Digipelisuhdetta määrittelemässä : mikä pelipalvelimilla vetää puoleensa?
Sokka, Miikka (2021-05-04)
Digipelisuhdetta määrittelemässä : mikä pelipalvelimilla vetää puoleensa?
Sokka, Miikka
(04.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731845
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731845
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä digipelaamisen ilmiötä lähestytään näkökulmasta, jonka mukaan jokaisella ihmisellä on omanlainen elämänkaaren aikana vaihteleva suhde digipeleihin ja digipelaamiseen. Tätä suhdetta kutsutaan digipelisuhteeksi. Digipelisuhde on pelitutkimuksen kentällä uusi käsite ja se on kehitetty osana tätä opinnäytetyötä. Sen teoreettinen viitekehys pohjautuu Kosken liikuntasosiologiseen liikuntasuhteen käsitteeseen.
Digipelisuhteella tarkoitetaan suhtautumis- ja kiinnittymistapojen kokonaisuutta, jonka kautta yksilö kohtaa digipelaamisen sosiaalisen maailman ja sen kulttuuriset merkitykset. Yksilön suhdetta sosiaaliseen maailmaan määrittää se, miten hyvin tämä tuntee ja näkee tähän maailmaan liitetyt merkitykset. Mitä enemmän yksilö liittää tärkeitä merkityksiä johonkin sosiaaliseen maailmaan, sitä syvemmällä hänen voidaan katsoa olevan tässä sosiaalisessa maailmassa. Työn ydinkäsite on siis merkityksen käsite, jolla on tässä yhteydessä kaksi ulottuvuutta: yhtäältä se viittaa siihen, mitä jokin tarkoittaa, mutta samalla sillä viitataan jonkinlaiseen prioriteettijärjestykseen, jossa jokin asia on toista tärkeämpi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli pilottitutkimuksen kaltaisesti testata digipelisuhde-teoriamallin toimivuutta ja soveltuvuutta käytännössä sekä selvittää ja sanoittaa moniulotteisia merkityksiä, joita digipelit ja digipelaaminen tuottavat. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla, joihin osallistuneilla nuorilla miehillä oli kaikilla lähes 20 vuoden kokemus digipelaamisesta. Teemahaastattelun ja sisällönanalyysin keinoin selvitettiin yhtäältä sitä, miten hyvin digipelisuhteen eri merkitysulottuvuudet sisältöineen vastasivat pelaajien itse tuottamia merkityksiä omasta pelaamisestaan ja toisaalta sitä, mitkä tekijät elämän eri vaiheissa olivat muokanneet haastateltavien digipelisuhdetta.
Tutkimuksen tulosten mukaan digipelisuhde-teoriamallin merkitysulottuvuuksien pohjalta luotu analyysirunko vastasi haastateltavien itse tuottamia merkityksiä omasta pelaamisestaan. Erityisen hyvin kohtasivat sosiaalisuuden sekä kilpailullisuuden merkitysulottuvuudet. Toisen tutkimuskysymyksen kohdalla tulokset osoittivat, että useat erilaiset olosuhteisiin, sosiaalisiin suhteisiin sekä yksilön kokemuksiin, elämäntilanteeseen ja arvostuksiin liittyvät tekijät olivat muokanneet tutkittavien digipelisuhdetta elämän eri vaiheissa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että digipelisuhde-käsite ja sen teoreettinen viitekehys osoittautuivat ensimmäisen siihen pohjautuvan tutkimuksen perusteella lupauksia herättäväksi. Tämän myötä lähtökohdat teoriamallia edelleen testaavalle ja kehittävälle jatkotutkimukselle ovat hyvät sekä valmiiksi asetetut.
Digipelisuhteella tarkoitetaan suhtautumis- ja kiinnittymistapojen kokonaisuutta, jonka kautta yksilö kohtaa digipelaamisen sosiaalisen maailman ja sen kulttuuriset merkitykset. Yksilön suhdetta sosiaaliseen maailmaan määrittää se, miten hyvin tämä tuntee ja näkee tähän maailmaan liitetyt merkitykset. Mitä enemmän yksilö liittää tärkeitä merkityksiä johonkin sosiaaliseen maailmaan, sitä syvemmällä hänen voidaan katsoa olevan tässä sosiaalisessa maailmassa. Työn ydinkäsite on siis merkityksen käsite, jolla on tässä yhteydessä kaksi ulottuvuutta: yhtäältä se viittaa siihen, mitä jokin tarkoittaa, mutta samalla sillä viitataan jonkinlaiseen prioriteettijärjestykseen, jossa jokin asia on toista tärkeämpi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli pilottitutkimuksen kaltaisesti testata digipelisuhde-teoriamallin toimivuutta ja soveltuvuutta käytännössä sekä selvittää ja sanoittaa moniulotteisia merkityksiä, joita digipelit ja digipelaaminen tuottavat. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla, joihin osallistuneilla nuorilla miehillä oli kaikilla lähes 20 vuoden kokemus digipelaamisesta. Teemahaastattelun ja sisällönanalyysin keinoin selvitettiin yhtäältä sitä, miten hyvin digipelisuhteen eri merkitysulottuvuudet sisältöineen vastasivat pelaajien itse tuottamia merkityksiä omasta pelaamisestaan ja toisaalta sitä, mitkä tekijät elämän eri vaiheissa olivat muokanneet haastateltavien digipelisuhdetta.
Tutkimuksen tulosten mukaan digipelisuhde-teoriamallin merkitysulottuvuuksien pohjalta luotu analyysirunko vastasi haastateltavien itse tuottamia merkityksiä omasta pelaamisestaan. Erityisen hyvin kohtasivat sosiaalisuuden sekä kilpailullisuuden merkitysulottuvuudet. Toisen tutkimuskysymyksen kohdalla tulokset osoittivat, että useat erilaiset olosuhteisiin, sosiaalisiin suhteisiin sekä yksilön kokemuksiin, elämäntilanteeseen ja arvostuksiin liittyvät tekijät olivat muokanneet tutkittavien digipelisuhdetta elämän eri vaiheissa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että digipelisuhde-käsite ja sen teoreettinen viitekehys osoittautuivat ensimmäisen siihen pohjautuvan tutkimuksen perusteella lupauksia herättäväksi. Tämän myötä lähtökohdat teoriamallia edelleen testaavalle ja kehittävälle jatkotutkimukselle ovat hyvät sekä valmiiksi asetetut.