Sosiaalisen median markkinointi yritysten strategisena työkaluna
Jokinen, Juuso (2022-05-11)
Sosiaalisen median markkinointi yritysten strategisena työkaluna
Jokinen, Juuso
(11.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051937011
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051937011
Tiivistelmä
Digitaalisen markkinoinnin murros on muuttanut vahvasti perinteisen markkinoinnin keinoja viimeisen kahden vuosikymmenen aikana. Sosiaalisen median kautta tapahtuva markkinointi on noussut yhdeksi keskeisimmäksi digitaalisen markkinoinnin muodoksi tällä aikavälillä. Samalla asiakkaan roolin huomioiminen osana markkinoinnin toimenpiteitä on noussut yhä tärkeämmäksi osaksi kokonaisvaltaista markkinointia. Sosiaalisen median kautta pystytään tavoittamaan ja sitouttamaan asiakkaita tehokkaasti, mikä on vaikuttanut sosiaalisen median markkinoinnin kasvuun. Liiketoimintaympäristöissä on muodostunut ajatus markkinointistrategioista, jotka pohjautuvat sosiaalisen median markkinointiin. Kuitenkin sosiaalisen median markkinointia on tutkittu vain vähän strategisesta näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luoda kokonaisvaltainen käsitys sosiaalisen median markkinoinnista yrityksien strategisena työkaluna. Tutkimusta käsiteltiin kahden osaongelman kautta:
1. Miten yritykset hyödyntävät sosiaalisen median markkinointia toiminnassaan?
2. Miten yritykset voivat lähestyä sosiaalisen median markkinointistrategioita?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistoina tutkimuksessa käytettiin markkinoinnin asiantuntijaorganisaatioiden avoimia blogiaiheisia tekstejä. Aineiston analysoinnissa käytetiin sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysi valikoitui aineistoin analysointimenetelmäksi, koska sen avulla pystytään muodostamaan hyvä yleiskuva tutkittavasta aiheesta.
Teoreettisen viitekehyksen avulla pystyttiin tunnistamaan keskeisimmät osa-alueet, jotka liittyvät yritysten sosiaalisen median markkinointiin strategisesta näkökulmasta. Viitekehyksessä pystyttiin myös täsmentämään sosiaalisen median markkinointistrategian keskeisimmät tekijät. Sosiaalisen median markkinointistrategia voidaan jakaa strategioiden tunnistamiseen, muodostamiseen sekä strategian onnistumiseen ja mittaamiseen. Tämän tutkimuksen teoriaosuus keskittyi raamien löytämiseen sosiaalisen median markkinointiin strategisesta näkökulmasta. Empiriassa löydettyjen tulosten avulla pystyttiin vahvistamaan teoriassa tunnistettuja näkökulmia, mutta löytämään myös uusia osa-alueita, jotka vaikuttavat sosiaalisen median markkinointistrategioihin ja sosiaalisen median markkinoinnin toimenpiteisiin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luoda kokonaisvaltainen käsitys sosiaalisen median markkinoinnista yrityksien strategisena työkaluna. Tutkimusta käsiteltiin kahden osaongelman kautta:
1. Miten yritykset hyödyntävät sosiaalisen median markkinointia toiminnassaan?
2. Miten yritykset voivat lähestyä sosiaalisen median markkinointistrategioita?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistoina tutkimuksessa käytettiin markkinoinnin asiantuntijaorganisaatioiden avoimia blogiaiheisia tekstejä. Aineiston analysoinnissa käytetiin sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysi valikoitui aineistoin analysointimenetelmäksi, koska sen avulla pystytään muodostamaan hyvä yleiskuva tutkittavasta aiheesta.
Teoreettisen viitekehyksen avulla pystyttiin tunnistamaan keskeisimmät osa-alueet, jotka liittyvät yritysten sosiaalisen median markkinointiin strategisesta näkökulmasta. Viitekehyksessä pystyttiin myös täsmentämään sosiaalisen median markkinointistrategian keskeisimmät tekijät. Sosiaalisen median markkinointistrategia voidaan jakaa strategioiden tunnistamiseen, muodostamiseen sekä strategian onnistumiseen ja mittaamiseen. Tämän tutkimuksen teoriaosuus keskittyi raamien löytämiseen sosiaalisen median markkinointiin strategisesta näkökulmasta. Empiriassa löydettyjen tulosten avulla pystyttiin vahvistamaan teoriassa tunnistettuja näkökulmia, mutta löytämään myös uusia osa-alueita, jotka vaikuttavat sosiaalisen median markkinointistrategioihin ja sosiaalisen median markkinoinnin toimenpiteisiin.