Euroopan unionin päästökaupan kustannusvaikutus Suomen kautta liikennöiville ro-ro ja ro-pax-aluksille
Kovanen, Perttu (2022-05-02)
Euroopan unionin päästökaupan kustannusvaikutus Suomen kautta liikennöiville ro-ro ja ro-pax-aluksille
Kovanen, Perttu
(02.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050532830
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050532830
Tiivistelmä
Merenkulku on maailman kaupan kannalta hyvin merkittävässä asemassa. Viime aikoina on keskustelu merirahdin asettamisesta EU ETS:n alaiseksi, mikä aiheuttaisi suuria muutoksia merirahtiin ja aluksiin. Päästöoikeuksien aiheuttamien lisäkustannuksen minimoimiseksi varustamot voivat joko investoida päästövähennysteknologioihin tai ottaa käyttöön erilaisia operatiivisia keinoja päästöjen vähentämiseksi.
Olemassa olevan aluskaluston osalta tilanne on erityisen haastava. Erilaisten päästövähennysteknologioiden, kuten rungon kaventamisen tai vaihtoehtoisten polttoainejärjestelmien käyttöönotto, vaatii suuria investointeja, jotka ovat taloudellisesti kannattavia pääsääntöisesti uusien alusten rakentamisen yhteydessä. Olemassa olevien alusten ensisijaisena päästövähennyskeinona voidaan pitää erilaisia operatiivisia keinoja, kuten nopeuden laskemista ja reittisuunnittelun optimointia. Vaihtoehtoisesti päästöjä voidaan vähentää siirtymällä biopolttoaineiden käyttöön, joita voidaan hyödyntää aluksissa ilman jälkiasennus ja muutostarpeita. Niiden on kuitenkin oltava varastoinnissaan ja toiminnassaan samanlaisia kuin olemassa olevien öljypohjaisten polttoaineiden.
Tämän tutkielman keskiössä olevalle ro-ro ja ro-pax-liikenteelle päästövähennysmahdollisuudet ovat vielä tätäkin niukemmat. Niiden aikataulusidonnainen liikenne sulkee pois tärkeimmät operatiiviset päästövähennyskeinot, kuten nopeuden laskemisen ja matkasuunnittelun kehittämisen, mitkä aiheuttaisivat viivästyksiä aikatauluihin sekä reittimuutoksia. Näin ollen ainoaksi varteenotettavaksi päästövähennyskeinoksi tälle liikennemuodolle jää biopolttoaineiden käyttöönotto, joka olisi arvioiden mukaan kannattavaa vasta päästöoikeuden hinnan ollessa vähintään 150 euroa/EUA. Joulukuun 2021 alussa päästöoikeuden hinta oli vain 80 euroa/EUA, joten tästä hintatasosta ollaan vielä kaukana.
Tässä tutkielmassa on laskettu aluskohtaisesti päästöoikeuksien hankinnasta aiheutuvien lisäkustannusten suuruus, jonka jälkeen niistä on muodostettu keskiarvo Suomen ja kohdemaan välisen lisäkustannuksen suuruudesta. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että päästöoikeudet aiheuttavat merkittäviä lisäkustannuksia ro-ro ja ro-pax-aluksille etenkin rahdin osalta. Alimmillaankin päästöoikeuden hinnan aiheuttama lisäkustannus rahdille on yli 10 prosenttia nykyiseen hintaan verrattuna ja ylimmillään lisäkustannus voi nousta jopa lähelle 70 prosenttia. Ro-pax-aluksilla kulkevien matkustajien osalta lisäkustannus ei ole yhtä merkittävä, sillä lisäkustannuksen suuruus on muutaman prosenttiyksikön luokkaa. Todellisuudessa lisäkustannuksen suuruus voi olla vieläkin suurempi, sillä tutkielmassa on oletettu alusten täyttöasteen olevan 100 prosenttia, jota ei aina todellisuudessa saavuteta. Tutkielman tulosten perusteella merenkulun asettaminen EU ETS:n alaiseksi tulee aiheuttamaan ro-ro ja ro-pax-liikenteelle merkittävät lisäkustannukset, mikä tulee heijastumaan suoraan näiden alusten rahtihintoihin.
Olemassa olevan aluskaluston osalta tilanne on erityisen haastava. Erilaisten päästövähennysteknologioiden, kuten rungon kaventamisen tai vaihtoehtoisten polttoainejärjestelmien käyttöönotto, vaatii suuria investointeja, jotka ovat taloudellisesti kannattavia pääsääntöisesti uusien alusten rakentamisen yhteydessä. Olemassa olevien alusten ensisijaisena päästövähennyskeinona voidaan pitää erilaisia operatiivisia keinoja, kuten nopeuden laskemista ja reittisuunnittelun optimointia. Vaihtoehtoisesti päästöjä voidaan vähentää siirtymällä biopolttoaineiden käyttöön, joita voidaan hyödyntää aluksissa ilman jälkiasennus ja muutostarpeita. Niiden on kuitenkin oltava varastoinnissaan ja toiminnassaan samanlaisia kuin olemassa olevien öljypohjaisten polttoaineiden.
Tämän tutkielman keskiössä olevalle ro-ro ja ro-pax-liikenteelle päästövähennysmahdollisuudet ovat vielä tätäkin niukemmat. Niiden aikataulusidonnainen liikenne sulkee pois tärkeimmät operatiiviset päästövähennyskeinot, kuten nopeuden laskemisen ja matkasuunnittelun kehittämisen, mitkä aiheuttaisivat viivästyksiä aikatauluihin sekä reittimuutoksia. Näin ollen ainoaksi varteenotettavaksi päästövähennyskeinoksi tälle liikennemuodolle jää biopolttoaineiden käyttöönotto, joka olisi arvioiden mukaan kannattavaa vasta päästöoikeuden hinnan ollessa vähintään 150 euroa/EUA. Joulukuun 2021 alussa päästöoikeuden hinta oli vain 80 euroa/EUA, joten tästä hintatasosta ollaan vielä kaukana.
Tässä tutkielmassa on laskettu aluskohtaisesti päästöoikeuksien hankinnasta aiheutuvien lisäkustannusten suuruus, jonka jälkeen niistä on muodostettu keskiarvo Suomen ja kohdemaan välisen lisäkustannuksen suuruudesta. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että päästöoikeudet aiheuttavat merkittäviä lisäkustannuksia ro-ro ja ro-pax-aluksille etenkin rahdin osalta. Alimmillaankin päästöoikeuden hinnan aiheuttama lisäkustannus rahdille on yli 10 prosenttia nykyiseen hintaan verrattuna ja ylimmillään lisäkustannus voi nousta jopa lähelle 70 prosenttia. Ro-pax-aluksilla kulkevien matkustajien osalta lisäkustannus ei ole yhtä merkittävä, sillä lisäkustannuksen suuruus on muutaman prosenttiyksikön luokkaa. Todellisuudessa lisäkustannuksen suuruus voi olla vieläkin suurempi, sillä tutkielmassa on oletettu alusten täyttöasteen olevan 100 prosenttia, jota ei aina todellisuudessa saavuteta. Tutkielman tulosten perusteella merenkulun asettaminen EU ETS:n alaiseksi tulee aiheuttamaan ro-ro ja ro-pax-liikenteelle merkittävät lisäkustannukset, mikä tulee heijastumaan suoraan näiden alusten rahtihintoihin.