Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus : Henkilöstön käsitykset työnantajasta
Suomi, Miia (2022-02-14)
Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus : Henkilöstön käsitykset työnantajasta
Suomi, Miia
(14.02.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022021819849
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022021819849
Tiivistelmä
Työmarkkinoilla kilpailutilanne polarisoituu yhä enemmän ja enemmän. Varsinkin tietyillä aloilla kilpailu hyvistä työntekijöistä kasvaa ja samaan aikaan työntekijät ovat aiempaa vaativampia. Näin ollen saadakseen houkuteltua ja pidettyä parhaat osaajat, on tehtävä töitä sen eteen. Tämän tutkielman tavoitteena on perehtyä työnantajamielikuvaan, työntekijäkokemukseen sekä niiden kehittämiseen.
Tutkimuksen teoriapohjassa paneudutaan työnantajabrändiin, työntekijäkokemukseen, yrityskulttuuriin sekä motivaatioon. Tarkastelussa on myös työelämän tulevien ammattilaisten, milleniaalien vaatimukset työelämältä. Teoriapohjan lisäksi tässä tutkielmassa esitellään Employee Experience -kysely, joka tehtiin turkulaisen teknologiayrityksen työntekijöille. Kyselyaineisto kerättiin virtuaalisella kyselylomakkeella marraskuussa 2020. Kaikkiaan kyselyyn vastasi 609 henkilöä globaalisti, joka tarkoittaa, että vastausprosentti oli 66,4 %. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat työntekijät arvottavat korkeimmalle hyvän työnantajan ominaisuuksia pohdittaessa. Mielenkiintoista lopulta oli, ettei taustatietojen mukaan luokiteltujen ryhmien välillä ollut juuri eroavaisuuksia tärkeimpien piirteiden osalta. Tämän tutkielman kohderyhmän mukaan tärkein piirre hyvälle työnantajalle näyttäisi olevan se, että työntekijöitä kohdellaan reilusti ja heitä kuunnellaan.
Tutkimuksen teoriapohjassa paneudutaan työnantajabrändiin, työntekijäkokemukseen, yrityskulttuuriin sekä motivaatioon. Tarkastelussa on myös työelämän tulevien ammattilaisten, milleniaalien vaatimukset työelämältä. Teoriapohjan lisäksi tässä tutkielmassa esitellään Employee Experience -kysely, joka tehtiin turkulaisen teknologiayrityksen työntekijöille. Kyselyaineisto kerättiin virtuaalisella kyselylomakkeella marraskuussa 2020. Kaikkiaan kyselyyn vastasi 609 henkilöä globaalisti, joka tarkoittaa, että vastausprosentti oli 66,4 %. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat työntekijät arvottavat korkeimmalle hyvän työnantajan ominaisuuksia pohdittaessa. Mielenkiintoista lopulta oli, ettei taustatietojen mukaan luokiteltujen ryhmien välillä ollut juuri eroavaisuuksia tärkeimpien piirteiden osalta. Tämän tutkielman kohderyhmän mukaan tärkein piirre hyvälle työnantajalle näyttäisi olevan se, että työntekijöitä kohdellaan reilusti ja heitä kuunnellaan.