"Kyl se open merkitys on tosi iso siinä, miten sitä ittensä kokee" : Muistelukokemuksia opettajien kanssa tapahtuneista vuorovaikutustilanteista
Huvila-Kouvonen, Saija (2022-03-22)
"Kyl se open merkitys on tosi iso siinä, miten sitä ittensä kokee" : Muistelukokemuksia opettajien kanssa tapahtuneista vuorovaikutustilanteista
Huvila-Kouvonen, Saija
(22.03.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050232048
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050232048
Tiivistelmä
Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkin eri-ikäisten suomalaisten ja Suomessa koulua käyneiden muistelijoiden kokemuksia liittyen opettajien kanssa tapahtuneisiin vuorovaikutustilanteisiin.
Tutkimuksessa pyrin selvittämään sitä, minkälaisia positiivisia ja negatiivisia kokemuksia eri- ikäisillä muistelijoilla on liittyen opettajien kanssa tapahtuneisiin kohtaamisiin sekä minkälaiset kokemukset ovat jääneet vastaajien mieleen. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko muistelukokemuksissa löydettävissä samankaltaisuutta liittyen esimerkiksi positiivisiin tai negatiivisiin kokemuksiin sekä sitä, minkälaisia tunteita vastaajissa on herännyt ja onko näillä kokemuksilla ollut merkitystä vastaajan elämässä myöhemmin.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelututkimuksena. Analyysissä käytettiin fenomenologista tutkimusotetta.
Haastatteluun osallistui 7 henkilöä, iältään 10-73-vuotta. Kaikki haastateltavat ovat käyneet koulunsa Suomessa, yksi vastaajista ruotsin kielellä kielikylpyopetuksessa. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon jonka jälkeen niistä etsittiin tutkittavaa aihetta koskevia kokemuksia ja käsityksiä sekä kuvailujen eroavaisuuksia.
Auki kirjoitetuista teksteistä nousivat esille seuraavat kategoriat: opettajan toiminnan eettisyys ja epäeettisyys, opettajan toiminnan herättämät positiiviset ja negatiiviset tunteet sekä opettajakohtaamisten mahdolliset negatiiviset ja positiiviset vaikutukset vastaajan elämässä myöhemmin. Näistä teemoista laadittiin fenomenografisella otteella tulosavaruus, johon vastaukset luokiteltiin näiden yläotsikoiden alle.
Tämän pienen otoksen kohdalla tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että opettajiin liitetyt sekä positiiviset että negatiiviset kokemukset kuvautuivat hyvin samankaltaisesti eri ikäisten vastaajien kohdalla. Samoin opettajan toiminnan herättämät tunteet kuvautuivat melko samankaltaisesti. Vanhemmilla vastaajilla oli hieman enemmän mainintoja opettajan toiminnan vaikutuksesta myöhemmässä elämässä. Tämä voi selittyä sillä, että vanhempien ihmisten saattaa olla helpompaa suhteuttaa elämässä tapahtuneita asioita pidemmälle perspektiiville.
Tutkimuksessa pyrin selvittämään sitä, minkälaisia positiivisia ja negatiivisia kokemuksia eri- ikäisillä muistelijoilla on liittyen opettajien kanssa tapahtuneisiin kohtaamisiin sekä minkälaiset kokemukset ovat jääneet vastaajien mieleen. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko muistelukokemuksissa löydettävissä samankaltaisuutta liittyen esimerkiksi positiivisiin tai negatiivisiin kokemuksiin sekä sitä, minkälaisia tunteita vastaajissa on herännyt ja onko näillä kokemuksilla ollut merkitystä vastaajan elämässä myöhemmin.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelututkimuksena. Analyysissä käytettiin fenomenologista tutkimusotetta.
Haastatteluun osallistui 7 henkilöä, iältään 10-73-vuotta. Kaikki haastateltavat ovat käyneet koulunsa Suomessa, yksi vastaajista ruotsin kielellä kielikylpyopetuksessa. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon jonka jälkeen niistä etsittiin tutkittavaa aihetta koskevia kokemuksia ja käsityksiä sekä kuvailujen eroavaisuuksia.
Auki kirjoitetuista teksteistä nousivat esille seuraavat kategoriat: opettajan toiminnan eettisyys ja epäeettisyys, opettajan toiminnan herättämät positiiviset ja negatiiviset tunteet sekä opettajakohtaamisten mahdolliset negatiiviset ja positiiviset vaikutukset vastaajan elämässä myöhemmin. Näistä teemoista laadittiin fenomenografisella otteella tulosavaruus, johon vastaukset luokiteltiin näiden yläotsikoiden alle.
Tämän pienen otoksen kohdalla tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että opettajiin liitetyt sekä positiiviset että negatiiviset kokemukset kuvautuivat hyvin samankaltaisesti eri ikäisten vastaajien kohdalla. Samoin opettajan toiminnan herättämät tunteet kuvautuivat melko samankaltaisesti. Vanhemmilla vastaajilla oli hieman enemmän mainintoja opettajan toiminnan vaikutuksesta myöhemmässä elämässä. Tämä voi selittyä sillä, että vanhempien ihmisten saattaa olla helpompaa suhteuttaa elämässä tapahtuneita asioita pidemmälle perspektiiville.