”Kyl se tukimalli selkeesti auttaa, mut käytännössähän se on ihan pelkästään resurssikysymys.” : Opettajien näkemyksiä Oppimisen ja koulunkäynnin tuen yhteyksistä oppilaiden kouluhyvinvointiin ja oppimistuloksiin.
Uvanto, Amanda (2022-05-19)
”Kyl se tukimalli selkeesti auttaa, mut käytännössähän se on ihan pelkästään resurssikysymys.” : Opettajien näkemyksiä Oppimisen ja koulunkäynnin tuen yhteyksistä oppilaiden kouluhyvinvointiin ja oppimistuloksiin.
Uvanto, Amanda
(19.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060141763
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060141763
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitetään opettajien näkemyksiä Oppimisen ja koulunkäynnin tuen
eli niin sanotun kolmiportaisen tuen mallin yhteydestä oppilaiden kouluhyvinvointiin ja
oppimistuloksiin. Aiemmin on todettu, että kolmiportaisen tuen malli on opettajille usein
työläs ja kuormittava. Lisäksi on todettu, että opettajien hyvinvointi heijastuu oppilaiden
hyvinvointiin. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, onko kolmiportaisen tuen malli
oppilaan edun mukainen siitä huolimatta, että se voi opettajan näkökulmasta olla
kuormittava.
Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, miten kolmiportaisen tuen malli on opettajan
näkökulmasta yhteydessä oppilaan kouluhyvinvointiin. Kouluhyvinvointi jaettiin tässä
tutkielmassa kolmeen osaan (koulun olosuhteet ja resurssit, oppilaan sosiaaliset suhteet
sekä oppilaan itsensä toteuttaminen ja henkilökohtainen kehittyminen) aiempien
tutkimusten ja teorioiden pohjalta. Lisäksi selvitettiin, miten kolmiportaisen tuen malli on
opettajan näkökulmasta yhteydessä oppilaiden oppimistuloksiin ja koulunkäynnin
kokonaiskuvaan. Lopuksi tarkasteltiin opettajaryhmien välisiä näkemyseroja sekä muita
haastatteluissa esille tulleita asioita.
Tutkielmaan osallistui yhteensä 13 opettajaa, joihin lukeutui luokanopettajia (n=3),
aineenopettajia (n=3), laaja-alaisia erityisopettajia (n=3) ja erityisluokanopettajia (n=4).
Kaikki osallistujat vastasivat puolistrukturoidun teemahaastattelun kysymyksiin, jonka
jälkeen haastattelut litteroitiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja
teemoittelua hyödyntäen.
Opettajien näkemysten perusteella kolmiportaisen tuen malli pääosin parantaa oppilaiden
kouluhyvinvointia ja oppimistuloksia. Voidaan olettaa, että teoriassa tukimalli on siis
onnistunut ja oppilaan tilannetta edistävä. Tulosten mukaan resurssipula kuitenkin
heikentää tukimallin ja sen sisältämien tukitoimien vaikuttavuutta. Siksi tukimallin
toteuttamiseen olisikin tärkeää saada tarvittavat resurssit, jotta kouluissa pystytään
tarjoamaan riittävää ja tarkoituksenmukaista Oppimisen ja koulunkäynnin tukea.
Riittävien resurssien tarjoaminen parantaisi myös opettajien työhyvinvointia, mikä
edesauttaisi jälleen oppilaiden hyvinvointia ja oppimista. Mitä paremmin opettaja itse voi,
sitä paremmin hän pystyy tukemaan oppilasta.
eli niin sanotun kolmiportaisen tuen mallin yhteydestä oppilaiden kouluhyvinvointiin ja
oppimistuloksiin. Aiemmin on todettu, että kolmiportaisen tuen malli on opettajille usein
työläs ja kuormittava. Lisäksi on todettu, että opettajien hyvinvointi heijastuu oppilaiden
hyvinvointiin. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, onko kolmiportaisen tuen malli
oppilaan edun mukainen siitä huolimatta, että se voi opettajan näkökulmasta olla
kuormittava.
Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, miten kolmiportaisen tuen malli on opettajan
näkökulmasta yhteydessä oppilaan kouluhyvinvointiin. Kouluhyvinvointi jaettiin tässä
tutkielmassa kolmeen osaan (koulun olosuhteet ja resurssit, oppilaan sosiaaliset suhteet
sekä oppilaan itsensä toteuttaminen ja henkilökohtainen kehittyminen) aiempien
tutkimusten ja teorioiden pohjalta. Lisäksi selvitettiin, miten kolmiportaisen tuen malli on
opettajan näkökulmasta yhteydessä oppilaiden oppimistuloksiin ja koulunkäynnin
kokonaiskuvaan. Lopuksi tarkasteltiin opettajaryhmien välisiä näkemyseroja sekä muita
haastatteluissa esille tulleita asioita.
Tutkielmaan osallistui yhteensä 13 opettajaa, joihin lukeutui luokanopettajia (n=3),
aineenopettajia (n=3), laaja-alaisia erityisopettajia (n=3) ja erityisluokanopettajia (n=4).
Kaikki osallistujat vastasivat puolistrukturoidun teemahaastattelun kysymyksiin, jonka
jälkeen haastattelut litteroitiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja
teemoittelua hyödyntäen.
Opettajien näkemysten perusteella kolmiportaisen tuen malli pääosin parantaa oppilaiden
kouluhyvinvointia ja oppimistuloksia. Voidaan olettaa, että teoriassa tukimalli on siis
onnistunut ja oppilaan tilannetta edistävä. Tulosten mukaan resurssipula kuitenkin
heikentää tukimallin ja sen sisältämien tukitoimien vaikuttavuutta. Siksi tukimallin
toteuttamiseen olisikin tärkeää saada tarvittavat resurssit, jotta kouluissa pystytään
tarjoamaan riittävää ja tarkoituksenmukaista Oppimisen ja koulunkäynnin tukea.
Riittävien resurssien tarjoaminen parantaisi myös opettajien työhyvinvointia, mikä
edesauttaisi jälleen oppilaiden hyvinvointia ja oppimista. Mitä paremmin opettaja itse voi,
sitä paremmin hän pystyy tukemaan oppilasta.