"No se on kivaa tutkia yhdessä, mut se on myös vähän vaikeeta" : Ekaluokkalaisten kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta
Forsbom, Noora (2022-03-01)
"No se on kivaa tutkia yhdessä, mut se on myös vähän vaikeeta" : Ekaluokkalaisten kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta
Forsbom, Noora
(01.03.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030422033
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030422033
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan koulutulokkaiden ajatuksia ja kokemuksia ryhmässä työskentelystä sekä selvitetään asioita, joita tulee huomioida yhteistoiminnallisen oppitunnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Näiden teemojen lisäksi pohdin lasten sosiaalisen kompetenssin rakentumista ja luokan kehittymistä toimivaksi yhteisöksi sekä vertaissuhteiden merkitystä lapsen kehitykselle.
Tutkimus on toteutettu monimenetelmällisellä tutkimusotteella havainnoinnin ja haastattelun avulla. Toteutin yhdelle luokalle yhteistoiminnallisen oppitunnin, jota havainnoin ja jonka kuvasin. Tämän jälkeen haastattelin oppilaita ryhmissä heidän kokemuksistaan ryhmätyöskentelystä. Kysyin esimerkiksi miltä oppitunti tuntui, oliko jokin asia vaikea ja millaiseksi he kokivat ryhmädynamiikan. Lopuksi analysoin vastaukset sisällönanalyysin avulla ja teemoittelin ne kolmeen teemaan.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suuri osa lapsista piti enemmän ryhmätyöskentelystä kuin itsenäisestä työskentelystä. He toivat esille vertaisista saamansa avun ja tuen, mikäli he kohtasivat vaikeuksia oppitunnilla. Myös kaverin läsnäolo koettiin piristävänä tekijänä. Oppilaat kertoivat myös ryhmätyöskentelyn negatiivisia puolia, joita olivat esimerkiksi vaikeudet keskittyä ja yhteistyön puute.
Tutkimus on toteutettu monimenetelmällisellä tutkimusotteella havainnoinnin ja haastattelun avulla. Toteutin yhdelle luokalle yhteistoiminnallisen oppitunnin, jota havainnoin ja jonka kuvasin. Tämän jälkeen haastattelin oppilaita ryhmissä heidän kokemuksistaan ryhmätyöskentelystä. Kysyin esimerkiksi miltä oppitunti tuntui, oliko jokin asia vaikea ja millaiseksi he kokivat ryhmädynamiikan. Lopuksi analysoin vastaukset sisällönanalyysin avulla ja teemoittelin ne kolmeen teemaan.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suuri osa lapsista piti enemmän ryhmätyöskentelystä kuin itsenäisestä työskentelystä. He toivat esille vertaisista saamansa avun ja tuen, mikäli he kohtasivat vaikeuksia oppitunnilla. Myös kaverin läsnäolo koettiin piristävänä tekijänä. Oppilaat kertoivat myös ryhmätyöskentelyn negatiivisia puolia, joita olivat esimerkiksi vaikeudet keskittyä ja yhteistyön puute.