Parodontologinen diagnostiikka ja sen implementointi opetukseen uuden luokituksen mukaan
Laiho, Jussi (2021-05-27)
Parodontologinen diagnostiikka ja sen implementointi opetukseen uuden luokituksen mukaan
Laiho, Jussi
(27.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060333788
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060333788
Tiivistelmä
Parodontiitti on hampaan kiinnityskudosten tulehduksellinen sairaus, joka pitkälle edetessään voi johtaa hampaiden menettämiseen. Jo varhaisessa vaiheessa parodontiitti voi aiheuttaa monia ongelmia, kuten punoitusta, turvotusta ja verenvuotoa ikenistä sekä pahanhajuista hengitystä. Hoitamattomana tautiin liittyvän kiinnitys- ja luukadon eteneminen johtaa purentatoiminnan heikkenemiseen sekä hampaiston ulkonäön muutoksiin. Kaikki edellä mainitut voivat myös vaikuttaa yksilön elämänlaatua alentavasti.
Parodontiitti on yleinen ja yhä kovin alidiagnosoitu tauti. Viime vuosina tähän ongelmaan on onneksi alettu puuttua. Vuonna 2018 julkaistiin kansainvälisen työryhmän toimesta uusi parodontaali- ja peri-implanttisairauksien luokittelujärjestelmä sekä diagnoosikriteerit, jotka huomioitiin myös kotimaisessa Parodontiitti: Käypä hoito -suositukseen päivityksessä loppuvuodesta 2019. Kyseinen uudistus implementoitiin myös osaksi Parodontaalisen infektion synty, diagnostiikka ja anti-infektiivinen hoito -opintojakson opetusta. Kyseiseen opintojaksoon haluttiin myös luoda hammaslääketieteen perusopiskelijoille kohdennettua digitaalista opetusmateriaalia, joka edesauttaisi uuden luokittelun sekä parodontologisen diagnostiikan oppimista ja soveltamista kliinisessä hoitotyössä.
Opinnäytetyöni käsittelee uuden luokituksen ja parodontiitin diagnoosikriteerien lisäksi digitaalisen oppimateriaalin valmistusta, sen pilotointia ja siitä kerättyä palautetta. Oppimateriaali tuotettiin osana kansallista MEDigi-projektia, jonka päämääränä on lisätä digitaalisen oppimateriaalin tarjontaa lääketieteen ja hammaslääketieteen aloilla. Opinnäytetyönä toteutettu materiaali koostuu Moodlealustalle tallennetuista kuvitteellisista virtuaalipotilastapauksista, joiden avulla opiskelijat voivat omatoimisesti harjoitella sekä kerrata lähiopetuksessa läpikäytyä parodontologista diagnostiikkaa.
Digimateriaali pilotoitiin Turun yliopiston kolmannen vuosikurssin hammaslääketieteen opiskelijoilla keväällä 2021. Pilotoinnista kerättiin sekä numeerinen että avoin palaute. Palaute oli pääasiassa positiivista, mutta paljasti myös muutamia kehittämistarpeita, joiden perusteella oppimateriaali viimeistellään ennen potilastapausten tallentamista MEDigi-verkko-opetusmateriaalien tietovarantoon.
Parodontiitti on yleinen ja yhä kovin alidiagnosoitu tauti. Viime vuosina tähän ongelmaan on onneksi alettu puuttua. Vuonna 2018 julkaistiin kansainvälisen työryhmän toimesta uusi parodontaali- ja peri-implanttisairauksien luokittelujärjestelmä sekä diagnoosikriteerit, jotka huomioitiin myös kotimaisessa Parodontiitti: Käypä hoito -suositukseen päivityksessä loppuvuodesta 2019. Kyseinen uudistus implementoitiin myös osaksi Parodontaalisen infektion synty, diagnostiikka ja anti-infektiivinen hoito -opintojakson opetusta. Kyseiseen opintojaksoon haluttiin myös luoda hammaslääketieteen perusopiskelijoille kohdennettua digitaalista opetusmateriaalia, joka edesauttaisi uuden luokittelun sekä parodontologisen diagnostiikan oppimista ja soveltamista kliinisessä hoitotyössä.
Opinnäytetyöni käsittelee uuden luokituksen ja parodontiitin diagnoosikriteerien lisäksi digitaalisen oppimateriaalin valmistusta, sen pilotointia ja siitä kerättyä palautetta. Oppimateriaali tuotettiin osana kansallista MEDigi-projektia, jonka päämääränä on lisätä digitaalisen oppimateriaalin tarjontaa lääketieteen ja hammaslääketieteen aloilla. Opinnäytetyönä toteutettu materiaali koostuu Moodlealustalle tallennetuista kuvitteellisista virtuaalipotilastapauksista, joiden avulla opiskelijat voivat omatoimisesti harjoitella sekä kerrata lähiopetuksessa läpikäytyä parodontologista diagnostiikkaa.
Digimateriaali pilotoitiin Turun yliopiston kolmannen vuosikurssin hammaslääketieteen opiskelijoilla keväällä 2021. Pilotoinnista kerättiin sekä numeerinen että avoin palaute. Palaute oli pääasiassa positiivista, mutta paljasti myös muutamia kehittämistarpeita, joiden perusteella oppimateriaali viimeistellään ennen potilastapausten tallentamista MEDigi-verkko-opetusmateriaalien tietovarantoon.