Kohti yhtenäistä arviointiajattelua : arviointikulttuuri yhdistyneessä Turun konservatoriossa ja musiikkiopistossa
Myllymäki, Heini; Nurmi, Amanda (2021-05-04)
Kohti yhtenäistä arviointiajattelua : arviointikulttuuri yhdistyneessä Turun konservatoriossa ja musiikkiopistossa
Myllymäki, Heini
Nurmi, Amanda
(04.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052832061
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052832061
Tiivistelmä
Tämän tutkielman päätavoitteena on tutkia arviointikulttuuria yhdistyneessä Turun konservatoriossa ja musiikkiopistossa. Tätä tavoitetta lähestytään tutkimalla, miten instrumenttien opettajat toteuttavat opetuksessaan arviointia sekä mitkä tekijät ohjaavat opettajien arviointikäytänteitä. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita siitä, miten nämä käytänteet voitaisiin yhdistää organisaatiomuutoksen myötä ja miten oppilasarviointia tulisi kehittää. Tutkimus raportoidaan Turun musiikinopetus Oy:lle osana käynnissä olevaa opetussuunnitelmaprosessia.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimukseen osallistui kahdeksan taiteen perusopetuksen instrumenttiopettajaa Turun konservatoriosta ja musiikkiopistosta ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimuskysymyksiä analysoitiin sekä aineistolähtöisellä että teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksesta ilmeni, että opettajat käyttivät monipuolisesti eri oppilasarvioinnin menetelmiä. Arviointikulttuuri nojasi hyvin vahvasti opettajien henkilökohtaisiin näkemyksiin musiikin merkityksestä sekä keinoista toteuttaa arviointia. Tutkimuksessa nousi esille, että osan tutkimukseen osallistuneiden opettajien opetuksessa oli edelleen perinteisen mestari-kisälli -asetelman piirteitä. Opettajat kuitenkin tiedostivat arvioinnin kentällä tapahtuneen ajattelutavan muutoksen kohti konstruktiivista oppimiskäsitystä.
Tässä tutkimuksessa nousi esille kehittämiskohteita uuden organisaation toiminnalle sekä konkreettisia ehdotuksia opetussuunnitelman laadintaan ja arvioinnin kehittämiseen. Turun konservatoriossa ja musiikkiopistossa olisi tärkeää luoda mahdollisuuksia avoimelle keskustelulle ja osallistaa henkilöstöä yhteisen arviointiajattelun luomiseksi. Instrumenttiopettajat kaipasivat organisaation tukea kehittyäkseen arviointiosaajina, ja tämän lisäksi tutkimuksessa nousi esille kollegiaalisen tuen tarve yhtenäisen arviointityön toteuttamiseksi.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimukseen osallistui kahdeksan taiteen perusopetuksen instrumenttiopettajaa Turun konservatoriosta ja musiikkiopistosta ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimuskysymyksiä analysoitiin sekä aineistolähtöisellä että teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksesta ilmeni, että opettajat käyttivät monipuolisesti eri oppilasarvioinnin menetelmiä. Arviointikulttuuri nojasi hyvin vahvasti opettajien henkilökohtaisiin näkemyksiin musiikin merkityksestä sekä keinoista toteuttaa arviointia. Tutkimuksessa nousi esille, että osan tutkimukseen osallistuneiden opettajien opetuksessa oli edelleen perinteisen mestari-kisälli -asetelman piirteitä. Opettajat kuitenkin tiedostivat arvioinnin kentällä tapahtuneen ajattelutavan muutoksen kohti konstruktiivista oppimiskäsitystä.
Tässä tutkimuksessa nousi esille kehittämiskohteita uuden organisaation toiminnalle sekä konkreettisia ehdotuksia opetussuunnitelman laadintaan ja arvioinnin kehittämiseen. Turun konservatoriossa ja musiikkiopistossa olisi tärkeää luoda mahdollisuuksia avoimelle keskustelulle ja osallistaa henkilöstöä yhteisen arviointiajattelun luomiseksi. Instrumenttiopettajat kaipasivat organisaation tukea kehittyäkseen arviointiosaajina, ja tämän lisäksi tutkimuksessa nousi esille kollegiaalisen tuen tarve yhtenäisen arviointityön toteuttamiseksi.