Utilizing strategic partnerships in the formation of construction industry business ecosystems : A case study from infrastructure construction
Torala, Nina (2021-05-21)
Utilizing strategic partnerships in the formation of construction industry business ecosystems : A case study from infrastructure construction
Torala, Nina
(21.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531517
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531517
Tiivistelmä
The construction industry is widely criticized for its lack of deeper cooperation between actors and the overall low level of productivity. Some companies are forming strategic partnerships to answer to these problems however the growing demands of stakeholders are forcing companies to explore more collaborative approaches such as business ecosystems. The business ecosystem approach requires actors to co-create value and to consider the health of the entire network which would be a beneficial approach for the industry. Therefore, the main objective of this study is to investigate how strategic partnerships can be utilized in the formation of business ecosystems in the construction industry.
The chosen research approach for this study was a single case study on a concept focusing on parking garages from the infrastructure sector. The data was collected by conducting seven semi-structured interviews on four employees from the case company, one from a consulting company and two from the supplier and subcontractor companies that represent the potential partners of the case concept.
The findings of the study indicate that strategic partnerships can be utilized in the formation of business ecosystems in the construction industry. Strategic partnerships can be used for defining the core business of the ecosystem, bringing actors with the suitable capabilities to the ecosystem and encouraging more collaborative relationships between the different partners. Business ecosystems can in turn facilitate the creation of better solutions for stakeholders, the implementation of standardization and the improvement in productivity. However, the distinct characteristics of the industry may hinder the formation ecosystems thus the application of the ecosystem approach is a long process. Rakennusalaa kritisoidaan laajasti sen syvemmän yhteistyön puutteen ja matalan tuottavuustason takia. Jotkut yritykset muodostavat strategisia kumppanuuksia vastatakseen näihin ongelmiin, mutta sidosryhmien kasvavat vaatimukset pakottavat yrityksiä tutkimaan yhteisteistyökeskeisempiä lähestymistapoja, kuten liiketoimintaekosysteemejä. Liiketoimintaekosysteemit vaativat toimijoita luomaan arvoa yhdessä ja ottamaan huomioon koko verkoston hyvinvoinnin, mikä olisi hyödyllinen lähestymistapa alalle. Sen vuoksi tämän tutkimuksen päätavoite on selvittää, miten strategisia kumppanuuksia voidaan hyödyntää liiketoimintaekosysteemien luomisessa rakennusalalla.
Valittu tutkimustapa tälle tutkimukselle oli tapaustutkimus parkkitaloihin keskittyvästä konseptista infrarakentamisen sektorissa. Tutkimusaineistoa varten haastateltiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla seitsemää henkilöä, joista neljä oli tapausyrityksestä, yksi konsultointiyrityksestä ja kaksi toimittaja- ja aliurakointiyrityksistä, jotka edustavat konseptin potentiaalisia strategisia kumppaneita.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että strategisia kumppanuuksia voidaan hyödyntää liiketoimintaekosysteemien luomisessa rakennusalalla. Strategisten kumppanuuksien avulla voidaan määrittää ydinyritys, tuoda asianmukaisilla kyvykkyyksillä varustetut toimijat ekosysteemiin ja edistää yhteistyötä eri kumppanien välillä. Liiketoimintaekosysteemeillä voidaan taas helpottaa parempien ratkaisujen luomista sidosryhmille, standardisoinnin implementointia ja tuottavuuden lisäämistä. Rakennusalan erityispiirteet voivat kuitenkin hidastuttaa liiketoimintaekosysteemien luomista, joten niiden omaksuminen alalla on pitkä prosessi.
The chosen research approach for this study was a single case study on a concept focusing on parking garages from the infrastructure sector. The data was collected by conducting seven semi-structured interviews on four employees from the case company, one from a consulting company and two from the supplier and subcontractor companies that represent the potential partners of the case concept.
The findings of the study indicate that strategic partnerships can be utilized in the formation of business ecosystems in the construction industry. Strategic partnerships can be used for defining the core business of the ecosystem, bringing actors with the suitable capabilities to the ecosystem and encouraging more collaborative relationships between the different partners. Business ecosystems can in turn facilitate the creation of better solutions for stakeholders, the implementation of standardization and the improvement in productivity. However, the distinct characteristics of the industry may hinder the formation ecosystems thus the application of the ecosystem approach is a long process.
Valittu tutkimustapa tälle tutkimukselle oli tapaustutkimus parkkitaloihin keskittyvästä konseptista infrarakentamisen sektorissa. Tutkimusaineistoa varten haastateltiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla seitsemää henkilöä, joista neljä oli tapausyrityksestä, yksi konsultointiyrityksestä ja kaksi toimittaja- ja aliurakointiyrityksistä, jotka edustavat konseptin potentiaalisia strategisia kumppaneita.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että strategisia kumppanuuksia voidaan hyödyntää liiketoimintaekosysteemien luomisessa rakennusalalla. Strategisten kumppanuuksien avulla voidaan määrittää ydinyritys, tuoda asianmukaisilla kyvykkyyksillä varustetut toimijat ekosysteemiin ja edistää yhteistyötä eri kumppanien välillä. Liiketoimintaekosysteemeillä voidaan taas helpottaa parempien ratkaisujen luomista sidosryhmille, standardisoinnin implementointia ja tuottavuuden lisäämistä. Rakennusalan erityispiirteet voivat kuitenkin hidastuttaa liiketoimintaekosysteemien luomista, joten niiden omaksuminen alalla on pitkä prosessi.