Viimeisen mailin kehitys päivittäistavarakaupan kuljetuksissa ja koronaviruspandemian disruptiivinen vaikutus
Kivilä, Jussi (2022-04-18)
Viimeisen mailin kehitys päivittäistavarakaupan kuljetuksissa ja koronaviruspandemian disruptiivinen vaikutus
Kivilä, Jussi
(18.04.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042230071
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042230071
Tiivistelmä
Viimeisen mailin kuljetus on kriittinen osa toimitusketjuja sen kattaessa suuren osan toimitusketjun logistiikkakustannuksista ja vaikuttaen suuresti toimitusketjun asiakastyytyväisyyteen. Päivittäistavarakaupan viimeisen mailin B2C- kuljetukset ovat viimeisten vuosien aikana lisääntyneet merkittävästi verkkokaupan kasvun myötä. Toimitusten volyymin lisääntyminen on vauhdittanut myös teknologista ja toiminnallista kehitystä liittyen viimeisen mailin kuljetuksiin ja päivittäistavarakaupan käytäntöihin. Koronaviruspandemia on viimeisten vuosien aikana muuttanut merkittävästi viimeisen mailin ja päivittäistavarakaupan toimialoja. Pandemia on toiminut markkinalla disruptiivisena tekijänä ja kiihdyttänyt toimialan teknologista kehitystä monelta osin huomattavasti, pakottaessaan toimijat reagoimaan alati muuttuvaan markkinaan.
Tämä tutkielma pyrkii muodostamaan kattavan yhteenvedon toimialan nykytilasta, selvittämään miten toimialaa kehitetään nyt ja tulevaisuudessa sekä kartoittamaan koronaviruspandemian vaikutusta viimeisen mailin kuljetuksiin päivittäistavarakaupassa, vastaten tutkimuskysymykseen: Miten koronaviruspandemian aiheuttamat disruptiot vaikuttavat päivittäistavarakaupan viimeiseen mailiin ja sen kehitykseen? Tutkielma pyrkii täydentämään olemassa olevaa tieteellistä tutkimusta aiheesta ja lisäämään tutkimusta viimeisen mailin kuljetusten sekä päivittäistavarakaupan välillä.
Tutkielman teoria käsittelee viimeisen mailin kuljetusta ja sen tuottamaa ongelmaa toimitusketjuissa, päivittäistavarakauppaa toimialana, keskittyen erityisesti verkkokaupan kasvuun ja vaikutuksiin toimialalla sekä toimitusketjujen kehitystä ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Lisäksi teorialuvuissa koronaviruspandemia esiintyy usein jokaisessa luvussa disruptiivisena muuttujana nykyiseen toimintaan sekä tulevaisuuden kehityssuuntiin.
Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisella menetelmällä ja aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla haastatteluilla päivittäistavarakaupan toimialan ammattilaisilta. Valtaosa tutkimuksen tuloksista tuki aiempaa tutkimusta aiheesta ja näin ollen tutkielman teoriaosuutta. Esimerkkinä tästä on päivittäistavarakaupan toimialan ominaiset haasteet viimeisen mailin kuljetuksissa. Tutkimus myös osoitti osan toimialan odotetuista uudistuksista olevan vielä teorian tasolla tai erittäin epätodennäköisiä lyhyellä tai keskipitkällä aikavälillä. Esimerkkinä tästä toimii autonomisten kulkuneuvojen käyttö osana kuljetuksia.
Tämä tutkielma pyrkii muodostamaan kattavan yhteenvedon toimialan nykytilasta, selvittämään miten toimialaa kehitetään nyt ja tulevaisuudessa sekä kartoittamaan koronaviruspandemian vaikutusta viimeisen mailin kuljetuksiin päivittäistavarakaupassa, vastaten tutkimuskysymykseen: Miten koronaviruspandemian aiheuttamat disruptiot vaikuttavat päivittäistavarakaupan viimeiseen mailiin ja sen kehitykseen? Tutkielma pyrkii täydentämään olemassa olevaa tieteellistä tutkimusta aiheesta ja lisäämään tutkimusta viimeisen mailin kuljetusten sekä päivittäistavarakaupan välillä.
Tutkielman teoria käsittelee viimeisen mailin kuljetusta ja sen tuottamaa ongelmaa toimitusketjuissa, päivittäistavarakauppaa toimialana, keskittyen erityisesti verkkokaupan kasvuun ja vaikutuksiin toimialalla sekä toimitusketjujen kehitystä ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Lisäksi teorialuvuissa koronaviruspandemia esiintyy usein jokaisessa luvussa disruptiivisena muuttujana nykyiseen toimintaan sekä tulevaisuuden kehityssuuntiin.
Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisella menetelmällä ja aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla haastatteluilla päivittäistavarakaupan toimialan ammattilaisilta. Valtaosa tutkimuksen tuloksista tuki aiempaa tutkimusta aiheesta ja näin ollen tutkielman teoriaosuutta. Esimerkkinä tästä on päivittäistavarakaupan toimialan ominaiset haasteet viimeisen mailin kuljetuksissa. Tutkimus myös osoitti osan toimialan odotetuista uudistuksista olevan vielä teorian tasolla tai erittäin epätodennäköisiä lyhyellä tai keskipitkällä aikavälillä. Esimerkkinä tästä toimii autonomisten kulkuneuvojen käyttö osana kuljetuksia.