The construct of the ethical activity profile of nurse managers – effectiveness of the Ethics Quarter e-learning intervention
Laukkanen, Laura (2022-02-04)
The construct of the ethical activity profile of nurse managers – effectiveness of the Ethics Quarter e-learning intervention
Laukkanen, Laura
(04.02.2022)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8748-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8748-1
Tiivistelmä
Nurse managers’ ethical activities have a positive impact on personnel, the quality of patient care and overall organizational success. The aim of this two-phase study was to create the theoretical construct of the ethical activity profile of nurse managers (NMs) and to evaluate the effectiveness of the ethics educational intervention Ethics Quarter (EQ). The goal was to support the ethical activity profile of NMs by producing an effective ethics intervention for the use of healthcare organizations.
In the first, theoretical phase of this study, a literature review and a nationwide cross-sectional survey were done to create and analyse the construct of the ethical activity profile of NMs (n=122). In the second, intervention phase of this study, the available instruments to evaluate the ethical activity profile were reviewed and modified, and new ones were developed. Furthermore, literature reviews were done to describe ethics interventions and e-learning method for the NMs. Finally, an ethics educational e-learning intervention, the EQ, was developed and implemented using a randomized controlled trial design among NMs (n=341). The effectiveness of the EQ was evaluated using five different instruments at three different measurement points. In addition, the usability and feasibility of the EQ were assessed. The methods of analysis used in this study were critical appraisal, content analysis, descriptive statistics, and statistical modelling.
This study provided a new theoretical construct, the ethical activity profile of NMs, and a new way of supporting it, the ethics educational e-learning intervention, the EQ. The results showed that the EQ was effective in strengthening the primary outcome, the ethical activity profile of NMs, i.e. 1) developing one’s own ethics knowledge, 2) influencing ethical issues, 3) conducting or implementing ethics research, 4) identifying, and 5) solving ethical problems. Furthermore, the usability and feasibility of the EQ were confirmed.
Nursing management education and healthcare organizations would benefit from applying the EQ to support the ethical activity profile of NMs. Further studies are needed to understand how different kinds of organizational ethics support forms affect the behaviour of NMs and thus, clinical nursing in health care. Hoitotyön johtajien eettinen aktiivisuusprofiili – Etiikan Vartti- intervention vaikuttavuus
Hoitotyön johtajien eettiset aktiviteetit vaikuttavat positiivisesti henkilöstöön, hoidon laatuun ja organisaation kokonaismenestykseen. Tämän kaksivaiheisen tutkimuksen tarkoituksena oli luoda käsite hoitotyön johtajien eettinen aktiivisuusprofiili ja arvioida Etiikan Vartti (EV) -intervention vaikuttavuutta. Tavoitteena oli tukea hoitotyön johtajien eettistä aktiivisuusprofiilia tuottamalla tehokas etiikan interventio terveydenhuollon organisaatioiden käyttöön.
Tutkimuksen ensimmäisessä, teoreettisessa vaiheessa toteutettiin kirjallisuuskatsaus ja maanlaajuinen poikkileikkaustutkimus, joissa luotiin käsite hoitotyön johtajien (n=122) eettinen aktiivisuusprofiili ja analysoitiin sitä. Tutkimuksen toisessa, interventiovaiheessa tarkasteltiin, modifioitiin ja kehitettiin uusia mittareita, joilla voitiin arvioida hoitotyön johtajien eettistä aktiivisuusprofiilia. Lisäksi toteutettiin kirjallisuuskatsaukset, joissa kuvattiin etiikan interventioita ja verkkokoulutusmenetelmää hoitotyön johtajille. Lopulta kehitettiin etiikan verkkokoulutusinterventio, Etiikan Vartti (EV), joka implementoitiin satunnaistetussa kontrolloidussa asetelmassa hoitotyön johtajille (n=341). EV:n vaikuttavuutta arvioitiin viidellä eri mittarilla kolmessa eri mittauskohdassa. Myös EV:n käytettävyyttä ja soveltuvuutta arvioitiin. Analyysimenetelminä käytettiin kriittistä arviointia, sisällön analyysiä, kuvailevia tilastollisia menetelmiä ja tilastollista mallintamista.
Tämä tutkimus tuotti uuden teoreettisen käsitteen, hoitotyön johtajien eettisen aktiivisuusprofiilin, ja uuden tavan tukea sitä, etiikan verkkokoulutuksen, EV:n. Tulokset osoittivat, että EV oli tehokas vahvistamaan päätulosmuuttujaa, hoitotyön johtajien eettistä aktiivisuusprofiilia, eli 1) oman eettisen osaamisen kehittämistä, 2) eettisiin asioihin vaikuttamista, 3) eettisen tutkimuksen tekemistä tai käyttöönottoa, 4) eettisten ongelmien tunnistamista ja 5) eettisten ongelmien ratkaisemista. Lisäksi EV:n käytettävyys ja soveltuvuus varmistuivat.
Hoitotyön johtamisen koulutus ja terveydenhuollon organisaatiot hyötyisivät EV:n käytöstä hoitotyön johtajien eettisen aktiivisuusprofiilin tukemisessa. Lisätutkimusta tarvitaan, jotta voidaan ymmärtää, miten erilaiset organisaatioeettiset tukimuodot vaikuttavat johtajien käytökseen ja näin kliiniseen hoitotyöhön.
In the first, theoretical phase of this study, a literature review and a nationwide cross-sectional survey were done to create and analyse the construct of the ethical activity profile of NMs (n=122). In the second, intervention phase of this study, the available instruments to evaluate the ethical activity profile were reviewed and modified, and new ones were developed. Furthermore, literature reviews were done to describe ethics interventions and e-learning method for the NMs. Finally, an ethics educational e-learning intervention, the EQ, was developed and implemented using a randomized controlled trial design among NMs (n=341). The effectiveness of the EQ was evaluated using five different instruments at three different measurement points. In addition, the usability and feasibility of the EQ were assessed. The methods of analysis used in this study were critical appraisal, content analysis, descriptive statistics, and statistical modelling.
This study provided a new theoretical construct, the ethical activity profile of NMs, and a new way of supporting it, the ethics educational e-learning intervention, the EQ. The results showed that the EQ was effective in strengthening the primary outcome, the ethical activity profile of NMs, i.e. 1) developing one’s own ethics knowledge, 2) influencing ethical issues, 3) conducting or implementing ethics research, 4) identifying, and 5) solving ethical problems. Furthermore, the usability and feasibility of the EQ were confirmed.
Nursing management education and healthcare organizations would benefit from applying the EQ to support the ethical activity profile of NMs. Further studies are needed to understand how different kinds of organizational ethics support forms affect the behaviour of NMs and thus, clinical nursing in health care.
Hoitotyön johtajien eettiset aktiviteetit vaikuttavat positiivisesti henkilöstöön, hoidon laatuun ja organisaation kokonaismenestykseen. Tämän kaksivaiheisen tutkimuksen tarkoituksena oli luoda käsite hoitotyön johtajien eettinen aktiivisuusprofiili ja arvioida Etiikan Vartti (EV) -intervention vaikuttavuutta. Tavoitteena oli tukea hoitotyön johtajien eettistä aktiivisuusprofiilia tuottamalla tehokas etiikan interventio terveydenhuollon organisaatioiden käyttöön.
Tutkimuksen ensimmäisessä, teoreettisessa vaiheessa toteutettiin kirjallisuuskatsaus ja maanlaajuinen poikkileikkaustutkimus, joissa luotiin käsite hoitotyön johtajien (n=122) eettinen aktiivisuusprofiili ja analysoitiin sitä. Tutkimuksen toisessa, interventiovaiheessa tarkasteltiin, modifioitiin ja kehitettiin uusia mittareita, joilla voitiin arvioida hoitotyön johtajien eettistä aktiivisuusprofiilia. Lisäksi toteutettiin kirjallisuuskatsaukset, joissa kuvattiin etiikan interventioita ja verkkokoulutusmenetelmää hoitotyön johtajille. Lopulta kehitettiin etiikan verkkokoulutusinterventio, Etiikan Vartti (EV), joka implementoitiin satunnaistetussa kontrolloidussa asetelmassa hoitotyön johtajille (n=341). EV:n vaikuttavuutta arvioitiin viidellä eri mittarilla kolmessa eri mittauskohdassa. Myös EV:n käytettävyyttä ja soveltuvuutta arvioitiin. Analyysimenetelminä käytettiin kriittistä arviointia, sisällön analyysiä, kuvailevia tilastollisia menetelmiä ja tilastollista mallintamista.
Tämä tutkimus tuotti uuden teoreettisen käsitteen, hoitotyön johtajien eettisen aktiivisuusprofiilin, ja uuden tavan tukea sitä, etiikan verkkokoulutuksen, EV:n. Tulokset osoittivat, että EV oli tehokas vahvistamaan päätulosmuuttujaa, hoitotyön johtajien eettistä aktiivisuusprofiilia, eli 1) oman eettisen osaamisen kehittämistä, 2) eettisiin asioihin vaikuttamista, 3) eettisen tutkimuksen tekemistä tai käyttöönottoa, 4) eettisten ongelmien tunnistamista ja 5) eettisten ongelmien ratkaisemista. Lisäksi EV:n käytettävyys ja soveltuvuus varmistuivat.
Hoitotyön johtamisen koulutus ja terveydenhuollon organisaatiot hyötyisivät EV:n käytöstä hoitotyön johtajien eettisen aktiivisuusprofiilin tukemisessa. Lisätutkimusta tarvitaan, jotta voidaan ymmärtää, miten erilaiset organisaatioeettiset tukimuodot vaikuttavat johtajien käytökseen ja näin kliiniseen hoitotyöhön.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2845]