Käsityön oppimistehtävän yhteys oppilaan valinnaisen käsityön valintaan
Flemming, Laura; Härkönen, Anni (2022-05-11)
Käsityön oppimistehtävän yhteys oppilaan valinnaisen käsityön valintaan
Flemming, Laura
Härkönen, Anni
(11.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051635939
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051635939
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ohjaako käsityön oppimistehtävä oppilaan valinnaisen
käsityön valintaa. Oppilaan tehdessä päätöstä valinnaisen oppiaineen valinnasta vaikuttavat siihen
useat tekijät. Näitä tekijöitä on viime vuosina tutkittu pro gradu -tutkielmissa paljon, sillä valinnaisen
käsityön valinta oppilaan valinnaiseksi oppiaineeksi on ollut opetushallituksen tilastopalvelun mukaan
laskeva vuodesta 2012 vuoteen 2018. Tässä tutkimuksessa keskityttiin oppilaan kokemuksiin, ja
tavoitteena oli selvittää käsityön oppimistehtävän ja siihen liittyvän valmistusprosessin sekä valmiin
käsityötuotteen mahdollista yhteyttä oppilaan tekemään päätökseen valita käsityö valinnaiseksi
oppiaineeksi. Lisäksi tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitkä tekijät vahvistivat tai heikensivät
oppilaan valinnaisen käsityön uudelleenvalintaa seuraavaksi lukuvuodeksi.
Tässä tutkimuksessa viitataan tutkimuksen teon aikana luotuihin käsityön opetuksen portaisiin, jotka
kuvastavat oppimistehtävän eri tasoja käsityön oppiaineessa, ennen kuin oppilas pääsee
käsityötuotteen valmistusprosessin ääreen. Portaiden ensimmäinen ja toinen porras ovat
valtakunnallinen ja kuntakohtainen opetussuunnitelma, jotka määrittävät käsityön oppiaineelle
tavoitteet. Kolmannella portaalla on koulu, joka yhteistyössä neljännen portaan eli opettajan kanssa
laatii oppiaineen sisällöt, joilla tavoitteet saavutetaan. Koulun resurssit ja oppimisympäristöt asettavat
reunaehdot opettajalle oppimistehtävän laadintaan, ja opettajan laatiman oppimistehtävän mukaisesti
viides porras eli oppilaat valmistavat käsityötuotteen. Lisäksi käsityötuotteen valmistukseen liittyy
vahvasti sekä fyysinen että psyykkissosiaalinen tila, jossa käsityötuote valmistetaan.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, ja se toteutettiin keväällä 2022. Tutkimukseen osallistui
keskisuuri yhtenäiskoulu Varsinais-Suomesta. Tutkimuksen aineisto koostuu oppimisympäristön
havainnoinnista, opettajilta saaduista oppimistehtävien kuvauksista sekä kahdeksan (n=8) oppilaan
teemahaastattelusta.
Tutkimuksessa havaittiin, että tuotteen mieleenpainuvuus ja tarpeellisuus eivät ohjaa valinnaisen
käsityön valinnassa. Oppilaat olivat hyvin kriittisiä omia töitään kohtaan ja muistivat hyvin ennen
kaikkea epäonnistumiset. Aineistossa toistuvista vastauksista voidaan todeta tapauskoulussa
oppilaiden valintapäätökseen vaikuttaneen oppimistehtävän avoimuus. Uudelleenvalintaa vahvistivat
epäonnistumisen salliva ilmapiiri käsityön oppitunnilla, halu oppia ja kehittyä sekä käsityön pitäminen
omana vahvuutena. On tärkeää nostaa esiin oppilaan näkemys oppimistehtäviin sekä tuotteen
valmistukseen liittyvän prosessin ja lopputuotteen merkitys oppilaille.
Avainsanat: Oppimistehtävä, käsityön valmistusprosessi, käsityötuote, valinnainen käsityö
käsityön valintaa. Oppilaan tehdessä päätöstä valinnaisen oppiaineen valinnasta vaikuttavat siihen
useat tekijät. Näitä tekijöitä on viime vuosina tutkittu pro gradu -tutkielmissa paljon, sillä valinnaisen
käsityön valinta oppilaan valinnaiseksi oppiaineeksi on ollut opetushallituksen tilastopalvelun mukaan
laskeva vuodesta 2012 vuoteen 2018. Tässä tutkimuksessa keskityttiin oppilaan kokemuksiin, ja
tavoitteena oli selvittää käsityön oppimistehtävän ja siihen liittyvän valmistusprosessin sekä valmiin
käsityötuotteen mahdollista yhteyttä oppilaan tekemään päätökseen valita käsityö valinnaiseksi
oppiaineeksi. Lisäksi tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitkä tekijät vahvistivat tai heikensivät
oppilaan valinnaisen käsityön uudelleenvalintaa seuraavaksi lukuvuodeksi.
Tässä tutkimuksessa viitataan tutkimuksen teon aikana luotuihin käsityön opetuksen portaisiin, jotka
kuvastavat oppimistehtävän eri tasoja käsityön oppiaineessa, ennen kuin oppilas pääsee
käsityötuotteen valmistusprosessin ääreen. Portaiden ensimmäinen ja toinen porras ovat
valtakunnallinen ja kuntakohtainen opetussuunnitelma, jotka määrittävät käsityön oppiaineelle
tavoitteet. Kolmannella portaalla on koulu, joka yhteistyössä neljännen portaan eli opettajan kanssa
laatii oppiaineen sisällöt, joilla tavoitteet saavutetaan. Koulun resurssit ja oppimisympäristöt asettavat
reunaehdot opettajalle oppimistehtävän laadintaan, ja opettajan laatiman oppimistehtävän mukaisesti
viides porras eli oppilaat valmistavat käsityötuotteen. Lisäksi käsityötuotteen valmistukseen liittyy
vahvasti sekä fyysinen että psyykkissosiaalinen tila, jossa käsityötuote valmistetaan.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, ja se toteutettiin keväällä 2022. Tutkimukseen osallistui
keskisuuri yhtenäiskoulu Varsinais-Suomesta. Tutkimuksen aineisto koostuu oppimisympäristön
havainnoinnista, opettajilta saaduista oppimistehtävien kuvauksista sekä kahdeksan (n=8) oppilaan
teemahaastattelusta.
Tutkimuksessa havaittiin, että tuotteen mieleenpainuvuus ja tarpeellisuus eivät ohjaa valinnaisen
käsityön valinnassa. Oppilaat olivat hyvin kriittisiä omia töitään kohtaan ja muistivat hyvin ennen
kaikkea epäonnistumiset. Aineistossa toistuvista vastauksista voidaan todeta tapauskoulussa
oppilaiden valintapäätökseen vaikuttaneen oppimistehtävän avoimuus. Uudelleenvalintaa vahvistivat
epäonnistumisen salliva ilmapiiri käsityön oppitunnilla, halu oppia ja kehittyä sekä käsityön pitäminen
omana vahvuutena. On tärkeää nostaa esiin oppilaan näkemys oppimistehtäviin sekä tuotteen
valmistukseen liittyvän prosessin ja lopputuotteen merkitys oppilaille.
Avainsanat: Oppimistehtävä, käsityön valmistusprosessi, käsityötuote, valinnainen käsityö