Behavioristinen näkökulma hankinnan päätöksentekoon : Toimittajanvalintaskenaarion kehittäminen
Tamminen, Joonas (2022-05-13)
Behavioristinen näkökulma hankinnan päätöksentekoon : Toimittajanvalintaskenaarion kehittäminen
Tamminen, Joonas
(13.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052037850
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052037850
Tiivistelmä
Toimittajanvalinta on monimutkainen ja moniulotteinen kokonaisuus, jossa hankintahenkilö joutuu käsittelemään laajasti tietoa useista eri lähteistä. Tilanteen monimutkaisuuden vuoksi hankinnan päätöksentekoon osallistuvat henkilöt voivat altistua vinoumien vaikutuksille. Vaikka hankinnan tutkimuksessa on lainattu teorioita useilta tieteenaloilta, niin vinoumien vaikutusta hankinnan kontekstissa ei ole juurikaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tavoitteena on laatia validi skenaariopohjainen kyselytutkimus, jonka avulla voidaan tutkia hankinnan ammattilaisten käyttäytymistä toimittajanvalintaskenaariossa.
Tutkielman teoria nojautuu vahvasti hankinnan ja päätöksenteon kirjallisuuteen. Tutkielmassa esitellään hankinnan toimintaympäristöä ja tavarantoimittajan valintaan liittyviä kriteereitä sekä behaviorististen teorioiden hyödyntämistä toimitusketjujen johtamisen tutkimuksissa. Päätöksenteon teoria alkaa päätöksenteon biologiasta, jonka jälkeen esitellään yksilötason päätöksenteon prosessi ja siihen vaikuttavat mekanismit, kuten intuitio ja heuristiikat. Lopuksi syvennytään tarkemmin tutkimuksen keskiössä oleviin saatavuus-, tuttuus- ja vahvistusvinoumiin ja vinoumien poistamisen strategioihin. Tutkimuksessa lähestytään päätöksentekoa yksilön näkökulmasta.
Tutkielma kokoaa yhteen olemassa olevat tiedot, jotka liittyvät skenaariopohjaisten kyselytutkimusten suunnitteluun ja validointiin. Suunnittelussa keskitytään skenaarion osiin, eli tarinaan ja vinjetteihin. Validoinnissa keskitytään erityisesti tilannevaateisiin ja vastaajien motivointiin, koska ne vaikuttavat kerätyn aineiston laatuun.
Tutkielman empiirisessä osiossa pilotoidaan hankintahenkilöiden käyttäytymistä tarkasteleva kyselytutkimus. Pilotoinnin kohderyhmänä toimivat kaupallisen alan opiskelijat, joista suurimmalla osalla oli tutkimuksen toteutushetkellä vasta vähäinen kokemus hankinnan työtehtävistä. Pilotoinnin tarkoituksena ei ole tehdä johtopäätöksiä vinoumien vaikutuksista hankinnan ammattilaisiin, vaan auttaa rakentamaan tutkimusmenetelmä kyseisen aiheen jatkotutkimuksia varten. Empiiristen tulosten perusteella voidaan todeta, että kyselytutkimuksessa käytetyt vinjetit ja tarina ovat selkeitä ja uskottavia ja validointiin käytetyt metodit toimivat suurimmaksi osaksi myös käytännössä.
Tutkielman teoreettinen hyöty on validin skenaariopohjaisen kyselytutkimuksen suunnittelumalli, jota voidaan hyödyntää vastaavanlaisten tutkimusasetelmien kehittämisessä. Suunnittelumallissa avataan skenaariopohjaisen kyselytutkimuksen neljä vaihetta, eli skenaarion luominen, tieteellinen toteutus, aineiston kerääminen ja validointi. Lisäksi esitellään kuhunkin kyselytutkimuksen rakentamisen vaiheeseen liittyvät alakohdat. Käytännön hyöty on valmis skenaariopohjainen kyselytutkimus, jonka avulla voidaan tutkia vinoumien poistamiseksi luotujen strategioiden vaikutuksia hankinnan päätöksenteossa.
Tutkielman teoria nojautuu vahvasti hankinnan ja päätöksenteon kirjallisuuteen. Tutkielmassa esitellään hankinnan toimintaympäristöä ja tavarantoimittajan valintaan liittyviä kriteereitä sekä behaviorististen teorioiden hyödyntämistä toimitusketjujen johtamisen tutkimuksissa. Päätöksenteon teoria alkaa päätöksenteon biologiasta, jonka jälkeen esitellään yksilötason päätöksenteon prosessi ja siihen vaikuttavat mekanismit, kuten intuitio ja heuristiikat. Lopuksi syvennytään tarkemmin tutkimuksen keskiössä oleviin saatavuus-, tuttuus- ja vahvistusvinoumiin ja vinoumien poistamisen strategioihin. Tutkimuksessa lähestytään päätöksentekoa yksilön näkökulmasta.
Tutkielma kokoaa yhteen olemassa olevat tiedot, jotka liittyvät skenaariopohjaisten kyselytutkimusten suunnitteluun ja validointiin. Suunnittelussa keskitytään skenaarion osiin, eli tarinaan ja vinjetteihin. Validoinnissa keskitytään erityisesti tilannevaateisiin ja vastaajien motivointiin, koska ne vaikuttavat kerätyn aineiston laatuun.
Tutkielman empiirisessä osiossa pilotoidaan hankintahenkilöiden käyttäytymistä tarkasteleva kyselytutkimus. Pilotoinnin kohderyhmänä toimivat kaupallisen alan opiskelijat, joista suurimmalla osalla oli tutkimuksen toteutushetkellä vasta vähäinen kokemus hankinnan työtehtävistä. Pilotoinnin tarkoituksena ei ole tehdä johtopäätöksiä vinoumien vaikutuksista hankinnan ammattilaisiin, vaan auttaa rakentamaan tutkimusmenetelmä kyseisen aiheen jatkotutkimuksia varten. Empiiristen tulosten perusteella voidaan todeta, että kyselytutkimuksessa käytetyt vinjetit ja tarina ovat selkeitä ja uskottavia ja validointiin käytetyt metodit toimivat suurimmaksi osaksi myös käytännössä.
Tutkielman teoreettinen hyöty on validin skenaariopohjaisen kyselytutkimuksen suunnittelumalli, jota voidaan hyödyntää vastaavanlaisten tutkimusasetelmien kehittämisessä. Suunnittelumallissa avataan skenaariopohjaisen kyselytutkimuksen neljä vaihetta, eli skenaarion luominen, tieteellinen toteutus, aineiston kerääminen ja validointi. Lisäksi esitellään kuhunkin kyselytutkimuksen rakentamisen vaiheeseen liittyvät alakohdat. Käytännön hyöty on valmis skenaariopohjainen kyselytutkimus, jonka avulla voidaan tutkia vinoumien poistamiseksi luotujen strategioiden vaikutuksia hankinnan päätöksenteossa.