Kilpaurheilijan motivaatio peruskoulun liikuntatunneilla
Perttala, Linda (2022-05-05)
Kilpaurheilijan motivaatio peruskoulun liikuntatunneilla
Perttala, Linda
(05.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051635821
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051635821
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kilpaurheilutaustaisten nuorten käsityksiä omasta motivaatiostaan peruskoulun liikuntatunneilla. Tarkoituksena oli selvittää, miten he kokivat itsemääräämisteorian perustarpeiden eli autonomian, koetun kompetenssin sekä yhteenkuuluvuuden liikuntatunneilla. Lisäksi selvitettiin, miten liikunnanopettaja, liikunnanopettajalta saatu palaute, tuntien kilpailullisuus ja liikuntatuntien monipuolisuus olivat yhteydessä tutkittavien motivaatioon.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla. Tutkittavia oli yhteensä 11 ja he olivat erään varsinaissuomalaisen lukion opiskelijoita. Haastatteluissa he pohtivat omia liikuntatuntejaan koko peruskoulun ajalta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluina ja aineistosta pyrittiin analysointivaiheessa löytämään yhteisiä teemoja teemoittelun avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella kilpaurheilutaustaiset opiskelijat olivat kokeneet oman motivaationsa pääosin hyväksi peruskoulun liikuntatunneilla. Itsemääräämisteoriaan liittyvien perustarpeiden, autonomian, kompetenssin ja yhteenkuuluvuuden kokemuksissa oli eroja tutkittavien välillä. Pääosin liian vähäisen kompetenssin koettiin heikentävän motivaatiota, samoin liian vähäisen yhteenkuuluvuuden. Kompetenssin osalta yhdellä tutkittavalla oli kokemus siitä, ettei hänellä ollut riittävä kompetenssi jokaisella tunnilla. Siitä huolimatta hänen motivaationsa oli ollut hyvä. Liikunnanopettajalla, saadulla palautteella, kilpailullisuudella ja monipuolisuudella koettiin olevan vaikutusta omaan motivaatioon peruskoulun liikuntatunneilla.
Tutkimuksen tulosten kautta liikunnanopettajat saavat tietoa siitä, millaisena juuri kilpaurheilutaustaiset lapset ja nuoret kokevat motivaationsa liikuntatunneilla. Lisäksi tutkimuksen tulosten avulla saatiin tietoa siitä, mitkä asiat vaikuttavat heidän motivaatioonsa. Tulosten avulla voidaan pohtia keinoja tukea ja motivoida kilpaurheilijoita mahdollisimman hyvin liikuntatunneilla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla. Tutkittavia oli yhteensä 11 ja he olivat erään varsinaissuomalaisen lukion opiskelijoita. Haastatteluissa he pohtivat omia liikuntatuntejaan koko peruskoulun ajalta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluina ja aineistosta pyrittiin analysointivaiheessa löytämään yhteisiä teemoja teemoittelun avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella kilpaurheilutaustaiset opiskelijat olivat kokeneet oman motivaationsa pääosin hyväksi peruskoulun liikuntatunneilla. Itsemääräämisteoriaan liittyvien perustarpeiden, autonomian, kompetenssin ja yhteenkuuluvuuden kokemuksissa oli eroja tutkittavien välillä. Pääosin liian vähäisen kompetenssin koettiin heikentävän motivaatiota, samoin liian vähäisen yhteenkuuluvuuden. Kompetenssin osalta yhdellä tutkittavalla oli kokemus siitä, ettei hänellä ollut riittävä kompetenssi jokaisella tunnilla. Siitä huolimatta hänen motivaationsa oli ollut hyvä. Liikunnanopettajalla, saadulla palautteella, kilpailullisuudella ja monipuolisuudella koettiin olevan vaikutusta omaan motivaatioon peruskoulun liikuntatunneilla.
Tutkimuksen tulosten kautta liikunnanopettajat saavat tietoa siitä, millaisena juuri kilpaurheilutaustaiset lapset ja nuoret kokevat motivaationsa liikuntatunneilla. Lisäksi tutkimuksen tulosten avulla saatiin tietoa siitä, mitkä asiat vaikuttavat heidän motivaatioonsa. Tulosten avulla voidaan pohtia keinoja tukea ja motivoida kilpaurheilijoita mahdollisimman hyvin liikuntatunneilla.