KULUTTAJAN VASTUUTTAMINEN ILMASTOTOIMIIN : Suomalaisten uutismedioiden diskurssien tarkastelua
Seppänen, Kaisa (2021-11-27)
KULUTTAJAN VASTUUTTAMINEN ILMASTOTOIMIIN : Suomalaisten uutismedioiden diskurssien tarkastelua
Seppänen, Kaisa
(27.11.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112957691
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112957691
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan kuluttajien vastuuttamista ilmastotoimiin. Ilmastonmuutos on moniulotteinen ilmiö, eikä vastuu siitä ole yksiselitteistä. Kuluttajien vastuuttamiseen ei sosiologisesta näkökulmasta ole aiemmassa tutkimuksessa erityisemmin keskitytty, eikä vastuuttaminen käsitteenä ole vakiintunut.
Tutkielmassa tarkastellaan, miten kuluttajien vastuu ilmastonmuutoksesta esitetään uutismediassa sekä miten kuluttajia vastuutetaan ilmastotoimiin. Aineistona käytetään Helsingin Sanomien ja Ylen uutisartikkeleita vuoden ajalta, lokakuulta 2018 lokakuuhun 2019. Uutisia tarkastellaan diskurssianalyysin keinoin, ja medioiden diskurssien sisältöjä vertaillaan keskenään.
Tutkielman teoreettisena pohjana ovat yksilön elämänpolitiikka ja kuluttajakansalaisuus yksilöllistyneessä yhteiskunnassa. Ilmastonmuutos on esimerkki elämänpoliittisesta uhasta, johon vastataan elämänpoliittisin päätöksin. Yksilöt toteuttavat elämänpolitiikkaa kuluttamisensa kautta ja kiinnittyvät yhteiskuntaan kuluttajakansalaisina.
Tulosten perusteella medioissa on havaittavissa kuluttajia vastuuttavia diskursseja. Kuluttajia vastuutetaan suoraan ja epäsuorasti. Kuluttajien todetaan suoraan olevan vastuussa ilmastotoimista. Lähtökohtaisesti kuluttajiin suhtaudutaan tiedostavina ja vastuullisina toimijoina. Yksilöitä kohdellaan rationaalisina kuluttajina, joita neuvotaan toimimaan ilmastoystävällisesti ja joille kohdistetaan tietoa heidän tuottamistaan ilmastopäästöistä. Molemmissa uutismedioissa kuluttajia vastuutetaan vahvasti ilmastotoimiin eri tavoin.
Tutkielmassa tarkastellaan, miten kuluttajien vastuu ilmastonmuutoksesta esitetään uutismediassa sekä miten kuluttajia vastuutetaan ilmastotoimiin. Aineistona käytetään Helsingin Sanomien ja Ylen uutisartikkeleita vuoden ajalta, lokakuulta 2018 lokakuuhun 2019. Uutisia tarkastellaan diskurssianalyysin keinoin, ja medioiden diskurssien sisältöjä vertaillaan keskenään.
Tutkielman teoreettisena pohjana ovat yksilön elämänpolitiikka ja kuluttajakansalaisuus yksilöllistyneessä yhteiskunnassa. Ilmastonmuutos on esimerkki elämänpoliittisesta uhasta, johon vastataan elämänpoliittisin päätöksin. Yksilöt toteuttavat elämänpolitiikkaa kuluttamisensa kautta ja kiinnittyvät yhteiskuntaan kuluttajakansalaisina.
Tulosten perusteella medioissa on havaittavissa kuluttajia vastuuttavia diskursseja. Kuluttajia vastuutetaan suoraan ja epäsuorasti. Kuluttajien todetaan suoraan olevan vastuussa ilmastotoimista. Lähtökohtaisesti kuluttajiin suhtaudutaan tiedostavina ja vastuullisina toimijoina. Yksilöitä kohdellaan rationaalisina kuluttajina, joita neuvotaan toimimaan ilmastoystävällisesti ja joille kohdistetaan tietoa heidän tuottamistaan ilmastopäästöistä. Molemmissa uutismedioissa kuluttajia vastuutetaan vahvasti ilmastotoimiin eri tavoin.