustila-aikana. Lisäksi haluttiin selvittää, miten roolit ovat yhteydessä työtehtäviin ja roolin määrääjään. Haluttiin myös selvittää, millä tavoin on saatu ja haettu tukea opetukseen ja millaisia haasteita koettiin poikkeustila-aikana. Lopuksi vielä selvitettiin, millaisia digitaalisen opettamisen ja oppimisen välineitä käytettiin etäopetuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä, johon vastasi 55 DigiErko-koulutettua. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista aineistoa. Määrällistä aineistoa tarkasteltiin tilastollisesti ja laadullista aineistoa tutkittiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa selvisi, että DigiErko-koulutetut olivat toimineet yhdeksässä eri roolissa, joita olivat tuen antaja, etäopettaja, kouluttaja, materiaalin tuottaja, ohjeistaja, etäopetuksen järjestäjä, etätyöntekijä, ohjaaja ja muu rooli. Roolien ja työtehtävien yhteyttä tarkasteltaessa huomattiin, että luokanopettajilla ja muilla opettajilla oli keskimäärin useampi rooli kuin aineenopettajilla tai muu-ryhmällä. Roolin määrääjän yhteys rooleihin oli vaihteleva: jokainen rooli oli ainakin kahden eri määrääjän antama. Yleisimpiä avunsaannin lähteitä etäopetukseen olivat itse eri välineiden kokeilu (93 %), sosiaalinen media (89 %) ja verkostot (85 %). Yleisimpiä haasteita etäopetuksessa olivat oppilaiden puutteelliset taidot (54 %), muiden opettajien puutteelliset taidot (50 %) ja oppilaiden laitteiden riittämättömyys (40 %). Käytetyistä digitaalisen opettamisen välineistä käytetyimpiä olivat Office 365:n ja Googlen palvelut. Roolien tarkastelussa selvisi, että DigiErko-koulutettujen asema on ollut työyhteisössä erittäin aktiivinen. Tutkimuksen tulosten avulla voidaan kehittää tulevaisuuden etäopetusta ja tieto- ja viestintäteknologista opetusta.
Tutkimuksessa selvisi, että DigiErko-koulutetut olivat toimineet yhdeksässä eri roolissa, joita olivat tuen antaja, etäopettaja, kouluttaja, materiaalin tuottaja, ohjeistaja, etäopetuksen järjestäjä, etätyöntekijä, ohjaaja ja muu rooli. Roolien ja työtehtävien yhteyttä tarkasteltaessa huomattiin, että luokanopettajilla ja muilla opettajilla oli keskimäärin useampi rooli kuin aineenopettajilla tai muu-ryhmällä. Roolin määrääjän yhteys rooleihin oli vaihteleva: jokainen rooli oli ainakin kahden eri määrääjän antama. Yleisimpiä avunsaannin lähteitä etäopetukseen olivat itse eri välineiden kokeilu (93 %), sosiaalinen media (89 %) ja verkostot (85 %). Yleisimpiä haasteita etäopetuksessa olivat oppilaiden puutteelliset taidot (54 %), muiden opettajien puutteelliset taidot (50 %) ja oppilaiden laitteiden riittämättömyys (40 %). Käytetyistä digitaalisen opettamisen välineistä käytetyimpiä olivat Office 365:n ja Googlen palvelut. Roolien tarkastelussa selvisi, että DigiErko-koulutettujen asema on ollut työyhteisössä erittäin aktiivinen. Tutkimuksen tulosten avulla voidaan kehittää tulevaisuuden etäopetusta ja tieto- ja viestintäteknologista opetusta.