Affect in collaborative and virtual inquiry learning: Insights into small student groups and teachers in the classroom
Pietarinen, Tarja (2021-06-22)
Affect in collaborative and virtual inquiry learning: Insights into small student groups and teachers in the classroom
Pietarinen, Tarja
(22.06.2021)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8472-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8472-5
Tiivistelmä
Research on affect in collaborative learning has previously focused on individual perceptions of affect or collective emotional atmosphere with respect to the learning situation or the environment. This dissertation aims to widen the perspective by capturing individual affect both within and between small groups, taking into account individual differences. The aim is also to investigate the role of the teacher in computer-supported collaborative learning and the importance of teacher affect. Participants were 120 students in six high schools and four teachers and their 19 small groups (56 students). A mixed-method approach was used, consisting of statistical analyses for survey data, systematic video observations, case studies and social network analysis.This dissertation is comprised of three empirical studies.
In Study I, the aim was to extend understanding of affect in computer‐supported collaborative science learning by examining discrete affective states in a face‐to‐face small group setting in high schools. The results showed the significance of positive affect, especially self-assurance, in collaborative learning, but also the impact of individual differences within the group. In Study II, the aim was to examine affect within and between distinct outcome groups, and the consistency between selfreported and observed affect in the groups. The findings showed convergence in affect with the performance in the extreme groups, but more complex affect patterns in the average groups. In Study III, the aim was to investigate the role of the teacher in supporting and guiding collaborative inquiry. The results demonstrated four different time management, guidance and support practices in identical situations and environments, but similarities as well. The results also indicated that the teachers were most eager to guide the groups they perceived as active collaborators. Tunteet yhteistoiminnallisessa ja virtuaalisessa tutkivassa oppimisessa: Näkemyksiä opiskelijoiden pienryhmistä sekä opettajista luokkahuoneessa
Yhteisölliseen oppimiseen liittyvä tunnetutkimus on aiemmin keskittynyt tarkastelemaan yksilöiden kokemia tunteita tai kollektiivista tunneilmapiiriä suhteessa oppimistilanteeseen ja –ympäristöön. Tässä väitöskirjassa tunteita tutkitaan laajemmin kartoittaen niin yksilöiden kokemia tunteita pienryhmätasolla kuin myös yksilöiden välisiä eroja ryhmien sisällä. Tarkastelun kohteena on myös opettajan merkitys tietokoneavusteisen yhteisöllisen oppimisen tukemisessa ja ohjauksessa, sekä opettajan tunnekokemukset. Tutkimukseen osallistui 120 opiskelijaa kuudesta lukiosta sekä neljä opettajaa ja heidän 19 pienryhmäänsä (56 opiskelijaa). Monimenetelmällinen kyselylomakkeista sekä videoista koostuva aineisto analysoitiin tilastollisesti, systemaattisella videohavainnoinnilla, tapaustutkimuksella sekä verkostoanalyysilla. Tämä väitöskirja koostuu kolmesta osatutkimuksesta.
Tutkimuksessa I tavoitteena oli laajentaa ymmärrystä tunteista osana tietokoneavusteista yhteisöllistä luonnontieteiden oppimista tarkastelemalla yksittäisiä tunnetiloja kasvokkaisessa pienryhmäoppimistilanteessa lukioikäisillä. Tulokset osoittivat sekä positiivisten tunteiden että ryhmän yksilöiden välisten erojen merkittävyyden, ja korostivat itsevarmuutta yhteistoiminnallisen ja tutkivan pienryhmäoppimisen edistämisessä. Tutkimuksessa II tarkasteltiin tunteita pienryhmissä ja niiden välillä sekä itsearvioitujen ja havainnoitujen tunteiden yhdenmukaisuutta ryhmissä. Tulokset osoittivat yhdenmukaisuutta tunteiden ja suoritusten välillä, mutta keskitason ryhmissä tunnemallit olivat monimutkaisempia. Tutkimuksessa III tavoitteena oli tarkastella opettajan roolia yhteistoiminnallisen tutkivan oppimisen tukijana ja ohjaajana, sekä opettajan tunteita. Tulosten perusteella rakentui neljä erilaista käytäntöä tuelle, ohjaukselle sekä ajankäytölle. Tulokset myös osoittivat opettajien ohjaavan mieluiten ryhmiä, jotka he kokivat aktiivisiksi yhteistoimijoiksi.
In Study I, the aim was to extend understanding of affect in computer‐supported collaborative science learning by examining discrete affective states in a face‐to‐face small group setting in high schools. The results showed the significance of positive affect, especially self-assurance, in collaborative learning, but also the impact of individual differences within the group. In Study II, the aim was to examine affect within and between distinct outcome groups, and the consistency between selfreported and observed affect in the groups. The findings showed convergence in affect with the performance in the extreme groups, but more complex affect patterns in the average groups. In Study III, the aim was to investigate the role of the teacher in supporting and guiding collaborative inquiry. The results demonstrated four different time management, guidance and support practices in identical situations and environments, but similarities as well. The results also indicated that the teachers were most eager to guide the groups they perceived as active collaborators.
Yhteisölliseen oppimiseen liittyvä tunnetutkimus on aiemmin keskittynyt tarkastelemaan yksilöiden kokemia tunteita tai kollektiivista tunneilmapiiriä suhteessa oppimistilanteeseen ja –ympäristöön. Tässä väitöskirjassa tunteita tutkitaan laajemmin kartoittaen niin yksilöiden kokemia tunteita pienryhmätasolla kuin myös yksilöiden välisiä eroja ryhmien sisällä. Tarkastelun kohteena on myös opettajan merkitys tietokoneavusteisen yhteisöllisen oppimisen tukemisessa ja ohjauksessa, sekä opettajan tunnekokemukset. Tutkimukseen osallistui 120 opiskelijaa kuudesta lukiosta sekä neljä opettajaa ja heidän 19 pienryhmäänsä (56 opiskelijaa). Monimenetelmällinen kyselylomakkeista sekä videoista koostuva aineisto analysoitiin tilastollisesti, systemaattisella videohavainnoinnilla, tapaustutkimuksella sekä verkostoanalyysilla. Tämä väitöskirja koostuu kolmesta osatutkimuksesta.
Tutkimuksessa I tavoitteena oli laajentaa ymmärrystä tunteista osana tietokoneavusteista yhteisöllistä luonnontieteiden oppimista tarkastelemalla yksittäisiä tunnetiloja kasvokkaisessa pienryhmäoppimistilanteessa lukioikäisillä. Tulokset osoittivat sekä positiivisten tunteiden että ryhmän yksilöiden välisten erojen merkittävyyden, ja korostivat itsevarmuutta yhteistoiminnallisen ja tutkivan pienryhmäoppimisen edistämisessä. Tutkimuksessa II tarkasteltiin tunteita pienryhmissä ja niiden välillä sekä itsearvioitujen ja havainnoitujen tunteiden yhdenmukaisuutta ryhmissä. Tulokset osoittivat yhdenmukaisuutta tunteiden ja suoritusten välillä, mutta keskitason ryhmissä tunnemallit olivat monimutkaisempia. Tutkimuksessa III tavoitteena oli tarkastella opettajan roolia yhteistoiminnallisen tutkivan oppimisen tukijana ja ohjaajana, sekä opettajan tunteita. Tulosten perusteella rakentui neljä erilaista käytäntöä tuelle, ohjaukselle sekä ajankäytölle. Tulokset myös osoittivat opettajien ohjaavan mieluiten ryhmiä, jotka he kokivat aktiivisiksi yhteistoimijoiksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2847]