Johtajana varhaiskasvatuksessa – työhyvinvointi ja koulutuksen merkitys päiväkodin johtajan työssä
Röksä, Aino (2021-09-23)
Johtajana varhaiskasvatuksessa – työhyvinvointi ja koulutuksen merkitys päiväkodin johtajan työssä
Röksä, Aino
(23.09.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110353478
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110353478
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa pyrkimyksenä oli selvittää, millaista johtajuutta Varsinais-Suomen alueen päiväkodeissa on ja miten päiväkodin johtajat jaksavat työssään. Lisäksi kiinnostuksen kohteena oli koulutuksen saamat merkitykset päiväkodin johtajien työssä. Tutkimuksen taustalla vaikutti ajatus siitä, että vain laadukas varhaiskasvatus voi tuottaa positiivisia vaikutuksia. Henkilöstön työhyvinvointi ja ammattitaito ovat keskeisimpiä varhaiskasvatuksen laadun tekijöitä. Lisäksi esihenkilötasolta tuleva tuki on todettu merkitykselliseksi tekijäksi varhaiskasvatuksen työntekijöiden työssäjaksamisen näkökulmasta. Päiväkodin johtajien työhyvinvointi ja osaaminen siis kietoutuvat tiukasti kysymykseen varhaiskasvatuksen laadusta. Tutkimuksen työhyvinvointikäsitys muodostui Työn vaatimusten ja voimavarojen teorian pohjalta (Job Demands-Resources theory; Bakker & Demerouti 2017; Demerouti ym. 2001). Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Teemahaastattelun runko muodostui neljän pääteeman varaan: taustatiedot, johtajuus, työhyvinvointi sekä koulutus ja työ. Tutkimuksen aineistona on kuuden Varsinais-Suomen alueella työskentelevän päiväkodin johtajan yksilöhaastattelut. Kerätty haastatteluaineisto analysoitiin osittain niin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, teorialähtöisellä sisällönanalyysilla kuin aineistolähtöiselläkin sisällönanalyysillä, jotka toteutettiin teemoittelun avulla. Tutkimuksen tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että päiväkodin johtajien työnkuvassa painottuvat yleisen johtajuuden aikaa vievä luonne ja substanssijohtajuuden tärkeys. Päiväkodin johtajat jaksavat työssään varsin hyvin. Johtajien työssäjaksamisen kannalta oleellisimpia ovat työn psykologiset ja organisatoriset voimavarat, erityisen keskeisenä ovat organisaatiotason työn tukemisen keinot, kuten johtajaparitoiminta ja työnohjaus. Lisäksi päiväkodin johtajat näkivät työnsä mielekkäänä, monipuolisena ja vaikuttavana. Vastaavasti työn haasteet liittyivät työn psykologisiin ja organisatorisiin vaatimuksiin – resurssipula sekä työmäärän ja -ajan epäsuhta haastoivat eniten haastatelluiden päiväkodin johtajien työssäjaksamista. Koulutus nähtiin yksilötasolla välttämättömänä ja päiväkodin johtajan työtä tukevana tekijänä, mutta työn tulevaisuuden turvaamisen kannalta riittämättömänä keinona työn tukemiseksi. Varhaiskasvatuksen ja päiväkodin johtajuuden nähtiinkin kaipaavan niin organisaatiotason tukea kuin yhteiskunnallista arvostustakin.