Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia tunnetaidoista : tunnetaidot osana luokanopettajan opintoja Turun yliopistossa
Honkanen, Kaisa (2021-11-16)
Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia tunnetaidoista : tunnetaidot osana luokanopettajan opintoja Turun yliopistossa
Honkanen, Kaisa
(16.11.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120759239
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120759239
Tiivistelmä
Tunnetaidot ovat olleet viime vuosina esillä mediassa ja niiden kehittämisen tarve on huomioitu kasvatustieteen kentällä niin kansallisesti, kuin kansainvälisestikin. Tunnetaidot on kirjattu vuoden 2014 opetussuunnitelmaan osaksi laaja-alaisen osaamisen taitoaluetta L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot ja tulevat näin ollen osaksi opetustyötä sekä koulun arkea. Hyvät tunnetaidot tuovat tutkimusten mukaan yksilölle sellaisia valmiuksia, joilla kokonaishyvinvointi lisääntyy ja valmiudet pärjätä elämässä hyvin vahvistuvat. Tunnetaidot ja niiden huomioiminen opetustyössä ja koulun arjessa lisäävät oppilaiden kouluviihtyvyyttä ja opettajan hyvillä tunnetaidoilla on paljon myönteisiä vaikutuksia luokkahuonevuorovaikutukseen, oppimismotivaatioon ja opettajaoppilassuhteeseen.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Turun yliopiston luokanopettajan koulutukseen osallistuvien opiskelijoiden näkemyksiä tunnetaidoista ja siitä, millainen osa opetustyötä ne ovat. Lisäksi haluttiin selvittää opiskelijoiden kokemuksia siitä, kuinka tunnetaidot ovat tulleet esille opinnoissa ja kuinka opiskelijat kokevat tunnetaitojensa kehittyneen luokanopettajan koulutuksen aikana.
Tutkimuskysymykset rakentuivat tutkijan kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja aiemman tutkimuksen mukaan muodostaman esitiedon ja aineistosta nousseiden kuvauksien pohjalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologisen tutkimusotteen mukaisesti ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Aineiston analyysi tehtiin sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin, joiden avulla aineistosta rakentuivat tutkimuksen päätulokset.
Tämän tutkimuksen tärkeimmät tulokset olivat luokanopettajaopiskelijoiden määrittelyt tunnetaidoille, näkemykset tunnetaidoista koulukontekstissa opetustyön, oppimisen ja opetuksen näkökulmista sekä tunnetaidot osana luokanopettajan opintoja. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että Turun yliopiston luokanopettajan koulutuksen tavoite kehittää opiskelijoiden vuorovaikutus- ja tunnetaitoja koulutuksen aikana toteutuu tähän tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden osalta, sillä kaikki heistä kokivat tunnetaitojensa kehittyneen opintojen aikana. Opiskelijoilla oli tämän lisäksi toiveita ja kehitysehdotuksia siitä, kuinka tunnetaitoja voitaisiin tuoda vielä enemmän osaksi luokanopettajan opintoja ja opiskelijoilla oli tarve kehittää osaamistaan tunnetaitojen osalta. Opiskelijat osasivat määritellä tunnetaitojen käsitteen ja he näkivät tunnetaidot merkittävänä osana opetustyötä ja tulevaa tehtäväänsä luokanopettajana.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Turun yliopiston luokanopettajan koulutukseen osallistuvien opiskelijoiden näkemyksiä tunnetaidoista ja siitä, millainen osa opetustyötä ne ovat. Lisäksi haluttiin selvittää opiskelijoiden kokemuksia siitä, kuinka tunnetaidot ovat tulleet esille opinnoissa ja kuinka opiskelijat kokevat tunnetaitojensa kehittyneen luokanopettajan koulutuksen aikana.
Tutkimuskysymykset rakentuivat tutkijan kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja aiemman tutkimuksen mukaan muodostaman esitiedon ja aineistosta nousseiden kuvauksien pohjalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologisen tutkimusotteen mukaisesti ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Aineiston analyysi tehtiin sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin, joiden avulla aineistosta rakentuivat tutkimuksen päätulokset.
Tämän tutkimuksen tärkeimmät tulokset olivat luokanopettajaopiskelijoiden määrittelyt tunnetaidoille, näkemykset tunnetaidoista koulukontekstissa opetustyön, oppimisen ja opetuksen näkökulmista sekä tunnetaidot osana luokanopettajan opintoja. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että Turun yliopiston luokanopettajan koulutuksen tavoite kehittää opiskelijoiden vuorovaikutus- ja tunnetaitoja koulutuksen aikana toteutuu tähän tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden osalta, sillä kaikki heistä kokivat tunnetaitojensa kehittyneen opintojen aikana. Opiskelijoilla oli tämän lisäksi toiveita ja kehitysehdotuksia siitä, kuinka tunnetaitoja voitaisiin tuoda vielä enemmän osaksi luokanopettajan opintoja ja opiskelijoilla oli tarve kehittää osaamistaan tunnetaitojen osalta. Opiskelijat osasivat määritellä tunnetaitojen käsitteen ja he näkivät tunnetaidot merkittävänä osana opetustyötä ja tulevaa tehtäväänsä luokanopettajana.