Representing Teaching Dynamics: Teaching Approaches and Instructional Reasoning Revisited
Tiilikainen, Mikko (2022-04-21)
Representing Teaching Dynamics: Teaching Approaches and Instructional Reasoning Revisited
Tiilikainen, Mikko
(21.04.2022)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8819-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8819-8
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa rakennetaan käytännön opetustyön monitahoisuutta jäsentävä teoreettinen viitekehys. Tutkimuksessa esitellään erityinen dynaamisen opetusteorian (teaching dynamics) käsite, jolla kuvataan opetustyön kahteen ydinosaalueeseen – opetuksellisiin lähestymistapoihin ja didaktiseen harkintaan – sisäistyneitä kompleksisia ja toisiaan täydentäviä toimintaperiaatteita.
Tutkimus sisältää kolme osatutkimusta ja yhteenveto-osan. Laadullinen aineisto muodostuu kolmesta osasta: viiden luokanopettajan tuntitoimintaan kohdistuvista videohavainnoinneista, samojen opettajien didaktista ajattelua tarkastelevista teemahaastatteluista sekä 45 opettajaopiskelijan tuntitoimintaa ja siihen kytkeytyvää ajattelua yhdistävistä stimulated recall –haastatteluista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, jossa teorialähtöisillä tulkintaluokilla oli keskeinen rooli. Analyyttisella lähestymistavalla pyrittiin käsitteelliseen yleistämiseen ja opettajan tiedon tutkimuksessa käytettyjen teoreettisten konstruktien synteesiin.
Yhteenveto-osassa osatutkimusten tulokset syntetisoidaan opetustyön dynaamisia ominaisuuksia kuvaavaksi käsitteelliseksi viitekehykseksi. Viitekehys paikantaa kolme aluetta, joilla opetustyön dynaamisuus toteutuu: 1) opetuksellisiin lähestymistapoihin sisäistynyt dynamiikka, 2) didaktiseen harkintaan sisäistynyt dynamiikka ja 3) yhdistetty opetusdynamiikka. Kukin kolmesta alueesta jakautuu edelleen kahteen tarkempaan aladynamiikkaan. Näin muodostuu yhteensä kuusi opetuksellisen dynamiikan toimintaperiaatetta: suorien ja konstruktivististen opetustapojen välinen dynamiikka, opetusmenetelmien ja –tekniikkojen välinen dynamiikka; opetuksen ydinrakenteen dynamiikka, opetuksellisen päämääräsuuntautuneisuuden ja tilannetietoisuuden välinen dispositionaalinen dynamiikka; opetuksellisten valintojen dynamiikka sekä opettajan oppimisen dynamiikka.
Kuusi opetuksellisen dynamiikan toimintaperiaatetta esitellään yksityiskohtaisesti ja niitä suhteutetaan aiempaan opetus- ja opettajankoulutustutkimukseen. Dynaaminen opetusteoria on tarkoitettu käytännölliseksi viitekehykseksi, jota voidaan soveltaa opetuksen, opettajareflektion sekä perus- ja täydennyskoulutusvaiheen opettajankoulutuksen kehittämisessä. This thesis constructs a theoretical framework of the essential dynamic qualities embedded in teaching practice. The concept of teaching dynamics is introduced to signify the dialectic counterparts that function within the two suggested key domains of teaching practice: enactment of teaching approaches and teachers’ instructional reasoning.
The thesis includes three part-studies and a Summary part. The qualitative data comprise three data sets: video observation data that captured five in-service teachers’ actions through classroom practices; thematic interviews with in-service teachers to capture their thinking; and stimulated-recall interviews with 45 preservice teachers to capture their thinking in action. The data were analyzed using abductive content analysis in which theory-driven categories played a critical role. The analytical approach aimed for conceptual generalization, as well as theoretical parsimony of teacher knowledge constructs.
The Summary part of the thesis synthesizes key results from the original partstudies into a conceptual framework of teaching dynamics. The framework presents three main loci of teaching dynamics: 1) teaching dynamics in teaching approaches; 2) teaching dynamics in instructional reasoning; and 3) integration of teaching dynamics. Each locus comprises two more sub-dynamics, resulting in six dynamic teaching mechanisms in total: the direct-constructivist dynamic; method-technique dynamic; instructional core dynamics; dispositional intention-attention dynamic; dynamics of choice in teaching; and learning-to-teach dynamics.
The six sub-dynamics are described and related to previous teaching and teacher
education research. The teaching-dynamics system provides a practical framework that can be implemented in the development of teaching, teacher reflection and teacher education programs in both pre-service and in-service settings.
Tutkimus sisältää kolme osatutkimusta ja yhteenveto-osan. Laadullinen aineisto muodostuu kolmesta osasta: viiden luokanopettajan tuntitoimintaan kohdistuvista videohavainnoinneista, samojen opettajien didaktista ajattelua tarkastelevista teemahaastatteluista sekä 45 opettajaopiskelijan tuntitoimintaa ja siihen kytkeytyvää ajattelua yhdistävistä stimulated recall –haastatteluista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, jossa teorialähtöisillä tulkintaluokilla oli keskeinen rooli. Analyyttisella lähestymistavalla pyrittiin käsitteelliseen yleistämiseen ja opettajan tiedon tutkimuksessa käytettyjen teoreettisten konstruktien synteesiin.
Yhteenveto-osassa osatutkimusten tulokset syntetisoidaan opetustyön dynaamisia ominaisuuksia kuvaavaksi käsitteelliseksi viitekehykseksi. Viitekehys paikantaa kolme aluetta, joilla opetustyön dynaamisuus toteutuu: 1) opetuksellisiin lähestymistapoihin sisäistynyt dynamiikka, 2) didaktiseen harkintaan sisäistynyt dynamiikka ja 3) yhdistetty opetusdynamiikka. Kukin kolmesta alueesta jakautuu edelleen kahteen tarkempaan aladynamiikkaan. Näin muodostuu yhteensä kuusi opetuksellisen dynamiikan toimintaperiaatetta: suorien ja konstruktivististen opetustapojen välinen dynamiikka, opetusmenetelmien ja –tekniikkojen välinen dynamiikka; opetuksen ydinrakenteen dynamiikka, opetuksellisen päämääräsuuntautuneisuuden ja tilannetietoisuuden välinen dispositionaalinen dynamiikka; opetuksellisten valintojen dynamiikka sekä opettajan oppimisen dynamiikka.
Kuusi opetuksellisen dynamiikan toimintaperiaatetta esitellään yksityiskohtaisesti ja niitä suhteutetaan aiempaan opetus- ja opettajankoulutustutkimukseen. Dynaaminen opetusteoria on tarkoitettu käytännölliseksi viitekehykseksi, jota voidaan soveltaa opetuksen, opettajareflektion sekä perus- ja täydennyskoulutusvaiheen opettajankoulutuksen kehittämisessä.
The thesis includes three part-studies and a Summary part. The qualitative data comprise three data sets: video observation data that captured five in-service teachers’ actions through classroom practices; thematic interviews with in-service teachers to capture their thinking; and stimulated-recall interviews with 45 preservice teachers to capture their thinking in action. The data were analyzed using abductive content analysis in which theory-driven categories played a critical role. The analytical approach aimed for conceptual generalization, as well as theoretical parsimony of teacher knowledge constructs.
The Summary part of the thesis synthesizes key results from the original partstudies into a conceptual framework of teaching dynamics. The framework presents three main loci of teaching dynamics: 1) teaching dynamics in teaching approaches; 2) teaching dynamics in instructional reasoning; and 3) integration of teaching dynamics. Each locus comprises two more sub-dynamics, resulting in six dynamic teaching mechanisms in total: the direct-constructivist dynamic; method-technique dynamic; instructional core dynamics; dispositional intention-attention dynamic; dynamics of choice in teaching; and learning-to-teach dynamics.
The six sub-dynamics are described and related to previous teaching and teacher
education research. The teaching-dynamics system provides a practical framework that can be implemented in the development of teaching, teacher reflection and teacher education programs in both pre-service and in-service settings.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2845]