Käsitöitä etänä ja verkossa : Opettajien kokemuksia teknologiapohjaisista oppimisympäristöistä ja oppimisvälineistöistä käsityön etäopetuksessa
Koivisto, Camilla; Tuomisto, Janina (2022-03-10)
Käsitöitä etänä ja verkossa : Opettajien kokemuksia teknologiapohjaisista oppimisympäristöistä ja oppimisvälineistöistä käsityön etäopetuksessa
Koivisto, Camilla
Tuomisto, Janina
(10.03.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041128298
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041128298
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää käsityötä opettavien opettajien käyttökokemuksia käsityön
etäopetuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi opettajat kokivat etäopetuksen keväällä 2020 ja
2021. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ja kuvata, miten käsityön etäopetusta toteutettiin eri
teknologiapohjaisten oppimisympäristöjen ja oppimisvälineiden avulla. Tutkimuksen tarkoitus oli
syventyä COVID-19-pandemian aikana poikkeusolojen aiheuttamaan etäopetukseen käsityön
opettamisen näkökulmasta. Tutkimus on tärkeä, koska tutkimustuloksia tarkastelemalla saatiin tietoa
käsityön etäopetuksessa käytetyistä etäoppimisen teknologiapohjaisista oppimisympäristöistä,
oppimisvälineistöistä, opetusmuodoista sekä näiden käytettävyydestä peruskoulussa vastaisuudessa.
Tämän tutkimuksen aineistokeruumenetelmänä toteutettiin sähköinen Webropol-kysely huhtikuussa
2021, johon vastasi 87 peruskoulun käsityön aineenopettajaa ja käsityötä opettavaa
opettajaa. Aineiston muodostivat Teknisten aineiden opettajat TAO ry:n ja Tekstiiliopettajaliitto TOL
ry:n jäsenet sekä Facebookin opettajille suunnattujen alustojen käyttäjät. Tutkimuksessa
käytettiin fenomenologista sisällönanalyysia teemoittelun keinoin.
Tutkimus osoitti, että jokainen vastaaja käytti oppimisvälineistöä omassa opetuksessaan. Myös
teknologiapohjaisten oppimisympäristöjen ja oppimisvälineistöjen käyttö koettiin etäopetuksessa
hyödyllisenä tai erittäin hyödyllisenä. Tutkimustulosten perusteella hieman yli puolet opettajista koki
opetussuunnitelmassa määritellyiden käsityön tavoitteiden ja sisältöjen toteutuneen etäopetuksessa.
Etäopetusta toteutettiin verkkoyhteyden avulla ja itsenäisten oppimistehtävien kautta. Käsityön
etäopetus koettiin hätäetäopetuksena, jolloin opetuksen laadun nähtiin heikkenevän ja tavoitteiden ja
sisältöjen opetuksen supistuneen. Tulosten mukaan myös opettajien työmäärä kasvoi.
Tulosten avulla saadaan lisätietoa etäopetuksen luonteesta, vaikka aineiston perusteella ei voida
muodostaa koko Suomen kattavaa kuvaa käsityön etäopetuksesta perusopetuksessa. Tutkimustuloksia
ei voida yleistää ja verrata tarkoituksellisen etäopetuksen olosuhteisiin, koska tutkimus toteutettiin
COVID-19-pandemian aikana ja tutkimukseen pystyi vastaamaan ainoastaan käsityön opetuksen
Facebook –ryhmien sekä TAO ry:n ja TOL ry:n jäsenyyksien kautta.
etäopetuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi opettajat kokivat etäopetuksen keväällä 2020 ja
2021. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ja kuvata, miten käsityön etäopetusta toteutettiin eri
teknologiapohjaisten oppimisympäristöjen ja oppimisvälineiden avulla. Tutkimuksen tarkoitus oli
syventyä COVID-19-pandemian aikana poikkeusolojen aiheuttamaan etäopetukseen käsityön
opettamisen näkökulmasta. Tutkimus on tärkeä, koska tutkimustuloksia tarkastelemalla saatiin tietoa
käsityön etäopetuksessa käytetyistä etäoppimisen teknologiapohjaisista oppimisympäristöistä,
oppimisvälineistöistä, opetusmuodoista sekä näiden käytettävyydestä peruskoulussa vastaisuudessa.
Tämän tutkimuksen aineistokeruumenetelmänä toteutettiin sähköinen Webropol-kysely huhtikuussa
2021, johon vastasi 87 peruskoulun käsityön aineenopettajaa ja käsityötä opettavaa
opettajaa. Aineiston muodostivat Teknisten aineiden opettajat TAO ry:n ja Tekstiiliopettajaliitto TOL
ry:n jäsenet sekä Facebookin opettajille suunnattujen alustojen käyttäjät. Tutkimuksessa
käytettiin fenomenologista sisällönanalyysia teemoittelun keinoin.
Tutkimus osoitti, että jokainen vastaaja käytti oppimisvälineistöä omassa opetuksessaan. Myös
teknologiapohjaisten oppimisympäristöjen ja oppimisvälineistöjen käyttö koettiin etäopetuksessa
hyödyllisenä tai erittäin hyödyllisenä. Tutkimustulosten perusteella hieman yli puolet opettajista koki
opetussuunnitelmassa määritellyiden käsityön tavoitteiden ja sisältöjen toteutuneen etäopetuksessa.
Etäopetusta toteutettiin verkkoyhteyden avulla ja itsenäisten oppimistehtävien kautta. Käsityön
etäopetus koettiin hätäetäopetuksena, jolloin opetuksen laadun nähtiin heikkenevän ja tavoitteiden ja
sisältöjen opetuksen supistuneen. Tulosten mukaan myös opettajien työmäärä kasvoi.
Tulosten avulla saadaan lisätietoa etäopetuksen luonteesta, vaikka aineiston perusteella ei voida
muodostaa koko Suomen kattavaa kuvaa käsityön etäopetuksesta perusopetuksessa. Tutkimustuloksia
ei voida yleistää ja verrata tarkoituksellisen etäopetuksen olosuhteisiin, koska tutkimus toteutettiin
COVID-19-pandemian aikana ja tutkimukseen pystyi vastaamaan ainoastaan käsityön opetuksen
Facebook –ryhmien sekä TAO ry:n ja TOL ry:n jäsenyyksien kautta.