Saisiko olla pieni pala vastuullisuutta? : Sidosryhmien osallistaminen CSR-kampanjoinnin keinona
Aalto, Laura (2021-10-05)
Saisiko olla pieni pala vastuullisuutta? : Sidosryhmien osallistaminen CSR-kampanjoinnin keinona
Aalto, Laura
(05.10.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101350854
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101350854
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa perehdytään osallistavien CSR-kampanjoiden (corporate social resposibility) suunnitteluun ja toteuttamiseen. Kyseessä on 2020-luvulla yleistynyt vastuullisen liiketoiminnan osa-alue, jota hyödyntämällä yritykset voivat lanseerata luovia tapoja toteuttaa yhteiskuntavastuuta yhteistyössä sidosryhmiensä kanssa. Tutkielman tarkoitus kiteytyy kysymykseen: Miten osallistamisen teemaa voidaan hyödyntää osana yhteiskuntavastuun toteuttamista? Tutkimuksen pääasiallisena tavoitteena on näin ollen tarjota uusia suuntaviivoja yritysten yhteiskuntavastuullisten strategioiden suunnittelun tueksi.
Tutkimus koostuu teoriaosiosta ja empiirisestä tutkimuksesta, joka on toteutettu laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Teoriaosio käsittelee muun muassa eettisen kulutuksen länsimaista trendiä, yritysten yhteiskuntavastuullista strategiaa, osallistamisen keinoja sekä kuluttajan motiiveihin liittyvää tutkimustietoa. Empiirisessä osiossa perehdytään vuosien 2016–2021 aikana Suomessa ilmenneisiin yhteiskuntavastuullisiin toteutuksiin, jotka täyttävät vaatimuksen sidosryhmiä osallistavien piirteiden hyödyntämisestä.
Tutkimuksen johtopäätöksissä esitellään yleisimmin hyödynnettyjä osallistamisen keinoja pääasiallisena aineistona toimineiden kampanjoiden analyysiin pohjautuen. Eräs tärkeä osa-alue, joka tutkimuksessa liitetään osaksi vastuullisuuskampanjoiden tarkastelua on yksilönäkökulma. Tähän sisältyvät ennen kaikkea kuluttajien valinnantekoon ja osallistumishalukkuuden muodostumiseen vaikuttavien tekijöiden havainnoiminen osana kampanjatoteutuksia. Lisäksi empiirisen tutkimuksen pohjalta esitellään teoreettisen viitekehyksen ulkopuolelta havaittuja osallistamisen keinoja, joita omaksumalla yritykset voivat pyrkiä toteuttamaan yhteiskuntavastuullisia toimintojaan entistä luovemmin ja monipuolisemmin.
Tämä tutkimus tarjoaa ennen kaikkea syvällisempää tietoa niistä elementeistä, joita tulisi ottaa huomioon yritysten osallistavien yhteiskuntavastuullisten kampanjoiden suunnittelussa. Yksilöiden liittäminen osaksi yhteiskuntavastuun toteuttamista on selkeästi havaittavissa oleva, mutta teorian puolesta suhteellisen tutkimaton osa-alue. Tämä tutkielma on tarkoitettu erityisesti tahoille, jotka ovat kiinnostuneita omaksumaan uusia yhteiskuntavastuullisten trendien muotoja osaksi toimintaansa ottamalla myös sidosryhmien näkökulmat aidosti huomioon.
Tutkimus koostuu teoriaosiosta ja empiirisestä tutkimuksesta, joka on toteutettu laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Teoriaosio käsittelee muun muassa eettisen kulutuksen länsimaista trendiä, yritysten yhteiskuntavastuullista strategiaa, osallistamisen keinoja sekä kuluttajan motiiveihin liittyvää tutkimustietoa. Empiirisessä osiossa perehdytään vuosien 2016–2021 aikana Suomessa ilmenneisiin yhteiskuntavastuullisiin toteutuksiin, jotka täyttävät vaatimuksen sidosryhmiä osallistavien piirteiden hyödyntämisestä.
Tutkimuksen johtopäätöksissä esitellään yleisimmin hyödynnettyjä osallistamisen keinoja pääasiallisena aineistona toimineiden kampanjoiden analyysiin pohjautuen. Eräs tärkeä osa-alue, joka tutkimuksessa liitetään osaksi vastuullisuuskampanjoiden tarkastelua on yksilönäkökulma. Tähän sisältyvät ennen kaikkea kuluttajien valinnantekoon ja osallistumishalukkuuden muodostumiseen vaikuttavien tekijöiden havainnoiminen osana kampanjatoteutuksia. Lisäksi empiirisen tutkimuksen pohjalta esitellään teoreettisen viitekehyksen ulkopuolelta havaittuja osallistamisen keinoja, joita omaksumalla yritykset voivat pyrkiä toteuttamaan yhteiskuntavastuullisia toimintojaan entistä luovemmin ja monipuolisemmin.
Tämä tutkimus tarjoaa ennen kaikkea syvällisempää tietoa niistä elementeistä, joita tulisi ottaa huomioon yritysten osallistavien yhteiskuntavastuullisten kampanjoiden suunnittelussa. Yksilöiden liittäminen osaksi yhteiskuntavastuun toteuttamista on selkeästi havaittavissa oleva, mutta teorian puolesta suhteellisen tutkimaton osa-alue. Tämä tutkielma on tarkoitettu erityisesti tahoille, jotka ovat kiinnostuneita omaksumaan uusia yhteiskuntavastuullisten trendien muotoja osaksi toimintaansa ottamalla myös sidosryhmien näkökulmat aidosti huomioon.