Turun seudun peruskouluopettajien näkemyksiä painotetusta opetuksesta osana kouluvalintoja
Teräväinen, Irina (2021-09-17)
Turun seudun peruskouluopettajien näkemyksiä painotetusta opetuksesta osana kouluvalintoja
Teräväinen, Irina
(17.09.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101851438
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101851438
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään Turun seudulla työskentelevien luokan- ja aineenopettajien näkemyksiä painotetusta opetuksesta osana kouluvalintoja. Tarkasteltavia teemoja ovat vertaisryhmä, oppimisympäristö, opettajan työ, koulujen oppilasvalikointi ja eriytyminen sekä painotetun opetuksen käytännön toteuttaminen. Lisäksi tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita siitä, minkälaisia perusteluja opettajat esittävät painotetun opetuksen järjestämisen puolesta tai sitä vastaan.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä yhdistäen. Määrällisessä osiossa opettajien vastauksia analysoitiin kuvailevan statistiikan ja tilastollisten testien avulla. Laadullisessa osiossa opettajien avoimia vastauksia analysoitiin teoriasidonnaisesti teemoittelemalla. Aineisto kerättiin sähköisellä verkkokyselylomakkeella kolmestakymmenestä Turun, Naantalin ja Liedon alueilla toimivasta koulusta. Tutkimukseen osallistui 116 opettajaa, joista suurella osalla oli omakohtaista kokemusta painotetun opetuksen luokan opettamisesta.
Opettajat tunnistivat ja toivat esille aiemmissakin kouluvalintatutkimuksissa esiintyneitä huomioita liittyen esimerkiksi perheen sosioekonomisen aseman merkitykseen painotettuun opetukseen valikoitumisessa. Puolet tämän tutkimuksen vastaajista eivät kannattaneet ajatusta siitä, että koulujen tulisi pyrkiä erottautumaan yhä enemmän toisistaan painotettua opetusta järjestämällä. Enemmistö opettajista piti painotettua opetusta merkittävänä markkinointikeinona kouluille ja koki sen antavan oppilaitoksille mahdollisuuden valikoida oppilaitaan. Sen sijaan näkemykset siitä, kohottaako painotettu opetus koulujen opetuksen laatua, jakautuivat. Opettajien omakohtainen opettamiskokemus oli lisäksi yhteydessä näkemysten jakautumiseen. Esimerkiksi opettajat, joilla ei ollut kokemusta painotetun opetuksen ryhmän opettamisesta, olivat useammin samaa mieltä sen kanssa, että oppilaiden tulisi pystyä kehittämään henkilökohtaisia kiinnostuksen kohteitaan yleisluokassa.
Koska painotetun opetuksen järjestämistä on tutkittu vielä verrattain vähän, olisi aihetta tarpeen tarkastella jatkossa mahdollisimman monipuolisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tämä tutkimus luo yleiskatsauksen opettajien ajatuksiin painotetusta opetuksesta ja tarjoaa ideoita aihetta käsitteleville jatkotutkimuksille.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä yhdistäen. Määrällisessä osiossa opettajien vastauksia analysoitiin kuvailevan statistiikan ja tilastollisten testien avulla. Laadullisessa osiossa opettajien avoimia vastauksia analysoitiin teoriasidonnaisesti teemoittelemalla. Aineisto kerättiin sähköisellä verkkokyselylomakkeella kolmestakymmenestä Turun, Naantalin ja Liedon alueilla toimivasta koulusta. Tutkimukseen osallistui 116 opettajaa, joista suurella osalla oli omakohtaista kokemusta painotetun opetuksen luokan opettamisesta.
Opettajat tunnistivat ja toivat esille aiemmissakin kouluvalintatutkimuksissa esiintyneitä huomioita liittyen esimerkiksi perheen sosioekonomisen aseman merkitykseen painotettuun opetukseen valikoitumisessa. Puolet tämän tutkimuksen vastaajista eivät kannattaneet ajatusta siitä, että koulujen tulisi pyrkiä erottautumaan yhä enemmän toisistaan painotettua opetusta järjestämällä. Enemmistö opettajista piti painotettua opetusta merkittävänä markkinointikeinona kouluille ja koki sen antavan oppilaitoksille mahdollisuuden valikoida oppilaitaan. Sen sijaan näkemykset siitä, kohottaako painotettu opetus koulujen opetuksen laatua, jakautuivat. Opettajien omakohtainen opettamiskokemus oli lisäksi yhteydessä näkemysten jakautumiseen. Esimerkiksi opettajat, joilla ei ollut kokemusta painotetun opetuksen ryhmän opettamisesta, olivat useammin samaa mieltä sen kanssa, että oppilaiden tulisi pystyä kehittämään henkilökohtaisia kiinnostuksen kohteitaan yleisluokassa.
Koska painotetun opetuksen järjestämistä on tutkittu vielä verrattain vähän, olisi aihetta tarpeen tarkastella jatkossa mahdollisimman monipuolisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tämä tutkimus luo yleiskatsauksen opettajien ajatuksiin painotetusta opetuksesta ja tarjoaa ideoita aihetta käsitteleville jatkotutkimuksille.