Kouluväkivaltatapauksen kommentointi keskustelufoorumilla
Mäkelä, Sara; Litja, Maisa (2022-04-12)
Kouluväkivaltatapauksen kommentointi keskustelufoorumilla
Mäkelä, Sara
Litja, Maisa
(12.04.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050432604
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050432604
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vauva.fi-keskustelufoorumilla käytyä kommentointia syksyllä 2020 tapahtuneeseen kouluväkivaltatapaukseen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista keskustelua tapaus herätti ulkopuolisten keskuudessa. Kommentteja tarkastelemalla saatiin tietää, mitä ihmiset ajattelevat kouluväkivallasta, mikä heidän mielestään sitä aiheuttaa sekä miten sitä voisi ehkäistä. Tämänkaltaisia tutkimuksia ei ollut tiettävästi ennen tehty, joten tutkimus tuotti uudenlaista tutkimustietoa. Uutta tietoa voidaan hyödyntää kouluväkivallan ja kiusaamisen vastaisessa toiminnassa koulussa, kotona ja mediassa.
Kouluväkivaltatapauksen kommentointia tutkittiin käyttämällä sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Kommenttiketjun kommentit luokiteltiin ja luokkien kommentteja tarkasteltiin. Tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Kommentoinnin tapaa tutkittiin myös laskemalla luokkien välisiä korrelaatioita. Tutkimusaineisto koostui kommenttiketjusta, jossa anonyymit käyttäjät kommentoivat kouluväkivaltatapausta. Kommenttiketjussa oli kommenttien tallentamisen aikaan 1198 kommenttia.
Tulokseksi saatiin, että kommentit jakautuvat 19 eri luokkaan. Näistä luokista voitiin muodostaa neljä teemaa. Kommenttien tarkastelu osoitti, että kommenteissa oli sisältöjä, jotka esiintyivät monissa kommenteissa ja saivat paljon huomiota. Kommenttiketjussa tuli kuitenkin esille myös sisältöjä, joita oli vain harvoissa kommenteissa. Tutkimuksessa saatiin lisäksi selville, että sävyltään herjaava ja ilkeämielinen kommentointi oli yleisempää kuin asiallinen. Korrelaatioiden tarkastelun tärkein johtopäätös oli, että yhteen tahoon suhtautuminen asiallisesti ennustaa myös muihin tahoihin asiallista suhtautumista.
Kouluväkivaltatapauksen kommentointia tutkittiin käyttämällä sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Kommenttiketjun kommentit luokiteltiin ja luokkien kommentteja tarkasteltiin. Tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Kommentoinnin tapaa tutkittiin myös laskemalla luokkien välisiä korrelaatioita. Tutkimusaineisto koostui kommenttiketjusta, jossa anonyymit käyttäjät kommentoivat kouluväkivaltatapausta. Kommenttiketjussa oli kommenttien tallentamisen aikaan 1198 kommenttia.
Tulokseksi saatiin, että kommentit jakautuvat 19 eri luokkaan. Näistä luokista voitiin muodostaa neljä teemaa. Kommenttien tarkastelu osoitti, että kommenteissa oli sisältöjä, jotka esiintyivät monissa kommenteissa ja saivat paljon huomiota. Kommenttiketjussa tuli kuitenkin esille myös sisältöjä, joita oli vain harvoissa kommenteissa. Tutkimuksessa saatiin lisäksi selville, että sävyltään herjaava ja ilkeämielinen kommentointi oli yleisempää kuin asiallinen. Korrelaatioiden tarkastelun tärkein johtopäätös oli, että yhteen tahoon suhtautuminen asiallisesti ennustaa myös muihin tahoihin asiallista suhtautumista.