Maahanmuuttajavanhempien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Gadid, Sumaja; Ali Mohamed, Maryan (2022-04-22)
Maahanmuuttajavanhempien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Gadid, Sumaja
Ali Mohamed, Maryan
(22.04.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335178
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335178
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää maahanmuuttajavanhempien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat ensimmäisen ja toisen sukupolven maahanmuuttajavanhempien kokemuksiin kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Lisäksi selvitimme sitä, millä tavalla kodin ja koulun välistä yhteistyötä tulisi kehittää maahanmuuttajavanhempien tukemiseksi. Aikaisempien kodin ja koulun välisen yhteistyön sekä maahanmuuttajavanhempia kuvanneisiin tutkimuksiin perustuen kuvaamme nykyisiä ja tulevaisuuden näkymiä yhteistyöstä.
Tutkimukseen osallistui vapaaehtoisesti kymmenen maahanmuuttajavanhempaa, joilla oli kokemusta yhteistyöstä kodin kanssa. Tutkimuksen lähestymistavaksi valikoitui fenomenografia, joka määriteltiin tutkimuksessa kokemusten esille tuojana. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua, joka oli puolistrukturoitu. Haastattelut pidettiin yksilöhaastatteluina etäyhteyden kautta. Tutkimuksemme aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä luokittelemalla ne eri teemoihin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että maahanmuuttajavanhempien ja koulun väliseen yhteistyöhön vaikuttavat vanhempien kokemukset yhteistyöstä, käytettävät yhteistyön muodot, vanhempien rooli ja käsitys koulusta, koulukasvatuksen merkitys vanhemmille sekä molemminpuolinen luottamus. Vanhempien kokemuksilla yhteistyöstä havaittiin olevan keskeinen asema kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön. Käytetty yhteistyön muoto oli keskeinen osatekijä kodin ja koulun yhteistyön ylläpitämisessä. Yhteistyöhön vaikuttavaksi tekijäksi nousi myös vanhempien rooli ja käsitys suomalaisesta koulusta. Vanhempien aktiivisella roolilla yhteistyössä havaittiin olevan merkitystä yhteistyön ylläpitämisessä. Myös maahanmuuttajavanhempien antamalla merkitykselle koulukasvatukselle oli suuri vaikutus yhteistyöhön. Yhteistyön ylläpitämisen tärkeimpänä tekijänä voidaan nähdä olevan molemminpuolinen luottamus.
Lisäksi tutkimuksesta ilmeni, että yhteistyön kehittämiseksi tulee huomioida yhteydenpito, opettajan asenne, resurssit, vanhempien osallistaminen sekä tulevien opettajien kouluttaminen. Tutkimuksessa havaittiin, että yhteistyöhön vaikuttaa koulun ja kodin lisäksi ympäröivä yhteiskunta. Yhteistyön kehittäminen maahanmuuttajavanhempien tukemiseksi vaatii koululta aikaa sekä tietoisuutta ja ymmärrystä moninaisten perheiden kanssa toimimisesta. Tärkeää on huolehtia, että koulu ja koti suhtautuvat toisiinsa kunnioittavasti sekä luottavaisesti.
Tutkimukseen osallistui vapaaehtoisesti kymmenen maahanmuuttajavanhempaa, joilla oli kokemusta yhteistyöstä kodin kanssa. Tutkimuksen lähestymistavaksi valikoitui fenomenografia, joka määriteltiin tutkimuksessa kokemusten esille tuojana. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua, joka oli puolistrukturoitu. Haastattelut pidettiin yksilöhaastatteluina etäyhteyden kautta. Tutkimuksemme aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä luokittelemalla ne eri teemoihin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että maahanmuuttajavanhempien ja koulun väliseen yhteistyöhön vaikuttavat vanhempien kokemukset yhteistyöstä, käytettävät yhteistyön muodot, vanhempien rooli ja käsitys koulusta, koulukasvatuksen merkitys vanhemmille sekä molemminpuolinen luottamus. Vanhempien kokemuksilla yhteistyöstä havaittiin olevan keskeinen asema kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön. Käytetty yhteistyön muoto oli keskeinen osatekijä kodin ja koulun yhteistyön ylläpitämisessä. Yhteistyöhön vaikuttavaksi tekijäksi nousi myös vanhempien rooli ja käsitys suomalaisesta koulusta. Vanhempien aktiivisella roolilla yhteistyössä havaittiin olevan merkitystä yhteistyön ylläpitämisessä. Myös maahanmuuttajavanhempien antamalla merkitykselle koulukasvatukselle oli suuri vaikutus yhteistyöhön. Yhteistyön ylläpitämisen tärkeimpänä tekijänä voidaan nähdä olevan molemminpuolinen luottamus.
Lisäksi tutkimuksesta ilmeni, että yhteistyön kehittämiseksi tulee huomioida yhteydenpito, opettajan asenne, resurssit, vanhempien osallistaminen sekä tulevien opettajien kouluttaminen. Tutkimuksessa havaittiin, että yhteistyöhön vaikuttaa koulun ja kodin lisäksi ympäröivä yhteiskunta. Yhteistyön kehittäminen maahanmuuttajavanhempien tukemiseksi vaatii koululta aikaa sekä tietoisuutta ja ymmärrystä moninaisten perheiden kanssa toimimisesta. Tärkeää on huolehtia, että koulu ja koti suhtautuvat toisiinsa kunnioittavasti sekä luottavaisesti.