Tieteen sosiaalisen ja yhteiskunnallisen luonteen esiintyminen ja tutkijoiden sukupuolijakauma YouTube alustalla
Katila, Tommi (2022-05-26)
Tieteen sosiaalisen ja yhteiskunnallisen luonteen esiintyminen ja tutkijoiden sukupuolijakauma YouTube alustalla
Katila, Tommi
(26.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060343032
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060343032
Tiivistelmä
Tieteen sosiaalinen ja yhteiskunnallinen luonne kuvaa sitä, miten tieteitä ympäröivät elementit kuten esimerkiksi rahoitus, politiikka ja etiikka vaikuttavat tieteen harjoittamiseen. YouTube-alusta on syrjäyttänyt TV:n suosion monen elämässä, joten on oleellista tutkia miten luonnontieteet esiintyvät tällä alustalla. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä tieteen sosiaalisen ja yhteiskunnallisen luonteen osa-alueista esiintyvät alustalla eniten ja miten mies- ja naistutkijoiden representaatio alustalla eroaa toisistaan. Tutkimuksessa tarkastellaan erikseen, miten aineistossa esiintyvä tieteen sosiaalinen ja yhteiskunnallinen luonne eroaa vain aineiston kemia-aiheisten videoiden sisältämästä luonteesta. Tämä tehdään, jotta voidaan arvioida videoiden aiheen vaikutusta niissä esiintyviin tieteen sosiaalisen ja yhteiskunnallisen luonteen elementteihin. Tutkimus tarkastelee myös aineiston kanavien juontajien sukupuolen vaikutusta kanavalla mainittujen tutkijoiden määrään ja sukupuolijakaumaan.
Tutkittava aineisto koostui yhteensä 500 videosta, 20 videota jokaiselta tutkittavalta 25 kanavalta. Aineisto valittiin käyttäen hyväksi SocialBlade työkalua. Valittujen kanavien videoiden tekstitystiedostot kerättiin NVivo 20 ohjelmistoon ja aineisto analysoitiin sekä videot katsomalla että niiden tekstitystiedostot lukemalla. Aineiston videoista 137 oli kemia-aiheisia. Aineistosta kerättiin talteen kaikki tieteen sosiaalisen ja yhteiskunnallisen luonteen elementit sekä mainitut tutkijat ja tutkimusorganisaatiot. Tieteen sosiaalisen ja yhteiskunnallisen luonteen elementit lajiteltiin kuuteen eri kategoriaan, jotka oli saatu aikaisemmasta tutkimuksesta. Kaikki mainitut tutkijat puolestaan lajiteltiin miehiin ja naisiin sekä eläviin että historiallisiin henkilöihin.
Tutkimuksessa selvisi, että tieteen luonteen osa-alueista eniten keskustellut ovat arvot ja tieteellinen eetos. Tieteen luonteen vähiten keskustellut aiheet olivat tieteen taloudelliset elementit, tieteen poliittiset elementit sekä tieteen ammatilliset aktiviteetit kuten suurkonferenssit ja Nobel-palkintojen jakotilaisuudet. Kuitenkin kemia-aiheisilla videoilla tieteen poliittiset elementit ja tutkijoiden ammatilliset aktiviteetit olivat yleisiä. Puolestaan suosituimmat kategoriat arvot ja tieteellinen eetos eivät esiintyneet usein kemia-aiheisilla videoilla.
Tutkijoita aineistossa mainittiin yhteensä 372, joista 45 oli naistutkijoita, eli miestutkijoita mainittiin yli kuusi kertaa enemmän kuin naistutkijoita. Suurin osa mainituista miestutkijoista (65,4%) oli historiallisia henkilöitä kun puolestaan naistutkijoista historiallisia henkilöitä oli vain kahdeksan (17.8%). Tutkittavien kanavien juontajista 18 oli miesjuontajia, 3 naisjuontajia ja 4 kanavaa käytti sekä mies- että naisjuontajia. Kanavat, jotka hyödynsivät sekä mies- että naisjuontajia, mainitsivat kaksi kertaa enemmän tutkijoita kuin miesjuontajien kanavat ja neljä kertaa enemmän kuin naisjuontajien kanavat. Miesjuontajien kanavat mainitsivat kaikista mainitsemistaan tutkijoista naistutkijoita vähiten suhteessa kaikkiin mainittuihin tutkijoihin, naisjuontajat puolestaan mainitsivat eniten. Sekä mies- että naistutkijoita käyttäneet kanavat mainitsivat melkein yhtä suuren prosentuaalisen osuuden naisia kuin vain naisjuontajat, mutta näiden kanavien joukossa oli aineistoa vääristävä video, jossa mainittiin poikkeuksellisen suuri määrä naistutkijoita.
Tutkittava aineisto koostui yhteensä 500 videosta, 20 videota jokaiselta tutkittavalta 25 kanavalta. Aineisto valittiin käyttäen hyväksi SocialBlade työkalua. Valittujen kanavien videoiden tekstitystiedostot kerättiin NVivo 20 ohjelmistoon ja aineisto analysoitiin sekä videot katsomalla että niiden tekstitystiedostot lukemalla. Aineiston videoista 137 oli kemia-aiheisia. Aineistosta kerättiin talteen kaikki tieteen sosiaalisen ja yhteiskunnallisen luonteen elementit sekä mainitut tutkijat ja tutkimusorganisaatiot. Tieteen sosiaalisen ja yhteiskunnallisen luonteen elementit lajiteltiin kuuteen eri kategoriaan, jotka oli saatu aikaisemmasta tutkimuksesta. Kaikki mainitut tutkijat puolestaan lajiteltiin miehiin ja naisiin sekä eläviin että historiallisiin henkilöihin.
Tutkimuksessa selvisi, että tieteen luonteen osa-alueista eniten keskustellut ovat arvot ja tieteellinen eetos. Tieteen luonteen vähiten keskustellut aiheet olivat tieteen taloudelliset elementit, tieteen poliittiset elementit sekä tieteen ammatilliset aktiviteetit kuten suurkonferenssit ja Nobel-palkintojen jakotilaisuudet. Kuitenkin kemia-aiheisilla videoilla tieteen poliittiset elementit ja tutkijoiden ammatilliset aktiviteetit olivat yleisiä. Puolestaan suosituimmat kategoriat arvot ja tieteellinen eetos eivät esiintyneet usein kemia-aiheisilla videoilla.
Tutkijoita aineistossa mainittiin yhteensä 372, joista 45 oli naistutkijoita, eli miestutkijoita mainittiin yli kuusi kertaa enemmän kuin naistutkijoita. Suurin osa mainituista miestutkijoista (65,4%) oli historiallisia henkilöitä kun puolestaan naistutkijoista historiallisia henkilöitä oli vain kahdeksan (17.8%). Tutkittavien kanavien juontajista 18 oli miesjuontajia, 3 naisjuontajia ja 4 kanavaa käytti sekä mies- että naisjuontajia. Kanavat, jotka hyödynsivät sekä mies- että naisjuontajia, mainitsivat kaksi kertaa enemmän tutkijoita kuin miesjuontajien kanavat ja neljä kertaa enemmän kuin naisjuontajien kanavat. Miesjuontajien kanavat mainitsivat kaikista mainitsemistaan tutkijoista naistutkijoita vähiten suhteessa kaikkiin mainittuihin tutkijoihin, naisjuontajat puolestaan mainitsivat eniten. Sekä mies- että naistutkijoita käyttäneet kanavat mainitsivat melkein yhtä suuren prosentuaalisen osuuden naisia kuin vain naisjuontajat, mutta näiden kanavien joukossa oli aineistoa vääristävä video, jossa mainittiin poikkeuksellisen suuri määrä naistutkijoita.