Kasvaako kouluissa parempi digisukupolvi? : Tunne- ja vuorovaikutustaidot tieto- ja viestintäteknologiataitojen opetuksessa perusopetuksen alaluokilla Satakunnassa
Vapaala-Riikonen, Marika (2022-01-23)
Kasvaako kouluissa parempi digisukupolvi? : Tunne- ja vuorovaikutustaidot tieto- ja viestintäteknologiataitojen opetuksessa perusopetuksen alaluokilla Satakunnassa
Vapaala-Riikonen, Marika
(23.01.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022021118692
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022021118692
Tiivistelmä
Digitalisoituminen on muuttanut monia elämän eri osa-alueita. Vuorovaikutustapamme ja välineemme ovat muuttuneet vuosikymmenten aikana ja kasvokkainen kommunikaatio on vähentynyt. Tieto- ja viestintäteknologia(tvt)taidot sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat tulevaisuuden työelämän keskeisiä osaamisalueita. Tutkin pro gradu -työssäni, kuinka näitä taitoja opetetaan perusopetuksen alaluokilla Satakunnassa ja miten taitojen opetusta on yhdistetty.
Tutkimukseni aineisto muodostui strukturoiduista haastatteluista, jotka analysoin teemoittelun avulla. Muu aineisto muodostui kirjallisuudesta, kuten Satakunnan kaupunkien opetussuunnitelmista sekä erilaisista media-artikkeleista. Aineistosta nousi kolme eri teemaa; tvt-taitojen opetus, tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus sekä edellä mainittujen taitojen opetuksen haasteet digitalisoituvassa maailmassa.
Tvt-taitojen opetus on lisääntynyt perusopetuksessa koko ajan, vaikka digitalisoituminen on hyvin eri asteilla eri kouluissa ja kunnissa. Satakunnassa oli eroja eri koulujen välillä ja oppilaat kokevat digitaalista eriarvoisuutta, joka johtuu eritoten koulujen resurssien puutteista osaavan henkilöstön ja laitekannan suhteen. Tvt-taitojen opetus on hyvin integroitunutta muuhun opetukseen eli se on jokapaikkaistunut. Teknologian kulttuurinen omaksuminen on hyvällä vauhdilla koulukulttuurissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksella on tärkeä rooli alakouluissa lasten kokonaisvaltaisen oppimisen kannalta, sillä taitojen hallitseminen tukee akateemisia taitoja ja lapsen opiskelua. Satakunnan kouluissa taitoja opetellaan etenkin arkipäivän tilanteissa. Oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitojen on nähty heikkenevän vuosien aikana, mihin nähdään osasyynä digitaalisen maailman.
Kouluissa pyritään vahvistamaan oppilaiden digitaalista kompetenssia elämän kaikilla osa-alueilla. Digitaalisen kulttuurin osallisuus vaatiikin oppilailta hyviä tvt-taitoja. Tunne- ja vuorovaikutus- sekä tvt-taitojen opetus kohtaavat ainakin jossain määrin perusopetuksessa, vaikkei välttämättä tietoisesti.
Tutkimukseni aineisto muodostui strukturoiduista haastatteluista, jotka analysoin teemoittelun avulla. Muu aineisto muodostui kirjallisuudesta, kuten Satakunnan kaupunkien opetussuunnitelmista sekä erilaisista media-artikkeleista. Aineistosta nousi kolme eri teemaa; tvt-taitojen opetus, tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus sekä edellä mainittujen taitojen opetuksen haasteet digitalisoituvassa maailmassa.
Tvt-taitojen opetus on lisääntynyt perusopetuksessa koko ajan, vaikka digitalisoituminen on hyvin eri asteilla eri kouluissa ja kunnissa. Satakunnassa oli eroja eri koulujen välillä ja oppilaat kokevat digitaalista eriarvoisuutta, joka johtuu eritoten koulujen resurssien puutteista osaavan henkilöstön ja laitekannan suhteen. Tvt-taitojen opetus on hyvin integroitunutta muuhun opetukseen eli se on jokapaikkaistunut. Teknologian kulttuurinen omaksuminen on hyvällä vauhdilla koulukulttuurissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksella on tärkeä rooli alakouluissa lasten kokonaisvaltaisen oppimisen kannalta, sillä taitojen hallitseminen tukee akateemisia taitoja ja lapsen opiskelua. Satakunnan kouluissa taitoja opetellaan etenkin arkipäivän tilanteissa. Oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitojen on nähty heikkenevän vuosien aikana, mihin nähdään osasyynä digitaalisen maailman.
Kouluissa pyritään vahvistamaan oppilaiden digitaalista kompetenssia elämän kaikilla osa-alueilla. Digitaalisen kulttuurin osallisuus vaatiikin oppilailta hyviä tvt-taitoja. Tunne- ja vuorovaikutus- sekä tvt-taitojen opetus kohtaavat ainakin jossain määrin perusopetuksessa, vaikkei välttämättä tietoisesti.