”Kaikkien pitäis olla ylpeit siitä, et ollaan erilaisia” : Lasten käsitykset erilaisuudesta ja kokemukset sen kohtaamisesta 1. ja 6. luokalla
Salpio, Elise (2022-02-23)
”Kaikkien pitäis olla ylpeit siitä, et ollaan erilaisia” : Lasten käsitykset erilaisuudesta ja kokemukset sen kohtaamisesta 1. ja 6. luokalla
Salpio, Elise
(23.02.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032425100
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032425100
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lasten käsityksiä erilaisuudesta ja sen kohtaamisesta. Tutkimuksen
tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita lapset pitävät erilaisina ja miksi. Tarkastelun kohteena oli
myös lasten käsitykset tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisia
ennakkoluuloja lapsille on jo alakoulun ensimmäisten ja viimeisten luokkien aikana mahdollisesti
muodostunut. Näitä kysymyksiä tarkasteltiin koulukontekstissa ja vertailtiin 1. ja 6. luokan oppilaiden
välillä. Tutkimuksen päätarkoituksena oli saada tietoa lasten ennakkoluulojen ja asenteiden
muodostumisesta. Tutkimus antoi uutta tietoa siitä, miten lapsia voitaisiin ohjata positiivisiin ja
suvaitsevaisiin vuorovaikutussuhteisiin erilaisten ihmisten kanssa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla eräässä varsinaissuomalaisessa koulussa kymmentä
oppilasta toukokuussa 2021. Haastateltavista viisi oli 1. luokan oppilaita ja viisi 6. luokan oppilaita.
Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Aineiston analyysissä hyödynnettiin
sisällönanalyysin menetelmiä.
Tämän tutkimusten tulosten mukaan lapset kokivat erilaisuuden ilmenevän ihmisen ulkoisissa piirteissä,
kielessä ja toimintatavoissa. Kuudennen luokan oppilaat ajattelivat erilaisuuden näkyvän ihmisissä myös
heidän luonteessaan ja itsestään eroavina piirteinä. Sekä 1. luokan että 6. luokan oppilaiden
näkökulmasta koulussa oli havaittavissa epäoikeudenmukaista toimintaa oppilaiden keskuudessa. Tämä
näkyi kouluympäristössä erityisesti lasten välisenä eriarvoisena kohteluna, kiusaamisena ja syrjintänä.
Ennakkoluuloja lapsille oli muodostunut ulkomaalaisuudesta, liikuntarajoitteista ja puhevaikeuksista.
Lisäksi 6. luokan oppilaat kertoivat muodostaneensa ihmisistä ennakkokäsityksiä ennen tutustumista.
Lapset kokivat erilaisuuden olevan kuitenkin pääasiassa hyvä asia. Erilaisuudesta seuraaviksi haitoiksi
mainittiin kiusaaminen ja syrjintä. Lapset toivoivat opettajilta puuttumista kiusaamiseen ja syrjintään
sekä erilaisuuden ja sen monimuotoisuuden nostamista keskustelunaiheeksi luokassa. Myös toisen
asemaan asettumisen harjoittelua toivottiin lisää.
Tämän tutkimuksen avulla opettajat ja muut kasvattajat saavat ajankohtaista tietoa lasten kokemuksista
ja siitä, miten erilaisuus määrittyy kouluympäristössä. Monimuotoistuvassa koulussa opettajien tulisi
tietää, millaisia asioita suvaitsevaisuuskasvatuksessa pitäisi ottaa huomioon. Tutkimustulosten avulla
voidaan tarkastella myös sosiaalista yhteenkuuluvuutta kouluissa sekä pohtia tapoja ennaltaehkäistä
syrjintää ja koulukiusaamista. Lisäksi oppilaiden kokemien erilaisuuden hyötyjen valossa voidaan
vahvistaa oppilaiden identiteetin rakentumista ja hyödyntää erilaisuutta osana opetusta.
tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita lapset pitävät erilaisina ja miksi. Tarkastelun kohteena oli
myös lasten käsitykset tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisia
ennakkoluuloja lapsille on jo alakoulun ensimmäisten ja viimeisten luokkien aikana mahdollisesti
muodostunut. Näitä kysymyksiä tarkasteltiin koulukontekstissa ja vertailtiin 1. ja 6. luokan oppilaiden
välillä. Tutkimuksen päätarkoituksena oli saada tietoa lasten ennakkoluulojen ja asenteiden
muodostumisesta. Tutkimus antoi uutta tietoa siitä, miten lapsia voitaisiin ohjata positiivisiin ja
suvaitsevaisiin vuorovaikutussuhteisiin erilaisten ihmisten kanssa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla eräässä varsinaissuomalaisessa koulussa kymmentä
oppilasta toukokuussa 2021. Haastateltavista viisi oli 1. luokan oppilaita ja viisi 6. luokan oppilaita.
Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Aineiston analyysissä hyödynnettiin
sisällönanalyysin menetelmiä.
Tämän tutkimusten tulosten mukaan lapset kokivat erilaisuuden ilmenevän ihmisen ulkoisissa piirteissä,
kielessä ja toimintatavoissa. Kuudennen luokan oppilaat ajattelivat erilaisuuden näkyvän ihmisissä myös
heidän luonteessaan ja itsestään eroavina piirteinä. Sekä 1. luokan että 6. luokan oppilaiden
näkökulmasta koulussa oli havaittavissa epäoikeudenmukaista toimintaa oppilaiden keskuudessa. Tämä
näkyi kouluympäristössä erityisesti lasten välisenä eriarvoisena kohteluna, kiusaamisena ja syrjintänä.
Ennakkoluuloja lapsille oli muodostunut ulkomaalaisuudesta, liikuntarajoitteista ja puhevaikeuksista.
Lisäksi 6. luokan oppilaat kertoivat muodostaneensa ihmisistä ennakkokäsityksiä ennen tutustumista.
Lapset kokivat erilaisuuden olevan kuitenkin pääasiassa hyvä asia. Erilaisuudesta seuraaviksi haitoiksi
mainittiin kiusaaminen ja syrjintä. Lapset toivoivat opettajilta puuttumista kiusaamiseen ja syrjintään
sekä erilaisuuden ja sen monimuotoisuuden nostamista keskustelunaiheeksi luokassa. Myös toisen
asemaan asettumisen harjoittelua toivottiin lisää.
Tämän tutkimuksen avulla opettajat ja muut kasvattajat saavat ajankohtaista tietoa lasten kokemuksista
ja siitä, miten erilaisuus määrittyy kouluympäristössä. Monimuotoistuvassa koulussa opettajien tulisi
tietää, millaisia asioita suvaitsevaisuuskasvatuksessa pitäisi ottaa huomioon. Tutkimustulosten avulla
voidaan tarkastella myös sosiaalista yhteenkuuluvuutta kouluissa sekä pohtia tapoja ennaltaehkäistä
syrjintää ja koulukiusaamista. Lisäksi oppilaiden kokemien erilaisuuden hyötyjen valossa voidaan
vahvistaa oppilaiden identiteetin rakentumista ja hyödyntää erilaisuutta osana opetusta.