LASTEN AKTIIVISUUDEN JA TARKKAAVUUDEN SÄÄTELYN KEHITYKSEN HAASTEET JA OPPIMISEN TUKEMINEN ESIOPETUKSESSA : Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia lasten kasvun ja oppimisen tukemisesta.
Salmi, Milla (2021-12-03)
LASTEN AKTIIVISUUDEN JA TARKKAAVUUDEN SÄÄTELYN KEHITYKSEN HAASTEET JA OPPIMISEN TUKEMINEN ESIOPETUKSESSA : Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia lasten kasvun ja oppimisen tukemisesta.
Salmi, Milla
(03.12.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201071526
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201071526
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkimukseni sijoittuu suomalaiseen esiopetukseen. Tutkimuksen tavoit-teena oli tuoda esiin ja lisätä ymmärrystä esiopetusikäisten lasten aktiivisuuden ja tarkkaavuuden säätelyn haasteista ja niiden tukemisesta varhaiskasvatuksen erityis-opettajien kokemusten kautta. Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, millainen käsi-tys varhaiskasvatuksen erityisopettajilla on esiopetusikäisen lapsen aktiivisuuden ja tarkkaavuuden säätelyn kehityksen haasteista, ja miten nämä haasteet näkyvät esiope-tuksen arjessa. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä tekijät varhaiskasvatuksen eri-tyisopettajat kokevat tärkeiksi esiopetusikäisen lapsen kasvun ja oppimisen tukemises-sa, sekä millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen erityisopettajat tuovat esiin tämän tyyppisten lasten kasvun ja oppimisen tuen järjestämiseen liittyen.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusotetta käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerät-tiin haastattelemalla seitsemää esiopetusryhmien kanssa työskentelevää varhaiskasva-tuksen erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avul-la.
Erilaiset aktiivisuuden ja tarkkaavuuden säätelyn vaikeudet näyttäytyvät esiopetus-ryhmien arjessa monenlaisissa tilanteissa, erityisesti ryhmätilanteissa sekä keskitty-mistä, omatoimisuutta ja työskentelyrauhaa vaativissa oppimistilanteissa. Varhaiskas-vatuksen erityisopettajat kuvaavat lapsen kasvun ja oppimisen tukemisen rakentuvan tukikeinoista esiopetusryhmän arjessa, tuen kohdentumisesta lapsen yksilöllisiin tar-peisiin ja tunnetaitoihin sekä tuen järjestämiseen liittyvistä rakenteellisista ratkaisuis-ta, kolmiportaisesta tuesta sekä yhteistyöstä moniammatillisten verkostojen, lapsen huoltajien ja tulevan koulun kanssa. Lapsen oppimisen polulla esiopetusvuosi näyttäy-tyi tuloksissa rooliltaan tärkeänä mutta samalla lyhyenä vuotena, jonka aikana pyritään löytämään lapselle oppimisen kannalta sopiva pedagogisen tuen taso sekä nivelvai-heessa saattamaan havainnot lapsen oppimisesta sekä tuen tarpeesta tulevaan kouluun yhteistyössä huoltajien kanssa.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusotetta käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerät-tiin haastattelemalla seitsemää esiopetusryhmien kanssa työskentelevää varhaiskasva-tuksen erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avul-la.
Erilaiset aktiivisuuden ja tarkkaavuuden säätelyn vaikeudet näyttäytyvät esiopetus-ryhmien arjessa monenlaisissa tilanteissa, erityisesti ryhmätilanteissa sekä keskitty-mistä, omatoimisuutta ja työskentelyrauhaa vaativissa oppimistilanteissa. Varhaiskas-vatuksen erityisopettajat kuvaavat lapsen kasvun ja oppimisen tukemisen rakentuvan tukikeinoista esiopetusryhmän arjessa, tuen kohdentumisesta lapsen yksilöllisiin tar-peisiin ja tunnetaitoihin sekä tuen järjestämiseen liittyvistä rakenteellisista ratkaisuis-ta, kolmiportaisesta tuesta sekä yhteistyöstä moniammatillisten verkostojen, lapsen huoltajien ja tulevan koulun kanssa. Lapsen oppimisen polulla esiopetusvuosi näyttäy-tyi tuloksissa rooliltaan tärkeänä mutta samalla lyhyenä vuotena, jonka aikana pyritään löytämään lapselle oppimisen kannalta sopiva pedagogisen tuen taso sekä nivelvai-heessa saattamaan havainnot lapsen oppimisesta sekä tuen tarpeesta tulevaan kouluun yhteistyössä huoltajien kanssa.