Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä ja kokemuksia varhaiskasvatuksen matematiikasta
Ruohonen, Senni; Puropaasi, Laura (2022-05-10)
Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä ja kokemuksia varhaiskasvatuksen matematiikasta
Ruohonen, Senni
Puropaasi, Laura
(10.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242606
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242606
Tiivistelmä
Varhaiset matemaattiset taidot alkavat kehittyä jo vauvaiästä asti. Näiden taitojen on todettu ennustavan muun muassa myöhempää matemaattista suoriutumista sekä myöhempiä kielellisiä taitoja. Varhaiskasvatuksella ja etenkin varhaiskasvatuksen opettajilla on hyvin tärkeä rooli lasten varhaisten matemaattisten taitojen kehittymisen tukemisessa. Matemaattiset taidot koostuvat useista eri osataidoista ja näiden taitojen kehittymistä voidaan tukea monin eri pedagogisin keinoin. Varhaiskasvatuksen opettajien on tärkeää tunnistaa oma merkityksensä lasten matemaattisten taitojen kehittymisen tukemisessa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen matematiikasta sekä heidän kokemuksiaan sen käytännön toteuttamisesta ja siihen liittyvistä haasteista. Lisäksi selvitimme vaikuttavatko opettajien omat matemaattiset taidot jollain tavalla heidän varhaiskasvatuksessa toteuttamaansa matematiikkaan. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelemme synnynnäisiä matemaattisia valmiuksia ja varhaisia matemaattisia taitoja sekä niiden tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää lapsiryhmässä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksen tulokset koostuivat haastateltujen varhaiskasvatuksen opettajien esiin tuomista varhaiskasvatuksen matematiikkaan liittyvistä käsityksistä ja kokemuksista.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset ja kokemukset varhaiskasvatuksen matematiikasta ovat moninaisia, mutta keskenään melko samansuuntaisia. Myös eroavaisuuksia opettajien käsityksissä varhaiskasvatuksen matematiikasta ja sen käytännön toteuttamisesta tuli kuitenkin ilmi. Keskeisiä asioita, joita varhaiskasvatuksen matematiikan toteuttamisesta ja siihen liittyvistä käsityksistä nousi esille, oli matematiikan toteuttamisen toiminnallinen luonne, sen integroiminen eri oppisisältöihin ja arjen tilanteisiin sekä lasten välisten taitotasoerojen tuottamat haasteet. Tarkasteltaessa varhaiskasvatuksen opettajien omien taitojen vaikuttavuutta matematiikan toteuttamiseen tuli ilmi, että omien taitojen koettiin vaikuttavan joko positiivisesti tai ei ollenkaan. Oman asenteen varhaiskasvatuksen matematiikkaa kohtaan koettiin vaikuttavan enemmän kuin itse matemaattisten taitojen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen matematiikasta sekä heidän kokemuksiaan sen käytännön toteuttamisesta ja siihen liittyvistä haasteista. Lisäksi selvitimme vaikuttavatko opettajien omat matemaattiset taidot jollain tavalla heidän varhaiskasvatuksessa toteuttamaansa matematiikkaan. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelemme synnynnäisiä matemaattisia valmiuksia ja varhaisia matemaattisia taitoja sekä niiden tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää lapsiryhmässä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksen tulokset koostuivat haastateltujen varhaiskasvatuksen opettajien esiin tuomista varhaiskasvatuksen matematiikkaan liittyvistä käsityksistä ja kokemuksista.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset ja kokemukset varhaiskasvatuksen matematiikasta ovat moninaisia, mutta keskenään melko samansuuntaisia. Myös eroavaisuuksia opettajien käsityksissä varhaiskasvatuksen matematiikasta ja sen käytännön toteuttamisesta tuli kuitenkin ilmi. Keskeisiä asioita, joita varhaiskasvatuksen matematiikan toteuttamisesta ja siihen liittyvistä käsityksistä nousi esille, oli matematiikan toteuttamisen toiminnallinen luonne, sen integroiminen eri oppisisältöihin ja arjen tilanteisiin sekä lasten välisten taitotasoerojen tuottamat haasteet. Tarkasteltaessa varhaiskasvatuksen opettajien omien taitojen vaikuttavuutta matematiikan toteuttamiseen tuli ilmi, että omien taitojen koettiin vaikuttavan joko positiivisesti tai ei ollenkaan. Oman asenteen varhaiskasvatuksen matematiikkaa kohtaan koettiin vaikuttavan enemmän kuin itse matemaattisten taitojen.