Monikulttuurisuuden huomioiminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa : Laadullinen tapaustutkimus varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajien näkemyksistä
Lampi, Linda; Lehtonen, Anna (2022-05-09)
Monikulttuurisuuden huomioiminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa : Laadullinen tapaustutkimus varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajien näkemyksistä
Lampi, Linda
Lehtonen, Anna
(09.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242202
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242202
Tiivistelmä
Maahanmuutto on lisääntynyt Suomessa jo pidemmän aikaa. Se näkyy varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa kielten ja kulttuurien moninaisuutena. Tämän pro gradu -tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millä tavoin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajat toteuttavat pedagogiikkaa lasten ja perheiden moninaiset kulttuurit huomioiden sekä miten opettajat kuvailevat yhteistyötä maahanmuuttajataustaisten huoltajien kanssa. Lisäksi varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen opettajat kertoivat, millaista täydennyskoulutusta tarvitaan kulttuurisen moninaisuuden huomioon ottavan pedagogiikan toteuttamiseksi ja kehittämiseksi. Tutkimuksen teoriapohjan luovat kulttuurisen moninaisuuden, monikulttuurisuuden käsitteiden, opetussuunnitelmien sekä kasvatusyhteistyön tarkastelu. Tarkoituksena on tarjota käyttökelpoisia keinoja monikulttuuritaustaisten lasten varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toteuttamiseen huomioiden yhteistyö huoltajien kanssa.
Pro gradu -tutkielmamme tutkimusmenetelmäksi valitsimme laadullisen tapaustutkimuksen. Tutkimustehtävässä oltiin kiinnostuneita tutkimukseen osallistuneiden näkemyksistä ja heidän tietämyksistään. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla yhteensä kuutta varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat yksikkökohtaista vaihtelua siinä, miten monikulttuurisuusasiat otettiin huomioon varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Haastattelut toivat esille yksilöllisiä eroja haastateltavien välillä kulttuurisen moninaisuuden osaamiseen liittyen. Paljon kokemusta maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa työskentelystä omaavien opettajien mukaan moninaisuus huomioidaan hyvin. Tulosten mukaan huoltajien kanssa toimiva yhteistyö voi edistää lapsen hyviä kasvu-, kehitys- ja oppimisedellytyksiä. Tuloksissa nousi esiin myös lisäkoulutuksen tarve, jotta kulttuurinen moninaisuus voidaan ottaa huomioon pedagogiikan toteuttamisessa ja toiminnan kehittämisessä. Tärkeitä lähtökohtia on saada lapsi arvostamaan ainutlaatuisuuttaan, tukea tämän kulttuurista ja kielellistä identiteettiä sekä opettaa ihmisten yhdenvertaisuutta.
Pro gradu -tutkielmamme tutkimusmenetelmäksi valitsimme laadullisen tapaustutkimuksen. Tutkimustehtävässä oltiin kiinnostuneita tutkimukseen osallistuneiden näkemyksistä ja heidän tietämyksistään. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla yhteensä kuutta varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat yksikkökohtaista vaihtelua siinä, miten monikulttuurisuusasiat otettiin huomioon varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Haastattelut toivat esille yksilöllisiä eroja haastateltavien välillä kulttuurisen moninaisuuden osaamiseen liittyen. Paljon kokemusta maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa työskentelystä omaavien opettajien mukaan moninaisuus huomioidaan hyvin. Tulosten mukaan huoltajien kanssa toimiva yhteistyö voi edistää lapsen hyviä kasvu-, kehitys- ja oppimisedellytyksiä. Tuloksissa nousi esiin myös lisäkoulutuksen tarve, jotta kulttuurinen moninaisuus voidaan ottaa huomioon pedagogiikan toteuttamisessa ja toiminnan kehittämisessä. Tärkeitä lähtökohtia on saada lapsi arvostamaan ainutlaatuisuuttaan, tukea tämän kulttuurista ja kielellistä identiteettiä sekä opettaa ihmisten yhdenvertaisuutta.