Satamat digitalisaation keskellä
Hörkkö, Annika (2022-04-08)
Satamat digitalisaation keskellä
Hörkkö, Annika
(08.04.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041328546
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041328546
Tiivistelmä
Maailmankartalla Suomi nähdään saarena. Tuonti-ja vientikuljetukset tapahtuvat joko ilma- tai meriteitse. Suomessa on Satamat ovat tavaravirtojen solmukohtia, jotka yhdistävät maa-, raide- ja merikuljetukset toisiinsa. Satamissa toimii useiden toimijoiden joukko, jotka joko tarjoavat palveluja satamissa tai ovat niiden käyttäjiä. Satamanpitäjällä on velvollisuus kehittää ja ylläpitää sataman infrastuktuuria. Jokaisella sataman toimijalla on omat prosessit ja tiedot, jonka pohjalta työt tehdään.
Tässä työssä kappaleessa kaksi selvitetään satamatoimijoiden joukkoa, heidän keskeisimmät prosessit ja sekä liikuteltava tieto laivan satamakäynnin näkökulmasta. Yhteisen tilannekuvan luominen tehostaa sataman toimintaa ja minimoi manuaalisen kommunikaation toimijoiden välillä.
Digitalisaatio on saavuttanut viime vuosina myös satamat ja kehitysprojekteja on ollut jo vuosia, niistä muutama esitellään työn kappaleessa kolme. Katsauksella haettiin vastausta, mitä on jo vuosien varrella digitalisoitu.
Kappaleessa neljä käydään läpi kyselyn vastauksia, jotka suunnattiin pilottisatamille Gävle ja Rauma, tarkoituksena selvittää miten käyttäjät kokevat digitalisaation tuoneen heidän päivittäisiin tehtäviin ja myös mitä vielä olisi digitalisoitavissa.
Kysely vahvisti oletuksen, että satamissa ollaan vielä digitalisaation alkuvaiheissa ja kehitettävää on edelleen. Kehityskohteita pohditaan kappaleessa viisi, jotka nousivat esiin toimijoiden keskeisten prosessien kartoituksessa sekä laivan aluskäyntiin liittyvän liikuteltavan tiedon avulla.
Työn yhteenvetona voidaan todeta satamien digitalisaation olevan hyvässä vauhdissa, mutta mahdollisuuksia on edelleen paljon. Avoimuus ja yhteisöllisyys edistävät satamien digitalisaatiota ja palvelee kaikkia satamia.
Avainsanat: digitalisaatio, avoin data, satama, aluskäynti
Tässä työssä kappaleessa kaksi selvitetään satamatoimijoiden joukkoa, heidän keskeisimmät prosessit ja sekä liikuteltava tieto laivan satamakäynnin näkökulmasta. Yhteisen tilannekuvan luominen tehostaa sataman toimintaa ja minimoi manuaalisen kommunikaation toimijoiden välillä.
Digitalisaatio on saavuttanut viime vuosina myös satamat ja kehitysprojekteja on ollut jo vuosia, niistä muutama esitellään työn kappaleessa kolme. Katsauksella haettiin vastausta, mitä on jo vuosien varrella digitalisoitu.
Kappaleessa neljä käydään läpi kyselyn vastauksia, jotka suunnattiin pilottisatamille Gävle ja Rauma, tarkoituksena selvittää miten käyttäjät kokevat digitalisaation tuoneen heidän päivittäisiin tehtäviin ja myös mitä vielä olisi digitalisoitavissa.
Kysely vahvisti oletuksen, että satamissa ollaan vielä digitalisaation alkuvaiheissa ja kehitettävää on edelleen. Kehityskohteita pohditaan kappaleessa viisi, jotka nousivat esiin toimijoiden keskeisten prosessien kartoituksessa sekä laivan aluskäyntiin liittyvän liikuteltavan tiedon avulla.
Työn yhteenvetona voidaan todeta satamien digitalisaation olevan hyvässä vauhdissa, mutta mahdollisuuksia on edelleen paljon. Avoimuus ja yhteisöllisyys edistävät satamien digitalisaatiota ja palvelee kaikkia satamia.
Avainsanat: digitalisaatio, avoin data, satama, aluskäynti