Sosiaalisen median käyttö alueen brändimarkkinoinnissa : esimerkkinä Reposaari
Pääkkönen, Lilja (2021-04-29)
Sosiaalisen median käyttö alueen brändimarkkinoinnissa : esimerkkinä Reposaari
Pääkkönen, Lilja
(29.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060333645
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060333645
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee sosiaalisen median käyttöä alueen brändimarkkinoinnissa. Tutkimuskohteena minulla on kotikyläni Reposaari. Reposaari on kuin minikokoinen kaupunki merinäköaloineen ja idyllisine puutaloineen. Vain noin tuhannen ihmisen asuttamaa kylää on uhannut viime vuosina asukaskato ja uhka palveluiden lakkauttamisesta, joten kylän asukkaat ovat yhteistuumin alkaneet tehdä töitä uusien asukkaiden saamiseksi saarelle. Asukashankinta ja saaren brändäys ovat tapahtuneet viime vuosina vahvasti sosiaalisessa mediassa.
Tutkimukseni päätutkimuskysymyksenä on miten Reposaarta sosiaalisessa mediassa brändätään? Alatutkimuskysymyksinäni toimivat minkälaisia imagotekijöitä Reposaareen liittyy ja miten ne tuodaan esiin sosiaalisessa mediassa? Tutkimusaineistonani on kaksi suorittamaani asiantuntijahaastattelua, sekä haastateltavieni ylläpitämät sivut sosiaalisessa mediassa. Käyn tutkimuksessani myös läpi yleisesti aluebrändäyksen prosessista, mahdollisuuksista ja haasteista sosiaalisessa mediassa.
Aineiston analysoimisessa tulee ilmi Reposaaren brändäyksen lähtökohdat, historiaa, nykyaikaa ja tavoitteita. Tutkimukseni osoittaa, että talkoovoimin brändättävää Reposaarta yritetään nostaa maailmankartalle erilaisten imagotekijöiden esimerkiksi luonnon ja yhteisöllisyyden avulla. Tietynlainen reposaarelainen leikkimielisyys näkyy brändäystoiminnassa selkeästi.
Tutkimukseni päätutkimuskysymyksenä on miten Reposaarta sosiaalisessa mediassa brändätään? Alatutkimuskysymyksinäni toimivat minkälaisia imagotekijöitä Reposaareen liittyy ja miten ne tuodaan esiin sosiaalisessa mediassa? Tutkimusaineistonani on kaksi suorittamaani asiantuntijahaastattelua, sekä haastateltavieni ylläpitämät sivut sosiaalisessa mediassa. Käyn tutkimuksessani myös läpi yleisesti aluebrändäyksen prosessista, mahdollisuuksista ja haasteista sosiaalisessa mediassa.
Aineiston analysoimisessa tulee ilmi Reposaaren brändäyksen lähtökohdat, historiaa, nykyaikaa ja tavoitteita. Tutkimukseni osoittaa, että talkoovoimin brändättävää Reposaarta yritetään nostaa maailmankartalle erilaisten imagotekijöiden esimerkiksi luonnon ja yhteisöllisyyden avulla. Tietynlainen reposaarelainen leikkimielisyys näkyy brändäystoiminnassa selkeästi.